Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

    Hi all,

    Even wat achtergrond. Ik schaf me binnenkort mijn eerste DSLR aan. Na veel bevragingen, testen en het lezen van fora kwam ik uit op Nikon D5100, D3200 of D3300. Welke van de drie maakt me niet zoveel uit, die koop ik gewoon goedkoop tweedehands. Het gaat me vooral om de lenzen, want daarin wil ik specifieker gaan dan een gewone 18-55 kitlens.

    Ik wil een paar koopjes tweedehands doen, dus body en 2 lenzen zou ik toch graag zien lukken voor €400-450.

    Aangezien mijn plannen ermee nogal uiteenlopend zijn (zowel productfoto's in weinig belichte ruimtes als landschapsfoto's), kwam ik uit op 2 verschillende lenzen. Voor de weinig belichte ruimtes is de keuze snel gemaakt, nl. Nikon AF-S 50mm f/1.8. Daarnaast wil ik een degelijke zoomlens, maar daar is wel wat meer keuze in. Qua budget dacht ik aan één van de volgende:
    - Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6 VR
    - Nikon AF-S 18-140mm f/3.5-5.6 VR
    - Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6 VR
    - Tamron F 18-200mm f/3.5-6.3 VC

    Iemand die me de (kleine) verschillen kan vertellen, als die er al überhaupt zijn? Dat de ene verder kan inzoomen dan de andere is natuurlijk wel duidelijk. Ervaringen met de camera's mag je ook gerust delen.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

    Vergeet zeker de nikon 16-85 niet, tweedehands erg aantrekkelijk geprijsd en toch belangrijk voor landschappen: breder (2mm aan de brede kant scheelt meer dan 20mm aan de lange kant)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

      Wil je daarmee zeggen dat de 55-200 ook niet zo geschikt is om breed te gaan voor landschappen?

      Comment


      • #4
        Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

        Kijk eens op de Nikon lens simulator:


        daarmee kan je met verschillende lenzen en bodies inzoomen op een foto, zie je direct zelf het verschil
        www.freddyhelsen.be

        Comment


        • #5
          Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

          Oorspronkelijk geplaatst door CedricPh Bekijk bericht
          Wil je daarmee zeggen dat de 55-200 ook niet zo geschikt is om breed te gaan voor landschappen?
          Zeker weten, pas op, met zo'n bereik kan je ook landschapsfoto's nemen
          Maar meestal wordt dat eerder met een breedhoek gedaan, mss dat je daar iets duidelijker in kan zijn, mss is zelfs een 2dehands sigma 10-20 nog meer zijn ding, in combinatie met een 50mm afs 1.8 zeker een interresante start in de fotografie!

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

            Op een crop camera zou ik eerder een 35mm nemen ipv die 50mm.
            Waarom zou je een 50mm kopen? Ik lees dat die keuze "snel gemaakt" was. Neem geen te overhaaste beslissingen.
            Sony α7ii
            5OOpx

            Comment


            • #7
              Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

              Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
              Op een crop camera zou ik eerder een 35mm nemen ipv die 50mm.
              Waarom zou je een 50mm kopen? Ik lees dat die keuze "snel gemaakt" was. Neem geen te overhaaste beslissingen.
              Voor de productfoto's is dat toch een goede keuze?

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                Klopt, ik zeg niet dat het een slechte keuze is. Ik geef alleen mijn ervaringen (en uiteindelijke miskoop) na het lezen van tig fora en veel mensen die zeggen dat een 50mm een must is in ieders cameratas. Mijn 50mm bleef uiteindelijk meer in de kast liggen tot ik hem op een gegeven moment verkocht om een 35mm in de plaats te nemen, en die zit nu altijd in mijn cameratas.
                Je aankoop goed overwegen, dat is ook advies. En als je in de mogelijkheid bent, steeds de lenzen testen waarvoor je ze uiteindelijk ook wil gaan gebruiken (in de mate van het mogelijke natuurlijk).
                Sony α7ii
                5OOpx

                Comment


                • #9
                  Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                  Ik heb hier een haast ongebruikte sigma 10-20 / 3.5 liggen die weg mag, bij interesse stuur me een PB.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                    Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
                    Klopt, ik zeg niet dat het een slechte keuze is. Ik geef alleen mijn ervaringen (en uiteindelijke miskoop) na het lezen van tig fora en veel mensen die zeggen dat een 50mm een must is in ieders cameratas. Mijn 50mm bleef uiteindelijk meer in de kast liggen tot ik hem op een gegeven moment verkocht om een 35mm in de plaats te nemen, en die zit nu altijd in mijn cameratas.
                    Je aankoop goed overwegen, dat is ook advies. En als je in de mogelijkheid bent, steeds de lenzen testen waarvoor je ze uiteindelijk ook wil gaan gebruiken (in de mate van het mogelijke natuurlijk).
                    Zeker een goed punt! De "logische" keuze voor 50mm kwam van een vriendin van mij die fotografie studeert. Zij raadde inderdaad 35 of 50 aan. Denk dat je die keuze enkel kan maken door ervaring met beide en dat is voorlopig nog niet het geval. Aangezien zij aangeeft dat ze bijna altijd de 50mm gebruikt, lijkt het me de beste keuze om mee te starten. Wat niet wegneemt dat ik misschien binnen een halfjaar toch naar de 35mm ga

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Zeker weten, pas op, met zo'n bereik kan je ook landschapsfoto's nemen
                      Maar meestal wordt dat eerder met een breedhoek gedaan, mss dat je daar iets duidelijker in kan zijn, mss is zelfs een 2dehands sigma 10-20 nog meer zijn ding, in combinatie met een 50mm afs 1.8 zeker een interresante start in de fotografie!

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      Ja klopt, puur voor landschap gaat een breedhoek beter zijn. Ik wil me vooral niet teveel beperken in onderwerpen, dus als ik vb. naar een sportwedstrijd zou gaan, gaat de Sigma 10-20 tekort doen volgens mij. Vandaar dat de keuze van 2e lens eerder viel op een allround 18-140. De voorgestelde 16-85 daarentegen is wel zeker het overwegen waard, al gaat die zelfs tweedehands wat te duur uitvallen voor mijn budget.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?



                        Op Amazon heb je nu de Sigma 17-50 F2.8 voor 255€... aan die prijs is dat zowat de ultieme instap zoomlens!
                        Begin daar al eens mee en zie welk brandpunt je veel gebruikt en dan kan je ineens ook zien of je 51-200mm echt mist.

                        Als je later naar andere lenzen zou switchen kan je deze makkelijk 2de hands verkopen voor 230-250€... je gaat er geen spijt van hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                          Akkoord met -Dee-. Wat voor camera heeft je vriendin? Met fullframe sensor of crop sensor? Die 50mm op jouw crop is eigenlijk al een lichte tele 75mm in FF equivalent, geen standaardlens meer. Dat zit helemaal binnen het bereik van de zoomlens die nu gezocht wordt. Met een 35mm lens heb je een "standaardlens" op die cropsensor. Ten andere voor productfotografie maakt het niet zo uit of je een snelle lens hebt: voor je scherptediepte werk je toch op een klein diafragma en vanop statief en product wordt helemaal uitgeflitst. Met 1.8 ben je daarmee niks. Je moet daarvoor de lens nemen met de grootste scherpte tussen 8 en 11. Studio's zijn altijd duister bij product om geen valse belichtingen en schaduwen te hebben. Een lichtmeter zou ook op z'n plaats zijn daarvoor, zodat je de ratio kan berekenen van het opvallend licht van al je lampen.
                          In je openingspost spreek je over productfotografie en landschap. Nu ook over sport. Daarvoor heb je telkens heel ander materiaal nodig. Begin gewoon met 1 lens: de goedkoopste met het grootste bereik, dan kan je binnen een jaar zien op welke brandpuntsafstanden je het meeste werkt en waar je echt mee verder wil en daar dan de juiste kwaliteitslenzen voor kopen. En wacht ook zo lang met die prime. Nu ben je geld aan het verbranden waar je niet aan zal hebben wat je verwacht. NOOIT lenzen kopen omdat een andere fotograaf die gebruikt, we hebben allemaal onze eigen manier van werken in functie van onze eigen fotografiestijl. Mijn advies zou die Tamron 18-200 lens zijn en voorlopig geen prime, daarmee heb je een allrounder die alles kan zonder de extremen van het spectrum. Zoek daarmee je eigen weg. Product en landschap = statief gebruiken! Budgetteer dat ook mee.
                          www.freddyhelsen.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                            Bedankt voor alle hulp!

                            Voor de geïnteresseerden, het is een Nikon D3300 geworden met Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 en Nikon 35mm f/1.8 lenzen. Vandaag de 35mm en 50mm getest en die laatste op een cropsensor was echt wel te ver. Het is zelfs eerder kiezen tussen 24mm en 35mm voor product. Om budgettaire redenen dan maar voorlopig de 35mm, wat ook gewoon een hele goede prime is.

                            PS. Ik heb vandaag ook de Sigma 35mm 1.4 kunnen testen. Wat een topper is dat zeg! Zeker eentje om in het achterhoofd te houden voor de toekomst.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste betaalbare zoomlens voor beginner?

                              Proficiat met de aankoop! Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.
                              Sony α7ii
                              5OOpx

                              Comment

                              Working...
                              X