Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

    Jarenlang heb ik een dslr gehad, en in den beginne trok ik graag van alles foto's, maar over de jaren heen is dat geevolueerd naar enkel landschap in prachtige bergachtige landen.
    Omdat ik niet vaak zulke reizen maak heb ik mijn dslr verkocht, voor algemene zaken gebruik ik gewoon mijn gsm.
    Ik heb echter weer drang om avontuur en bergen op te zoeken, maar ik weet niet of het het waard is dat ik weer investeer in goed cameragerief. Ik zou de camera slechts enkele keren per jaar gebruiken.
    Anderzijds zit ik ook in met het feit dat iedereen landschapsfotograaf is op reis, en dat er van elke plek al veel mooiere foto's gemaakt zijn dan ik ooit zou kunnen maken.
    Zijn er hier nog mensen met zo een dilemma?
    Last edited by burrid; 22 november 2017, 11:41.

  • #2
    Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

    Hoeveel plezier beleef je aan het maken van landschapsfoto's? Is dat voor jou een camera waard?

    Comment


    • #3
      Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

      Landschapsfotografie is niet de meest veeleisende op technisch gebied. (snelheid, hoge ISO's zijn niet echt nodig)
      Dan kan je perfect doen met een tweedehands camera, en dat betaal je een héél stuk minder.

      Ik heb ook graag een goede camera, maar gebruik die te weinig om er >1500€ of zo aan te geven.
      De laatste die ik kocht was een Sony A77 voor 350€, en die had nog geen 1000 clicks. (bij Camera Express met garantie)

      Alleen jij kan beslissen hoe veel geld je kwijt wil voor je hobby.

      Comment


      • #4
        Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
        Anderzijds zit ik ook in met het feit dat iedereen landschapsfotograaf is op reis, en dat er van elke plek al veel mooiere foto's gemaakt zijn dan ik ooit zou kunnen maken.
        Dat weet ik nog niet zo zeker. Verleden week heb ik een aantal IJsland liefhebbers uitgenodigd bij ons aan tafel om over IJsland te praten (waaronder Dama en Bopatje, die ik nog mag noemen bij de betere landschapsfotografen). Enkel voor wie er al geweest is
        Als ik alles zo'n beetje optel zaten we daar met 9 personen die er samen meer dan 50 keer zijn geweest. Oude vrienden Luc en Dorine gingen altijd met de rugzak en openbaar vervoer en Luc heeft niet meer dan een Sony Cybershotje (alles in functie van het gewicht). Dit soort foto's heb ik toch nog niet veel zien passeren en al zeker niet op BD. Ik zag er toch een paar met open mond kijken toen hij zijn mappen open deed. Zelf heb ik foto's die er niet meer kunnen worden genomen, simpelweg omdat ze er niet meer zijn. De natuurlijke brug over Ofaerufoss (ik heb er nog over gelopen) is in 1994 ingestort (ik heb er nog over gelopen en Bopatje weigerde aanvankelijk te geloven dat dit een natuurlijke brug was). De ijsgrot bij Kverkfjöll is gewoon weggesmolten.
        Beetje meer zelfvertrouwen man, natuurlijk zijn de piramiden niet meer te verbeteren maar er is meer dan de piramiden hoor !

        Comment


        • #5
          Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

          @Burrid : Ik zet hier normaal gesproken nooit foto's maar ik wil wel even een voorbeeld geven van wat ik bedoel.



          Om te beginnen komt er hier geen kat, ten tweede kan dit maar in een beperkte periode van het jaar, ten derde krijg je die motorrijder niet op bestelling en ten vierde : het weer ook niet.
          Een tweede poging krijg je hier ook niet. Blijft natuurlijk de vraag als dit valt onder landschapsfotografie.
          Last edited by opapol; 29 november 2017, 13:09.

          Comment


          • #6
            Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
            Anderzijds zit ik ook in met het feit dat iedereen landschapsfotograaf is op reis, en dat er van elke plek al veel mooiere foto's gemaakt zijn dan ik ooit zou kunnen maken.
            Je maakt in eerste instantie toch foto's voor jezelf, dus wat een ander reeds wel of niet gedaan heeft speelt totaal geen rol volgens mij

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

              Denk dat landschap fotografie een beetje onderschat is.
              Je hebt een toestel nodig die een super goed dynamisch bereik heeft. En wanneer je snachts ook landschappen wil maken om bv poollicht of de melkweg te fotograferen heb je een toestel nodig die goed overweg kan met iso's tussen 1600 en 8000.
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

                persoonlijk zou ik gewoon een van de instap DSLR's kopen, die hebben tegenwoordig meer dan genoeg techniek en mogelijkheden in zich, en zijn niet eens zo groot en zwaar.
                anders eens kijken naar een olympus of panasonic of zo.

                het gaat er toch voornamelijk om met welke kwaliteit jij tevreden bent natuurlijk, en wat je er voor uit wil geven om dat te bereiken.
                Zoals Sieg al zegt, je maakt toch foto's voor je zelf.

                en als ik naar mijzelf kijk, op de plaatsen in de bergen waar ik vaker kom zie ik toch geregeld nieuwe dingen, probeer ik eens wat anders en in ieder geval zijn de omstandigheden zelden hetzelfde.
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #9
                  Re: Enkel geinteresseerd in landschapsfotografie, moeite om camera te kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
                  Jarenlang heb ik een dslr gehad, en in den beginne trok ik graag van alles foto's, maar over de jaren heen is dat geevolueerd naar enkel landschap in prachtige bergachtige landen.
                  Omdat ik niet vaak zulke reizen maak heb ik mijn dslr verkocht, voor algemene zaken gebruik ik gewoon mijn gsm.
                  Ik heb echter weer drang om avontuur en bergen op te zoeken, maar ik weet niet of het het waard is dat ik weer investeer in goed cameragerief. Ik zou de camera slechts enkele keren per jaar gebruiken.
                  Anderzijds zit ik ook in met het feit dat iedereen landschapsfotograaf is op reis, en dat er van elke plek al veel mooiere foto's gemaakt zijn dan ik ooit zou kunnen maken.
                  Zijn er hier nog mensen met zo een dilemma?
                  Je hoeft niet ver te reizen om mooie landschapsfoto's te kunnen maken: doe je ogen eens open in je eigen omgeving.
                  Dat er ook door anderen vele landschapfoto's gemaakt zijn doet er niet toe, elk soort fotografie is al door anderen gedaan. Iedereen fotografeert met hun eigen blik en wijzen en kan zo een uniek plaatje maken.

                  Comment

                  Working...
                  X