Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

    Hey Forumleden!

    Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
    Ik ben een recent gestarte fotograaf.
    Nu zit ik met een dilemma.
    ik ben aan het twijfelen om een EF 24-105 lens te kopen, en zeker de welke.
    Prijs verschil is groot, en wil er toch wel wat mee doen.
    het zou voor een canon 6d zijn, die ik ook ga aankopen.

    het is eigenlijk om veelzijdige foto's te nemen. newborns, gezins, communies, doopvieringen, trouwen e.d.

    wie kan me hier de knoop bij doorhakken

    ik ben nog al een twijfelachtig persoon

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

    Voor de prijs moet je de STM nemen maar dan moet je de "eigenschappen" (lees: lastigheden) erbij nemen.

    De L lens heeft een vast diafragma over het volle bereik. Best wel handig dat je belichting niet aanpast tijdens het zoomen.
    In de L lens zit ook een USM ringmotor welke super stil is en zeer snel. De STM motor in de andere lens maakt lawaai en is traag.
    De L is stof en spatwaterdicht, de STM niet.

    Natuurlijk moet je dit allemaal zien in het perspectief van welk soort fotografie je wil doen. Bij sommige soorten van fotografie zijn de betere eigenschappen van die L lens niet noodzakelijk een grote meerwaarde.
    Maar naar wat ik zie van jou wensen dan heeft de L lens mijn inziens zijn voordelen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

      De STM autofocus is specifiek ontworpen voor camera's waarmee gefilmd wordt, ik heb zelf een paar STM lenzen, en ik kan je verzekeren dat je heel veel moeite moet doen om te horen dat die aan het scherpstellen zijn.