Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filterringen door elkaar gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filterringen door elkaar gebruiken?

    Kan het kwaad om meerdere filterringen op elkaar te gebruiken, zodat ik enkele filters kan uitsparen?
    Bedoeling is om de grootste filtermaat aan te kopen en deze op de kleinere lenzen/filtermaten te gebruiken.

    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

    Een van de problemen is dat je met een grotere filtermaat de zonnekap niet meer kan monteren, dat is toch wat ik merk als ik een 82mm polarisatiefilter op een lens met 77mm schroefdraad wil gebruiken.
    De zonnekap van de 100-400 heeft een schuifje waardoor het mogelijk is om een polarisatiefilter te verdraaien terwijl de zonnekap gemonteerd is, maar ik heb dus alleen een 82mm polarisatiefilter waardoor ik dat nog niet heb kunnen gebruiken.
    Als een filter verder af zit van het frontelement dan is er waarschijnlijk ook een grotere kans op lensflare in bepaalde lichtomstandigheden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

      Bedankt voor de heldere uitleg
      Helaas zijn niet alle zonnekappen bij me van een schuifje voorzien om aan de pola-filter te draaien, enkel de Fuji 50-140mm heeft dit. Dit betekent dat ik bij gebruik van de pola-filter de zonnekap van de overige lenzen steeds moet verwijderen om er vlot aan te kunnen draaien. Dan kan ik toch net zo goed een grotere maat bv een 72mm op een 67 of 58mm zetten, toch?

      Het plaatsen van meerdere verloopringen begrijp ik nu is uit je verhaal ivm de afstand afstellen raden!
      Maar een enkele verloopring op een lens zou toch geen probleem mogen geven, niet?
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

        Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de zonnekap bij een grotere schroef-filtermaat dan de lens zelf niet meer kan gebruikt worden.
        Bedoeling is om dit enkel bij Pola-filters toe te passen.

        Ik zie ivm de zonnekap dat je bij het Lee-syteem het zelfde probleem hebt.

        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

          Waarom geen afzonderlijke verloopringen gebruiken,één per lens en hetzelfde filter??
          En als de maat er niet juist is kun je er twee op elkaar zetten.Geeft geen problemen.
          Als de afstand natuurlijk te groot wordt,zoals dat trechterding,dan kun je wel reflecties van de lens op je filter krijgen..
          Zonnekap kun je toch ook eventueel op je filter schroeven ?Je kunt die toch ook afzonderlijk vinden,wel niet merkeigen dan.
          Voor verloopringen etc. ,kijk eens op Photoshop Aalten.Hebben er een heleboel.

          Comment


          • #6
            Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

            Wat is eigenlijk de maat van een Lee-filter ? passen die ook in het Cokin A----P systeem?

            Grts
            Maurits

            Comment


            • #7
              Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

              let me google that ? En neen passen niet cokin = 85mm en Lee 100mm breedte. lee past wel op HAIDA 100 Series .
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

                Je moet wel opletten dat je de filterringen nog wel van je body kan krijgen. Ik herinner me een keer dat ik wat moeilijker een Cokin filter adapterring van de lens kreeg. Of het was de M42 lens adapterring die ik moeilijk los kreeg van de lens/tussenring/extender. Mocht dit voorvallen, dan moet je zien te voorkomen dat je lens op de grond kapot valt. Door het geweld waarmee je hem los krijgt.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Filterringen door elkaar gebruiken?

                  Je verloopring zit toch op de lens,en niet op de body?
                  Als die ring niet los krijgt,gaat de lens toch niet vallen ?? Tenzij je de hele boel laat vallen ???
                  Effen niet mee.

                  Comment

                  Working...
                  X