Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

    Hey Forumleden!

    Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
    Ik ben een recent gestarte fotograaf.
    Nu zit ik met een dilemma.
    ik ben aan het twijfelen om een EF 24-105 lens te kopen, en zeker de welke.
    Prijs verschil is groot, en wil er toch wel wat mee doen.
    het zou voor een canon 6d zijn, die ik ook ga aankopen.

    het is eigenlijk om veelzijdige foto's te nemen. newborns, gezins, communies, doopvieringen, trouwen e.d.

    wie kan me hier de knoop bij doorhakken

    ik ben nog al een twijfelachtig persoon

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

    Voor de prijs moet je de STM nemen maar dan moet je de "eigenschappen" (lees: lastigheden) erbij nemen.

    De L lens heeft een vast diafragma over het volle bereik. Best wel handig dat je belichting niet aanpast tijdens het zoomen.
    In de L lens zit ook een USM ringmotor welke super stil is en zeer snel. De STM motor in de andere lens maakt lawaai en is traag.
    De L is stof en spatwaterdicht, de STM niet.

    Natuurlijk moet je dit allemaal zien in het perspectief van welk soort fotografie je wil doen. Bij sommige soorten van fotografie zijn de betere eigenschappen van die L lens niet noodzakelijk een grote meerwaarde.
    Maar naar wat ik zie van jou wensen dan heeft de L lens mijn inziens zijn voordelen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

      De STM autofocus is specifiek ontworpen voor camera's waarmee gefilmd wordt, ik heb zelf een paar STM lenzen, en ik kan je verzekeren dat je heel veel moeite moet doen om te horen dat die aan het scherpstellen zijn.

      De niet-constante diafragma-opening is eigenlijk niet echt een probleem, ik heb zo ook een paar lenzen (onder andere de 100-400 L IS II), en voor mij is dat echt geen probleem.
      Een echt lichtsterke zoomlens (constant f2,8) is in bepaalde omstandigheden in het voordeel, maar het verschil tussen de vaste f4 van de 24-105 L en de f5,6 op de langste brandpuntsafstanden van de 24-105 maakt ook niet zo heel veel uit, ook al omdat de hoge iso van de recentere camera's steeds beter wordt.
      Als je echt een lichtsterke standaardzoomlens wil voor een full-frame Canon, dan kan ik de 24-70 f2,8 L II aanbevelen, die is heel erg goed, maar ook wel vrij duur.
      De 24-105 f4 L IS II is niet echt lichtsterk te noemen, als het er echt op aankomt, dan kies je best voor een 24-70 f2,8 in plaats van de 24-105.

      Het grootste verschil tussen de 24-105 f4 L IS II en de STM versie is de beeldkwaliteit, de "L" is optisch een stuk verbeterd tegenover de oude 24-105 f4 L IS, de beeldkwaliteit van de 24-105 STM is eerder vergelijkbaar met die van de oude 20-105 f4 L IS.
      De oude 24-105 L was niet echt een slechte lens te noemen, maar er was wel ruimte voor verbetering, zeker nadat Sigma een nieuwe 24-105 f4 op de markt kwam werd dat duidelijk (de Sigma was optisch een flink stuk beter dan de Canon).

      Voor communies, doopvieringen en huwelijken is een 24-70 f2,8 L II een betere keuze dan de 24-105 f4 L IS II of de 24-105 STM.
      Die kost meer, en die heeft een wat kleiner zoombereik, maar de grotere diafragma-opening zal je in die omstandigheden heel dikwijls gebruiken...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

        2 x een 24-105 L f4 gehad, en die zijn beelden waren steeds "flouzerig" , niet echt de scherpte die ik er van wilde ( op crop zowel als op full )
        allebei verkocht en ne 24-70 l 2.8 gekocht , en die zijn scherp zowel op crop als full...
        ikke nooit gene 24-105 meer, zijn kwa scherpte duidelijk een mindere lens.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

          bedankt iedereen voor de reacties!

          als ik de lens zou kopen dan koop ik de f/4
          nu heb ik is gezien naar de 24-70. maar moet eerlijk zeggen de prijs verschoot ik van

          ik ga nog nadenken over wat ik ga doen maar met jullie uitleg is mijn keuze van de 24-105 al gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

            De stm stelt korter scherp en heeft minder vervorming op 24mm dan de l eerste versie. Was voor mij de reden om de stm te nemen. Vermits ik zelden verder open draai dan f/8 maakt die constante opening ook niet uit.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

              De L uitvoering gaf inderdaad enorm veel vervorming op een FF camera.
              Die vervorming was totaal weg als je die lens gebruikte op een crop camera.
              Hier wordt dikwijls een oordeel geveld van eens lens en men weet niet of de TS een FF dan wel een crop toestel heeft.
              24-105L op FF: 3/10 wegens de vervormingen, maar op een crop = 9/10. Een negen op tien omdat het een enorm zware lens is.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM of Canon EF 24-105mm F/3.5-5.6 iS STM

                toch prettig om mee te werken, eens het af goed ingesteld is prima lens

                Comment

                Working...
                X