Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

    Ik denk eraan om mijn huidige 'lenzencollectie' eens te herzien. Weet ondertussen wel wat ik nodig heb aan lichtsterkte/bereik, vandaar mijn overweging om misschien eens te veranderen.

    Wat zou ik doen :

    Canon 28-135 IS USM verkopen en vervangen door
    1 x Tamron 28-75/f2.8 (of Canon 17-40L, ben daar nog niet uit)
    1 x Canon 70-200/f4

    Ik heb al een Sigma 15-30 en Canon 50/1.8 die ik wil houden. Lijkt dit een interessante omschakeling?


    (en ja, ik heb die Tamron al gehad en meeverkocht met mijn 10D...heb er nu al beetje spijt van want is echt supergoeie lens, dus véél kans dat ik die terug koop)
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

    Als je een Sigma 15-30 hebt waarom zou je dan een 17/40 aanschaffen ?

    en de 28/135 wegdoen om een tamron 28-75 te kopen ?????

    Gewoon een 70/200 bijkopen zou ik zeggen .
    http://www.dullaert.net

    Comment


    • #3
      Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

      ik zou die 28-135 wegdoen omdat ik merk dat ik toch vaak f2.8 nodig heb (baby zonder flits in badkamer/slaapkamer enz...). heb zonet paar foto's genomen van onze kleine in badkamer (met rolluiken open) op ISO1600 met de 20D en de 28-135 en zelfs dan zit ik nog vaak op 1/40 of lager. heb gevoel dat ik met die Tamron wel mooiere foto's kon maken in die omstandigheden.
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

        Hallo Lapino,

        Tips : doe de 15-30 niet te gauw weg. Anders droom je van de combinatie 12/24 en 20/40 f2.8 (bij Sigma.... )

        De 70-200 f2.8 is altijd wel een "must" have.

        dan heb je nog een gaatje van 40-70

        De 28/75 is dan wele een goede lens. Maar als je gewoon bent om zo groot hoekig te werken (en je doet het graag) zal die 28 van de 28/75 misschiengauw te lang liggen.
        IMHO is de 24-70 dan een betere keuze. (Bij canon wel erg duur... bij Sigma kost die minder.)

        Voilà. Hopelijk wordt het niet te moeilijk. Lenzen kiezen is erger dan een schaakspel spelen


        Skitch
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

          Zeg wel. die sigma 15-30 hou ik zobiezo want ben daar zeer tevreden van (afgezien van af en toe flare in die lens). enige reden waarom ik de 28-135 zou wegdoen is omdat ik toch merk dat ik vaak grotere diafragmas nodig heb en die 28-135 is dan niet niet lichtsterk genoeg (IS helpt, maar als je onderwerp beweegt heb je daar ook niet veel aan)

          Daarom mijn overweging om opnieuw de Tamron 28-75 aan te schaffen. Is minstens zo scherp als de 28-135 én lichtsterk. Maar aan andere kant mis ik dan weer beetje extra bereik waardoor de 70-200 in de 'picture' komt. Ik weet dat de Canon 24-70 of 28-75 betere zijn (de L-lenzen) maar die zijn voor mij gewoonweg té duur. Mocht er nu eens een 28-135/f2.8 bestaan hé


          Ik twijfel alleen nog beetje omdat ik niet 100% zeker ben of die f2.8 wel zoveel verschil gaat maken (heb dat vroeger -jammer genoeg- nooit deftig getest met die Tamron tov Canon). Denk dat ik voor mijn 28-135 IS USM nog 450€ zou vragen. Lijkt dat een schappelijke prijs?
          Last edited by lapino; 25 september 2004, 15:58.
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #6
            Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

            Hey Lapino,

            450 euro voor de 28-135IS lijkt mij aan de hoge kant (is nieuw al voor 450 euro te verkrijgen in NL). 350 lijkt mij redelijker (Ik heb hem zelf voor 300 euro gekocht in nieuwestaat, excl. zonnekap en filter(s) ).

            Is een lichtsterke groothoekprima niets voor jou? De sigma 20mm/1.8 bijvoorbeeld? Schijnt een prima lens te zijn (en staat ook op mijn lijstje).
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

              Je hebt nu de nieuwe 20D, daarmee kan je probleemloos die éne stop verschil overbruggen door de ISO wat op te krikken. De 20D laat dat toe zonder toename in ruis, in vergelijking met de 10D/300D.

              Dan kan je de goede Canon 28-135 IS blijven gebruiken.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                zal zien hoever ik geraak met die iso. de 28-135 heeft op 75mm wel een diafragma van f5 of hoger. hoeveel stops is dat meer dan f2.8 ?
                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                  zal zien hoever ik geraak met die iso. de 28-135 heeft op 75mm wel een diafragma van f5 of hoger. hoeveel stops is dat meer dan f2.8 ?
                  In principe: 2.8 - 4.0 - 5.6 - ...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                    dus als ik met een
                    f2.8 op 75mm met ISO100 -> 1/60sec krijg
                    dan zou ik met een
                    f5.6 op 75mm met ISO400 -> ook 1/60sec moeten krijgen?
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                      dus als ik met een
                      f2.8 op 75mm met ISO100 -> 1/60sec krijg
                      dan zou ik met een
                      f5.6 op 75mm met ISO400 -> ook 1/60sec moeten krijgen?
                      Zou moeten kloppen, ja...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                        Oeps Lapino,


                        Het kriebelde bij mij dus ook om lenzen te herschikken.
                        En dat is ondertussen voor 101% gebeurd (maar 't kriebelt nog wel eens ). Maar budget 2004 zit definitief in het rood....
                        Waarmee 'k wil zeggen : jouw probleem komt me bekend voor.


                        Ter zake :

                        Die 28-135IS is de (denk ik toch...) beste Canon lens ONDER de L-serie van Canon. Dat wil toch wat zeggen. En 28mm-135mm is toch een bereik dat we nodig hebben.

                        Mijn Tokina 70/200 f2.8 stond in de vitrine. Die is nu weg. (en ik heb er wel spijt van ....). Maar de lens die 'k er (gedeeltelijk..) voor gekocht heb doet alle pijn weg. (De Hartblei 45mm)

                        Uiteindelijk is die 15-30 de beste lens in dit bereik die ik had..... (alle L 's ten spijt. Het is een super lens in dit brandpunts bereik.)



                        Met 15-30 en de 28-135 is er veel te doen.
                        Als je nog een 70-200 hebt dan heb je alles. Behalve die "speciallekes".

                        Als je naar de serie hierboven kijkt zie je dat er primes tussen zitten.

                        De Hartblei 45/3.5 en de 50/1.8 geven heel scherp foto's. De Rubinar valt beter mee dan zijn reputatie. Goed dus.. maar je moet er heeeel veel zorg aan besteden.

                        Wat ik wil zeggen. Als je "all round" lenzen hebt en je wil nog iets extra zoals een grote opening (2.8 of beter) en iets heel scherp : kijk eens naar de primes.


                        Groetjes

                        Skitch
                        Last edited by Skitch; 30 september 2004, 12:06.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                          denk dat ik maar gewoon beetje ga sparen en de Tamron 28-75 terug ga kopen als budget het toelaat. de Canon 70-200 staat al héél lang op mijn lijstje maar zal nog wat moeten wachten.

                          (ging me een BG-E2 grip kopen voor 20D maar zal eerder Tamron worden denk ik)
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                            heb een bod gestuurd via mail .
                            Groetjes
                            http://www.vehe.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

                              De nieuwe SIgma 18-50 f2,8 EX DC is volgens de eerste foto's een zeer degelijk stuk glas.
                              Misschien ook eens de moeite om van dichter bij te bekijken?

                              Sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X