Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieven voor lightroom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatieven voor lightroom?

    Ik gebruik lightroom cc met een maandelijks abonnement maar gebruik dit slechts sporadisch. Zijn er goede (eenmalig betalende) alternatieven voor lightroom?

  • #2
    Re: Alternatieven voor lightroom?

    Heb onlangs een testversie van on1RAW binnengehaald en ik ben daar zeer aangenaam door verrast. De eerste versie hiervan viel me wat tegen maar nu begint dit product toch wel volwassen te worden. Dit staat bij mij met stip op nummer 1 als ik LR zou afdanken.
    Heb ook Luminar op mijn PC staan, maar dat is gewoon brol.

    Comment


    • #3
      Re: Alternatieven voor lightroom?

      Lightroom blijft voorlopig nog onovertroffen als DAM (digital assets manager). Dus als je vooral beroep doet op LR om je bestanden te catalogiseren e.d., dan kun je voorlopig best bij LR blijven.
      Maar als je het (zoals ik) gebruikt als RAW-ontwikkelaar, zijn er talrijke kapers op de kust. Ik ben, voor de meeste van de RAW-bestanden die ik ontwikkel, overgeschakeld op DxO PhotoLab, vroeger gekend als DxO OpticsPro (DOP). Ik heb ergens gelezen dat DOP11, de vorige versie dus, nu gratis te downloaden zou zijn? Ik zou zeggen: doen en proberen.
      Maar d'er zijn er nog. ON1 Photo RAW bv. Ik heb nog v.2017, maar heb niet ge-upgrade naar v.2018, omdat ze daar zwaar inzetten op HDR, panorama's e.d. en laat dat nu net niet mijn hoofdinteresse zijn. Ik gebruik trouwens versie 10 van ON1 Photo nog, maar dan specifiek voor portretten.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Alternatieven voor lightroom?

        Ik heb onlangs on1raw 18 getest. Het probleem met on1raw is dat je misschien wel de LR catalogus kan overzetten via een wizard die als LR plugin is uitgewerkt, maar dat bewerkte foto's als dubbels verschijnen. Dat leek me te erg ingrijpend.
        Ik kon ook on1raw niet op een aparte schijf installeren. Al bij al een Interessant alternatief, maar ik hou het toch bij LR. Prijsmatig ook weinig verschil. Ik heb geen LR CC abonnement maar kocht in 2015 de losstaande versie, die intussen tot "classic CC" dacht ik werd herdoopt en die ook tot versie 6 werd geüpdatet.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: Alternatieven voor lightroom?

          Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
          Ik heb onlangs on1raw 18 getest. Het probleem met on1raw is dat je misschien wel de LR catalogus kan overzetten via een wizard die als LR plugin is uitgewerkt, maar dat bewerkte foto's als dubbels verschijnen. Dat leek me te erg ingrijpend.
          Ik kon ook on1raw niet op een aparte schijf installeren. Al bij al een Interessant alternatief, maar ik hou het toch bij LR. Prijsmatig ook weinig verschil. Ik heb geen LR CC abonnement maar kocht in 2015 de losstaande versie, die intussen tot "classic CC" dacht ik werd herdoopt en die ook tot versie 6 werd geüpdatet.
          Mijn versie van Lightroom is nu 6.13, maar niks te Classic CC of wat!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Alternatieven voor lightroom?

            Ik heb vorige week zaterdag Eric van het tijdschrift Shoot aangesproken op de beurs van Art&Craft te Gent.

            Ik heb hem gevraagd om eens een objectief overzicht te maken van alle alternatieven van Lightroom daar ik
            op diverse fora enquêtes zie verschijnen waaruit blijkt dat tot 60% van de huidige gebruikers aan het overwegen zijn
            om over te schakelen naar een alternatief van Lightroom wegens het abonnement gebeuren.

            De vraag is dus een gelijkaardig alternatief waar je eventueel ook de catalogus van Lightroom in kan opnemen.

            Hij geeft me beloofd daar werk van te maken en in 1 van volgende shoots zou een artikel komen, maar het nog even kan duren, daar er
            momenteel diverse software aanbieders volop bezig aan het inspelen zijn op gebruikers die op zoek zijn naar alternatieven voor Lightroom.

            Ik heb hem tevens ook gevraagd om ook meer aandacht te besteden aan andere software dan alleen Adobe.

            Dus, we kunnen maar hopen dat er eens een objectief overzicht komt van de diverse software die op de markt is.
            bvb een tabelvorm?

            Ikzelf zal zeker niet overschakelen naar het abo systeem van Lightroom daar Adobe me teveel tijd en geld gekost geeft in het verleden na
            ontvangst van een brief van hen waarin stond dat ze al mijn gegevens hebben laten hacken door derden op hun server.
            Mijn bank geeft onmiddellijk toen mijn rekening geblokkeerd met alle gevolgen van dien voor alle tansacties die nog liepen van mijn klanten en leveranciers.
            Het geeft maanden geduurd voor alles terug in orde was en massa's gezaag door klanten en leveranciers enz.

            Groetjes,

            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Alternatieven voor lightroom?

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Mijn versie van Lightroom is nu 6.13, maar niks te Classic CC of wat!
              Ben nu niet thuis, ik ga eens checken denk dat ik 6.12 heb. Zal eens kijken of ik kan upgraden naar iets hogers.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment


              • #8
                Re: Alternatieven voor lightroom?

                Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                Ben nu niet thuis, ik ga eens checken denk dat ik 6.12 heb. Zal eens kijken of ik kan upgraden naar iets hogers.
                Ik heb ook 6.12.
                6.13 is de laatste, maar dat zal (op een paar laatste cameramodellen na) weinig verschil geven. De rol met de betalende versie (niet te verwarren met de nieuwe Lightroom CC ) was al gelost, er kwamen trouwens al een tijd geen nieuwe features meer bij.
                Die blijft eeuwig Lightroom 6 noemen, en zolang je geen nieuwe camera koopt kan je hem blijven gebruiken (wat ik in eerste instantie ga doen, het is eigenlijk een verdomd goed programma).

                Ditzelfde noemt in de betalende versie nu Lightroom Classic, enkel is de catalog niet compatible met LR6. Eens overgestapt geen weg terug.

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatieven voor lightroom?

                  Bedankt voor je reactie, Dirk! Ik ben zelf in verschillende FB-groepen betrokken, en overal kom je ze tegen: diegenen die van Adobe wegwillen, omwille van dat subscription model. De concurrentie wordt beter en beter. Zelfs Macphun (naam verandert in SKYLUM omdat zij ook voor het Windows-platform zijn beginnen ontwikkelen) belooft voor de eigenaars van Luminar 2018 (de nieuwste versie die pas nog, en zeker niet bugvrij! gelanceerd werd) een gratis upgrade met een DAM ergens volgend jaar. Zoals ik boven al schreef is dat wat velen nog tegenhoudt om Lightroom achter te laten. Van de DAM-mogelijkheden van Lightroom heb ik nooit gebruik gemaakt, en dus was voor mij de overstap naar ander software geen probleem.

                  En @palombian en JuLi: opgelet met die upgrade naar v. 6.13, want die stuurde iedereen genadeloos richting Classic CC! Er is hier op BD een andere topic specifiek daarover: http://forum.belgiumdigital.com/f7/a...ik-553404.html
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatieven voor lightroom?

                    Thx voor de tip.

                    Op mijn laptop heeft ie idd LR CC Classic geïnstalleerd (vandaar haalde ik de naam) maar da's niet erg, op mijn desktop - waar mijn collectie staat - heb ik de oude versie in werking en zal ik de update zeker niet draaien.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatieven voor lightroom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                      Thx voor de tip.

                      Op mijn laptop heeft ie idd LR CC Classic geïnstalleerd (vandaar haalde ik de naam) maar da's niet erg, op mijn desktop - waar mijn collectie staat - heb ik de oude versie in werking en zal ik de update zeker niet draaien.
                      Maar je kan terug, als je het nog niet zou weten, https://petapixel.com/2017/10/26/ado...eres-get-back/
                      https://ggpics.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatieven voor lightroom?

                        Dat laatste heb ik ook moeten doen!
                        Dat alleen al is voor mij reden genoeg om zo snel mogelijk met Adobe komaf te maken.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alternatieven voor lightroom?

                          Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Corel Aftershot Pro.
                          Dit programma gebruik ik al geruime tijd. Al van vroeger zelfs toen het nog Bibble noemde en in andere handen was.

                          Het is een zeer volwassen programma om als basis te dienen voor je postproductie. Photoshop of ander programma kan je er in linken. Er zijn behoorlijk wat (ook gratis) plugins beschikbaar.

                          Zelf heb ik ook Lightroom er naast staan en daar zit nu eens niets in dat Aftershot niet heeft. Toch niets dat echt nuttig is.
                          Er zitten zelfs enkele functies in Aftershot dat niet in Lightroom aanwezig zijn! Denk maar aan per kanaal manipulaties via iets wat vergelijkbaar is aan "curves" in Photoshop.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alternatieven voor lightroom?

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Corel Aftershot Pro.
                            Dit programma gebruik ik al geruime tijd. Al van vroeger zelfs toen het nog Bibble noemde en in andere handen was.

                            Het is een zeer volwassen programma om als basis te dienen voor je postproductie. Photoshop of ander programma kan je er in linken. Er zijn behoorlijk wat (ook gratis) plugins beschikbaar.

                            Zelf heb ik ook Lightroom er naast staan en daar zit nu eens niets in dat Aftershot niet heeft. Toch niets dat echt nuttig is.
                            Er zitten zelfs enkele functies in Aftershot dat niet in Lightroom aanwezig zijn! Denk maar aan per kanaal manipulaties via iets wat vergelijkbaar is aan "curves" in Photoshop.
                            Goede tip. Stond totaal niet op mijn lijstje. Ben net gaan kijken naar Corel Aftershot Pro, wat video's bekeken. Ziet er écht zeer zeer goed uit. Momenteel (black Friday) voor 45 euro. (!) Die ontwikkelaar is ook niet van de minste.
                            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alternatieven voor lightroom?

                              Bij de alternatieven is het natuurlijk ook wel belangrijk dat je eventuele (gekochte) plugins ook kan gebruiken ...
                              Naast vervanger van laaitroem moet eventueel gekeken naar een alternatief van fotosoep. Want indien je de nieuwere beelden (nieuwere camera's) in LR niet meer kan in lezen, kan je dat ook niet in fotosoep.
                              Zelf heb ik nu al een paar alternatieven uit getest, maar in scha en schande kom ik steeds weer bij LR terecht.
                              Komt heel waarschijnlijk omdat de huidige workflow er zo in gebakken zit dat ik mijn draai niet vind in de alternatieven. Het aanleren met vallen en opstaan zoals indertijd kan helaas niet meer. te weinig tijd. Zou misschien eens een leuk idee kunnen zijn voor een SD-Workshop waar een paar systemen naast elkaar worden gezet en waar per toepassing een goeroe uitleg heeft hoe je je geeigende workflow mits aanpassingen kan uitleggen op de alternatieven.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X