Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ramen en deuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ramen en deuren

    Wat me opgevallen is, pas na zoveel jaar , is dat raam kozijnen en deuren in NL anders worden geplaatst dan in BE .
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Ramen en deuren

    Verwondert je dat? Ze hebben daar zelfs muren waar kroketten uit komen. En de eerste zeepbel bestond uit tulpenbollen. Ik verschiet van niks meer...

    Comment


    • #3
      Re: Ramen en deuren

      Nederlanders zijn gekke mensen

      Comment


      • #4
        Re: Ramen en deuren

        Er zijn inderdaad een paar technische verschillen mogelijk tussen het plaatsen van ramen in Nederland en in België :

        - in Nederland worden (meestal) stelkozijnen mee ingemetseld waarin de schrijnwerker zijn raam plaatst ;
        - ramen zijn ook (heel) dikwijls naar buitendraaiend ;
        - het draai-kip beslag werkt meestal op een andere manier (1ste stand : kippen en 2de stand : draaien) ;
        - deuren hebben heel dikwijls een vaste onderdorpel wat technisch zeker niet slechter is maar wij in België zijn dit niet gewoon.

        Of dit nu reeds verleden tijd of nog steeds dagelijkse kost is, dat weet ik niet.

        Maar de foto hier toont duidelijk een renovatie. Daarom wellicht dat men het raamkader laat staan en het nieuwe raam er gewoon van buitenuit tegen plaatst.
        Op die manier hoeft er geen hak- en breekwerk uitgevoerd aan de binnenafwerking van de ramen.
        Of dit esthetisch is van binnenuit gezien is een andere vraag, maar dat bepaalt eenieder voor zich natuurlijk.
        Last edited by Guest17; 24 november 2017, 08:56.

        Comment


        • #5
          Re: Ramen en deuren

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Er zijn inderdaad een paar technische verschillen mogelijk tussen het plaatsen van ramen in Nederland en in België :

          - in Nederland worden (meestal) stelkozijnen mee ingemetseld waarin de schrijnwerker zijn raam plaatst ;
          - ramen zijn ook (heel) dikwijls naar buitendraaiend ;
          - het draai-kip beslag werkt meestal op een andere manier (1ste stand : kippen en 2de stand : draaien) ;
          - deuren hebben heel dikwijls een vaste onderdorpel wat technisch zeker niet slechter is maar wij in België zijn dit niet gewoon.

          Of dit nu reeds verleden tijd of nog steeds dagelijkse kost is, dat weet ik niet.

          Maar de foto hier toont duidelijk een renovatie. Daarom wellicht dat men het raamkader laat staan en het nieuwe raam er gewoon van buitenuit tegen plaatst.
          Op die manier hoeft er geen hak- en breekwerk uitgevoerd aan de binnenafwerking van de ramen.
          Of dit esthetisch is van binnenuit gezien is een andere vraag, maar dat bepaalt eenieder voor zich natuurlijk.
          Ook hier worden tegenwoordig andere maten gebruikt Ivan de buitenmaat tegenover binnenmaat verschilt meestal een stuk minder dan vroeger
          omdat er tegenwoordig veel zonder binnenkasten wordt gewerkt, uitgeplakt tot tegen het raam.

          Comment


          • #6
            Re: Ramen en deuren

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Nederlanders zijn gekke mensen
            Ik vind dat dit nog gaat. Wel zou ik willen dat ze eens AN beginnen leren ipv hun eigen dialect als ze tegen een Vlaming spreken . Ik spreek ook geen Westvlaams tegen de Nederlanders en de Limburgers
            Eergisteren nog een telefoontje dat ik maar half snapte.....en dan ben ik nog afkomstig van vlakbij de grens.

            Maar de Britten zijn nog een slag erger vind ik, ik zat in Schotland in 81 toen ze definitief over stapten naar het 10-delige stelsel, kwaad dat ze waren zeg ! Correct gesproken Brits Engels daarentegen kan ik heel goed volgen, zolang ze maar niet in het Cockney beginnen (en dat doen ze). En dat verdomde Amerikaans dan, ik haaaaat het ....

            Het is altijd mijn ervaring geweest dat ik beter communiceer als beide partijen een vreemde taal gebruiken, in mijn geval Engels....

            Ook die Duitsers zijn schaamteloos arrogant in dat opzicht als ze als toerist ergens komen, ze weten dat ze geld binnen brengen hé ? Op Langanes (IS kwam ik laatst een Duitste jeep tegen en we konden niet passeren. Ik bleef staan want hij kwam naar beneden en ik naar boven. Toen hij me passeerde : stop, raam open en een tirade in het Duits. Ik heb gezegd (in mijn beste Duits dat ik heb geleerd uit zwartwit films uit de jaren 30) : Mein Herr haben Sie nichts verloren ? Euuuuuh, nein, also ? Jawohl, der Krieg.

            Nu ben ik wel ver van het topic af vrees ik :-)

            Comment


            • #7
              Re: Ramen en deuren

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik vind dat dit nog gaat. Wel zou ik willen dat ze eens AN beginnen leren ipv hun eigen dialect als ze tegen een Vlaming spreken . Ik spreek ook geen Westvlaams tegen de Nederlanders en de Limburgers
              Eergisteren nog een telefoontje dat ik maar half snapte.....en dan ben ik nog afkomstig van vlakbij de grens.

              Maar de Britten zijn nog een slag erger vind ik, ik zat in Schotland in 81 toen ze definitief over stapten naar het 10-delige stelsel, kwaad dat ze waren zeg ! Correct gesproken Brits Engels daarentegen kan ik heel goed volgen, zolang ze maar niet in het Cockney beginnen (en dat doen ze). En dat verdomde Amerikaans dan, ik haaaaat het ....

              Het is altijd mijn ervaring geweest dat ik beter communiceer als beide partijen een vreemde taal gebruiken, in mijn geval Engels....

              Ook die Duitsers zijn schaamteloos arrogant in dat opzicht als ze als toerist ergens komen, ze weten dat ze geld binnen brengen hé ? Op Langanes (IS kwam ik laatst een Duitste jeep tegen en we konden niet passeren. Ik bleef staan want hij kwam naar beneden en ik naar boven. Toen hij me passeerde : stop, raam open en een tirade in het Duits. Ik heb gezegd (in mijn beste Duits dat ik heb geleerd uit zwartwit films uit de jaren 30) : Mein Herr haben Sie nichts verloren ? Euuuuuh, nein, also ? Jawohl, der Krieg.

              Nu ben ik wel ver van het topic af vrees ik :-)
              Don't mention the war
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Ramen en deuren

                On-topic, ik heb gezien dat hun ramen en deuren meestal vooraan zijn geplaatst, dus van buiten naar binnen, er is geen zichtbare dagkant (langs buiten), ik heb dit weliswaar in Zeeland gezien, in andere provincies heb ik er niet op gelet .
                foto
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Re: Ramen en deuren

                  De link werkt hier niet.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ramen en deuren

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    On-topic, ik heb gezien dat hun ramen en deuren meestal vooraan zijn geplaatst, dus van buiten naar binnen, er is geen zichtbare dagkant (langs buiten), ik heb dit weliswaar in Zeeland gezien, in andere provincies heb ik er niet op gelet .
                    foto
                    Ziet er in feite ook niet slecht of minder mooi uit.
                    Alleen heb je wat meer houtwerk te behandelen aan de buitenzijde .

                    PS Wij huurden ooit een cottage in Ierland en daar hadden alle ramen een openvallend gedeelte bovenaan... dat naar buiten open viel .
                    Ideale regenvangers dus bij een onverwachte bui, en laat die nu net schering en inslag zijn in Ierland.
                    Last edited by Guest17; 25 november 2017, 10:10.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ramen en deuren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Maar de foto hier toont duidelijk een renovatie. Daarom wellicht dat men het raamkader laat staan en het nieuwe raam er gewoon van buitenuit tegen plaatst.
                      Op die manier hoeft er geen hak- en breekwerk uitgevoerd aan de binnenafwerking van de ramen.
                      Of dit esthetisch is van binnenuit gezien is een andere vraag, maar dat bepaalt eenieder voor zich natuurlijk.
                      Dat klopt volledig, er zijn er ook die het frame over het bestaande houtwerk zetten zodanig dat van het oude niets zichtbaar blijft.
                      Buiten een iets breder frame en dus kleinere resterende raamopening is daar dan niets van merkbaar.

                      Wat mooi of lelijk is ... dat moet de eigenaar voor zichzelf uitmaken.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ramen en deuren

                        Misschien kunnen de NL-ers op dit forum wat meer info geven ....
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment

                        Working...
                        X