Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ondergrondse stookolietank

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ondergrondse stookolietank

    Bij het buiten gebruik stellen van een ondergrondse stookolietank wordt die meestal uitgepompt, gereinigd en volgespoten met schuim (indien niet kan weggenomen worden).
    Daarvoor krijg je een attest, dus een bewijs dat je tank op de vereiste manier buiten gebruik werd gesteld.

    Nu vind ik echter nergens terug of je de toegang tot de tank (mangat met deksel) moet zichtbaar laten ?
    Ik zou namelijk het deksel willen wegnemen, het mangat afbreken en alles opvullen, zodat er (bovengronds) geen spoor meer is van de tank.
    Waarom zou je die toegang laten bestaan als je weet dat de tank toch nooit meer kan gebruikt worden ?
    Maar mag dit ? Of moet de toegang tot de tank altijd zichtbaar blijven ten behoeve van een eventuele controle ?

    Ik heb het www al een beetje afgestruind tot Vlarem toe, maar vind hier niks over terug.
    Anders moet ik eens een mailtje sturen naar Vlarem of een andere instantie, dat heb ik nog niet gedaan.
    Maar misschien zijn hier wel ervaringsdeskundigen ?

  • #2
    Re: Ondergrondse stookolietank

    Ik heb alles bovengronds afgebroken na de tank te laten neutraliseren.

    Als je ooit je huis verkoopt moet je dat attest meeleveren, en that's it.

    Comment


    • #3
      Re: Ondergrondse stookolietank

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Bij het buiten gebruik stellen van een ondergrondse stookolietank wordt die meestal uitgepompt, gereinigd en volgespoten met schuim (indien niet kan weggenomen worden).
      Daarvoor krijg je een attest, dus een bewijs dat je tank op de vereiste manier buiten gebruik werd gesteld.

      Nu vind ik echter nergens terug of je de toegang tot de tank (mangat met deksel) moet zichtbaar laten ?
      Ik zou namelijk het deksel willen wegnemen, het mangat afbreken en alles opvullen, zodat er (bovengronds) geen spoor meer is van de tank.
      Waarom zou je die toegang laten bestaan als je weet dat de tank toch nooit meer kan gebruikt worden ?
      Maar mag dit ? Of moet de toegang tot de tank altijd zichtbaar blijven ten behoeve van een eventuele controle ?

      Ik heb het www al een beetje afgestruind tot Vlarem toe, maar vind hier niks over terug.
      Anders moet ik eens een mailtje sturen naar Vlarem of een andere instantie, dat heb ik nog niet gedaan.
      Maar misschien zijn hier wel ervaringsdeskundigen ?
      Wat jaren geleden hebben wij enkele " mazouttanks" geneutraliseerd door deze vol beton te storten , dit werd door een architekt opgedragen.
      Toen ikzelf voorstelde om schuinvulling te gebruiken werd dit om twee redenen geweigerd:
      *1: de architekt had schrik dat er ratten en ander ongedierte in het schuim ( in de tank ) kwamen huizen en er kweeknesten maakten

      *2: bij verhoogd grondwaterpeil had deze man schrik dat de met schuim volgespoten tank als een vlot fungeerde en boven het maaiveld kwam uitsteken

      Beide punten had hij wel gelijk ; de omhoogkomende lege tanks waren destijds niet te tellen.

      Comment


      • #4
        Re: Ondergrondse stookolietank

        Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
        Wat jaren geleden hebben wij enkele " mazouttanks" geneutraliseerd door deze vol beton te storten , dit werd door een architekt opgedragen.
        Toen ikzelf voorstelde om schuinvulling te gebruiken werd dit om twee redenen geweigerd:
        *1: de architekt had schrik dat er ratten en ander ongedierte in het schuim ( in de tank ) kwamen huizen en er kweeknesten maakten

        *2: bij verhoogd grondwaterpeil had deze man schrik dat de met schuim volgespoten tank als een vlot fungeerde en boven het maaiveld kwam uitsteken

        Beide punten had hij wel gelijk ; de omhoogkomende lege tanks waren destijds niet te tellen.
        Van het eerste heb ik geen schrik, of het ongedierte zou zich een weg moeten vreten door de stalen wand van de tank, want ik was van plan een dun laagje beton op het mangat te gieten na het opschuimen. Dus die beesten kunnen er niet meer in tenzij ze met diamantstof belegde tanden hebben .

        Voor het tweede heb je wel een punt... in geval de tank niet diep onder het maaiveld zit. Die van ons zit zeker één meter onder het maaiveld. Het komt er op neer dat er dus ook een druk op de tank rust van ongeveer 9 ton. Dus daar heb ik ook niet echt schrik van.

        Toch bedankt voor de info.

        Ook Tommie bedankt voor de info.

        Comment


        • #5
          Re: Ondergrondse stookolietank

          Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
          Wat jaren geleden hebben wij enkele " mazouttanks" geneutraliseerd door deze vol beton te storten , dit werd door een architekt opgedragen.
          Toen ikzelf voorstelde om schuinvulling te gebruiken werd dit om twee redenen geweigerd:
          *1: de architekt had schrik dat er ratten en ander ongedierte in het schuim ( in de tank ) kwamen huizen en er kweeknesten maakten

          *2: bij verhoogd grondwaterpeil had deze man schrik dat de met schuim volgespoten tank als een vlot fungeerde en boven het maaiveld kwam uitsteken

          Beide punten had hij wel gelijk ; de omhoogkomende lege tanks waren destijds niet te tellen.
          Heb je enig idee hoeveel zo'n tank weegt ? Ik heb er tot dusver geen omhoog weten komen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Ondergrondse stookolietank

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Heb je enig idee hoeveel zo'n tank weegt ? Ik heb er tot dusver geen omhoog weten komen.
            Ja, ik denk dat Archimedes zich al een paar keer omgedraaid heeft ! LOL!

            Comment


            • #7
              Re: Ondergrondse stookolietank

              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
              Heb je enig idee hoeveel zo'n tank weegt ? Ik heb er tot dusver geen omhoog weten komen.
              Tja, wanneer zinkt of drijft een duikboot, en wanneer komt hij naar boven ?
              Last edited by notex; 28 november 2017, 21:22.

              Comment


              • #8
                Re: Ondergrondse stookolietank

                Een tank van 6000 liter weegt bvb. 1600 kg.
                6000 liter vochtige klei/leem van 2000 kg/m³ wegen 12000 kg.
                Als die grond "vloeibaar" zou zijn dan is er een theoretische drijfkracht van 10400 kg.
                Zet een trilplaat in de grond, als die grond drassig is na enkele regendagen, en de tank komt zo naar boven.

                Je kan ook een dansparty houden: https://youtu.be/z0CFgdMjS5w
                Last edited by Skitch; 28 november 2017, 22:34.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Ondergrondse stookolietank

                  Ik mag/mocht nog kiezen, opvullen met schuim of met zand .
                  Het zal toch schuim worden omdat hij daarmee volledig gevuld is, met zand zouden er op de uiteinden nog wal holle ruimten overblijven (volgens de mensen die het gaan uitvoeren).
                  Zij verzekeren mij ook dat ik het opgemetseld mangat mag afbreken en onzichtbaar maken.
                  Iedereen bedankt voor de info.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ondergrondse stookolietank

                    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    ...

                    Je kan ook een dansparty houden: https://youtu.be/z0CFgdMjS5w
                    oei, en ik die dacht dat na al dat gedagger de Mont St Michel daar ging naar boven komen .. weeral een frustratie méér !

                    Comment

                    Working...
                    X