Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schone CCD met Scotch Magic Tape

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schone CCD met Scotch Magic Tape

    Ik heb de CCD van mij digitale slrs altijd met goed gevolg schoongemaakt met Scotch Magic Tape.
    Kosten nihil, altijd bij de hand.
    Gewoon sluiter open, tape zachtjes met wijsvinger over de ccd wrijven en weer lostrekken. Heeft bij mij altijd (ik doe wel voorzichtigheidshalve op kamertemperatuur i.v.m. eventuele lijmresten) goede ervaringen gegeven op: Fuji S1, S2, Nikon D100 en D70; alleen op mijn kodak 14n heb ik het nog niet getest.
    Iemand ervaring met tape op ccd van bv Kodak, Canaon 1,3x of ff?
    Last edited by Spanjaart; 25 september 2004, 17:01.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

  • #2
    Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

    Ikzelf gebruik ook altijd de magic tape van Scotch. Als test heb ik de D70 eens binnengebracht bij de Beuckelaer en eventjes testfoto's gemaakt achteraf met een hoog diafragmagetal.

    Moet zeggen niks verslaat de tape ! Is achteraf compleet stofvrij !

    De eerste maal is het wel even beven maar na enige tijd went het en wordt het een standaardjobke.

    Indien foto's gewenst hiervan kan ik ze zeker posten ( resultaten )
    My site : http://www.photografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

      Oorspronkelijk geplaatst door Den Door
      Ikzelf gebruik ook altijd de magic tape van Scotch. Als test heb ik de D70 eens binnengebracht bij de Beuckelaer en eventjes testfoto's gemaakt achteraf met een hoog diafragmagetal.

      Moet zeggen niks verslaat de tape ! Is achteraf compleet stofvrij !

      De eerste maal is het wel even beven maar na enige tijd went het en wordt het een standaardjobke.

      Indien foto's gewenst hiervan kan ik ze zeker posten ( resultaten )
      Natuurlijk is er wel het gevaar dat er met oudere Scotch, dat er lijm achter blijft, en voorzichtigheid kan geen kwaad.
      Ga je op stap... vergeet nooit je camera.
      Meer foto's in onze gallery >>

      Comment


      • #4
        Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

        Ja altijd een nieuw stukje! Geen oude rolletjes natuurlijk, spreekt voor zich. Ik heb het net toch maar ns op de cmos van de kodak geprobeerd, echt vuil was ie niet en ik kan helaas ook niet zeggen dat ie schoner is geworden.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

          Beste,
          heb deze techniek ook al toegepast en dat werkt ook echter moet ik zeggen dat volgens mijn ervaring een nabehandeling met eclipse nodig is gezien bij diafragma groter dan 22 een duidelijk spoor van de tape achterblijft, ook is het risico iets groter door deze toepassing daar de kans op het afscheuren steeds bestaat.Dus verkies de methode met eclipse.

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
          Ik heb de CCD van mij digitale slrs altijd met goed gevolg schoongemaakt met Scotch Magic Tape.
          Kosten nihil, altijd bij de hand.
          Gewoon sluiter open, tape zachtjes met wijsvinger over de ccd wrijven en weer lostrekken. Heeft bij mij altijd (ik doe wel voorzichtigheidshalve op kamertemperatuur i.v.m. eventuele lijmresten) goede ervaringen gegeven op: Fuji S1, S2, Nikon D100 en D70; alleen op mijn kodak 14n heb ik het nog niet getest.
          Iemand ervaring met tape op ccd van bv Kodak, Canaon 1,3x of ff?
          Last edited by Guest9; 25 september 2004, 22:33.

          Comment


          • #6
            Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

            Gewerkt hebbende bij de producent van Scotch Magic Tape (3M Zwijndecht) en zodoende het fabricageproces ervan kennende zou ik deze methode ten stelligste afraden...

            (Sorry, mag ook niet meer zeggen. Zit onder NDA wat dat betreft...)
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

              Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
              Gewerkt hebbende bij de producent van Scotch Magic Tape (3M Zwijndecht) en zodoende het fabricageproces ervan kennende zou ik deze methode ten stelligste afraden...

              (Sorry, mag ook niet meer zeggen. Zit onder NDA wat dat betreft...)

              Die tape zou ik toch ook nooit gebruiken.Kan niet anders dan dat ie lijmresten achterlaat al zal dat misschien erg moeilijk te zien zijn en mischien pas na verloop van tijd.

              Ik gebruik een pecpaddoekje,een softe spatel precies op maat van mijn CCD en dit samen met 2 drupkes eclipsevloeistof.Na een swipe een ander pecpaddoekje erop en zo gebruik ik er per poetsbeurt een 4-tal.Dit doe ik om de 2 à 3 maanden en zelfs op F29 is er geen vuiltje meer te zien.Met een pakske van 100 pecpads en een flesje eclipse kan ik jaren poetsen dus voor de kosten moet je het niet laten.Veel zekerder dan die tape!
              Last edited by de stanne; 26 september 2004, 11:41.

              Comment


              • #8
                Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                Gewerkt hebbende bij de producent van Scotch Magic Tape (3M Zwijndecht) en zodoende het fabricageproces ervan kennende zou ik deze methode ten stelligste afraden...

                (Sorry, mag ook niet meer zeggen. Zit onder NDA wat dat betreft...)
                He daar heb ik ook gewerkt! Zo kom je nog eens iemand tegen.
                Maar wat is er precies op deze methode tegen?

                Comment


                • #9
                  Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                  Oorspronkelijk geplaatst door tonrijnen
                  He daar heb ik ook gewerkt! Zo kom je nog eens iemand tegen.
                  Maar wat is er precies op deze methode tegen?
                  Sorry, zoals ik al zei: mag echt niks meer loslaten...
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                    Ik heb nog op het net rondgekeken en ik heb niet gevonden wat de specifieke reden is om geen magictape te gebruiken maar ik heb wel gelezen dat er toch verschillende mensen achteraf problemen krijgen met lijmresten...

                    Wat ik ook gevonden heb (en dat heb ik nog niet vaak teruggevonden op BD) is dat je niet de CCD of CMOS aan't poetsen bent maar wel een filter dat er als bescherming overheen zit. Ik vermoed dus dat als je per ongeluk een krasje maakt dat dit dan niet metteen wil zeggen dat de hele sensor vervangen moet worden...

                    En dan nog iets. Pecpads zijn in wezen niet gemaakt om sensors te poetsen!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                      waarschijnlijk enkele niet gezien, nml waar staat dat er lijmresten waren die nadien moesten verwijderd worden met Elipse of Methanol, dus eigenlijk niet aan te raden, ja de sensor heeft een filter bovenop, maar of dat gaat schelen in vervangprijs, betwijfel ik sterk, en juist Pec*Pads zijn eigenlijk niet gemaakt om sensors te kuisen, wel om sensitieve oppervlakten te kuisen", maar ja een sensor is eigenlijk toch ook niet gemaakt om stof op te komen hé

                      Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                      Ik heb nog op het net rondgekeken en ik heb niet gevonden wat de specifieke reden is om geen magictape te gebruiken maar ik heb wel gelezen dat er toch verschillende mensen achteraf problemen krijgen met lijmresten...

                      Wat ik ook gevonden heb (en dat heb ik nog niet vaak teruggevonden op BD) is dat je niet de CCD of CMOS aan't poetsen bent maar wel een filter dat er als bescherming overheen zit. Ik vermoed dus dat als je per ongeluk een krasje maakt dat dit dan niet metteen wil zeggen dat de hele sensor vervangen moet worden...

                      En dan nog iets. Pecpads zijn in wezen niet gemaakt om sensors te poetsen!
                      Last edited by Guest9; 29 september 2004, 16:47.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                        Wanneer komen Nikon en Canon eens met CCD/CMOS cleaning kits op de markt?

                        Ik vind dat de DSLR fabrikanten dit maar eens moeten uitzoeken en hun klanten hierover grondig inlichten.
                        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                          @Bulcke: tja, als je dan toch nog lijmresten moet verwijderen met Eclips waarom dan niet metteen het stof verwijderen met dit spul? Anders doe je dubbel werk hè!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
                            Wanneer komen Nikon en Canon eens met CCD/CMOS cleaning kits op de markt?
                            Canon(etbass) gebruiken ook Pec*Pads om hun sensors te kuisen,heb het met mijn eigen ogen gezien!
                            Last edited by vitarake; 29 september 2004, 19:23.
                            Vitarake


                            Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schone CCD met Scotch Magic Tape

                              @vitareke : ik geloof je best, maar...

                              "PEC*PAD is not recommended for cleaning the CCD. It is not the same material used in the Sensor Swabs. PSI does not approve or warranty the CCD or any camera part from any damage caused by using non approved products."

                              from

                              http://www.photosol.com/pecpadproduct.htm

                              Kan misschien iemand van de service centres van Canon hierop reageren?
                              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                              Comment

                              Working...
                              X