Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

    voor mensen die nog zouden twijfelen of aankoop / upgrade van 30D/60D/10D/300D de moeite is (heb zelf een half jaartje een 10D gebruikt), hierbij een korte bespreking van mijn ervaringen met de 20D na enkele dagen gebruik:

    Bouwkwaliteit
    De 20D is iets kleiner en lichter dan de 10D, maar eigenlijk vind ik het verschil quasi verwaarloosbaar. De camera ligt quasi op dezelfde manier in mijn hand als mijn 10D, dus niet echt veel verschil te merken. Heb geen al te grote handen, dus misschien is het voor mensen met grotere handen iets beter merkbaar. De bekleding is met een ander soort rubber dat iets beter 'plakt'.

    Qua stevigheid is er met de 10D geen verschil. Beide toestellen zijn enorm stevig gebouwd en kunnen gerust tegen een stootje. Heb wel de indruk dat het LCD schermpje voor bekijken van foto's/menu's iets minder helder is dan de 10D (zelfs als ik helderheid op max zet).

    Optische zoeker
    De 20D gebruikt een nieuw soort zoeker dat het manuele focussen meer accuraat mogelijk maakt. Dit klopt, alhoewel ik eerlijk gezegd vrij zelden manuele focus gebruik. Dat de zoeker minder helder zou zijn dan op de 10D is me in elk geval niet opgevallen.

    Wat wél enorm opvalt is de andere schikking van de autofocus-punten (9 punten in diamantvorm). De vierkantjes die de AF vakjes aanduiden zijn een pak kleiner én lichten ENORM helder op.

    Snelheid
    Volgens mij de grootste troef van de 20D. Dit speelgoed is snel. En dan bedoel ik écht snel. Opstarten doet ie in minder dan 0,2seconden, zowel vanuit 'dode' stand als uit waakstand. Komt er eigenlijk op neer dat tegen dat je de camera tegen je oog hebt gezet, hij klaar is om foto's te maken. Groot verschil met de 10D. Dit is niet voor iedereen zo belangrijk, maar iemand die vaak héél snel moet kunnen reageren, is dit een enorme stap vooruit.

    De 20D kan ook aan 5fps foto's maken en heeft, dankzij de verbeterde DIGIC II processor, een fel verbeterde schrijf/leessnelheid en bufferbeheer. Als je niet oplet, schiet je vaak 20 foto's na elkaar (JPG) en dan is een 512mb kaartje snel volgeschoten Voor de (occassionele) sportfotograaf is die 20D in elk geval een enorm goed toestel dat op dit vlak best dicht aanleunt bij de Mark II (die PAK duurder is)

    De autofocus snelheid is ook stukje sneller dan de 10D, maar eigenlijk is de 10D - wat mij betreft - al ZO snel in focussen, dat dit verschil eerder temerken zal zijn door de professionele gebruiker ipv de amateurfotograaf. De herschikking van de focus-punten zijn wel veel meer bruikbaar dan de layout op de 10D (daar stond die bij mij meestal gewoon op center point)

    Bediening
    Bediening van de 20D is quasi zelfde als de 10D. Enige grote verschil is dat je nu een soort joystick hebt om focuspunten te selecteren en foto's te scrollen. Is beetje wennen. Denk dat vooral de 30D/60D/10D gebruikers beetje last zullen hebben in begin omdat dat grote wiel, als je het gewoon bent, best wel vlot werkt.

    Voor de rest werkt de 20D even intuitief als de 10D. Er zijn wel een aantal extra custom-functies toegevoegd, je kan nu in-camera ook zwart/wit foto's maken (alhoewel nut beetje betwistbaar is, je kan dit evengoed in software doen) en de menu's zijn hier en daar iets anders ingedeeld.

    Grootste gemiste kans vind ik het ontbreken van een ISO aanduiding in de zoeker. Is iets dat al jaren wordt gevraagd door de gebruikers van deze DSLR-reeks maar blijkbaar wil Canon dit 'privilege' voorbehouden aan de 1D-reeksen.

    Beeldkwaliteit
    Prachtig, valt nik negatief over te zeggen. De extra megapixels zorgen ervoor de resolutie en detail NOG hoger liggen dan bij de 10D. De ruis-onderdrukking is enorm indrukwekkend. ISO1600 komt ongeveer overeen met ISO800 op de 10D. Eigenlijk 'win' je dus één stop en dat kan best handig zijn.

    De 20D zou ook een beter dynamisch bereik hebben (heb dit nog niet getest maar volgens forum van dpreview scheelt het toch pak). De ETTL2 (flits) is sterk verbeterd. Heb tot nu toe al bitter weinig flits-compensatie moeten toepassen en da's wel handig.

    Bijgeleverde software
    Nog niet echt bekeken. Ik vind dat als je zo'n camera gebruikt, je hoedanook best Photoshop Elements of Photoshop CS aanschaft. Fotobewerking heb je zeker nodig om het maximale uit deze camera te halen (maar elke DSLR gebruiker weet dat wel). Ben wel beetje aan het uitkijken voor degelijke 20D ondersteuning in de C1-raw plugin.

    CONCLUSIE

    Prachtige camera. Als je de snelheid (snel opstarten en snelle AF) kan gebruiken, dan is een upgrade zeker aan te raden. Ook de betere ruisonderdrukking, meer megapixels en verbeterde flits-ondersteuning met ETTL2 kunnen een reden zijn tot upgrade...

    ...betekent dit dan dat de 10D ineens niet meer goed genoeg is? NEEN!! De 10D is nog altijd een supergoeie camera en als je de kleine minpuntjes van die camera ondertussen gewoon bent (bijv traag opstarten), dan is er volgens mij niet meteen reden om een upgrade te gaan doen. Een goeie lens doet immers véél meer aan de geproduceerde foto's dan een superuitgeruste camera.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

    Hallo lapino,

    Interessant review.
    Toch nog enkele vragen: ik heb onlangs eens een 10D met een 70-200 f4 in mijn handen gehad, en het viel me op dat hij vooral in het 70 mm gedeelte niet goed (auto)focustte.... Hij zat er heel dikwijls "naast".
    Het lag misschien ook aan de lens ?

    Heb jij dit al met verschillende lenzen getest ? En voor de zooms zowel in WA als in tele-stand ? Is het auto-focussen echt verbeterd ?

    Tweede vraag: kan je RAW +JPG in één shot maken ?
    En hoe vlot werkt dat ?

    Kan je er sportwedstrijden mee doen, zonder dat je op je camera "zit te wachten" ???

    Comment


    • #3
      Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

      Toch nog enkele vragen: ik heb onlangs eens een 10D met een 70-200 f4 in mijn handen gehad, en het viel me op dat hij vooral in het 70 mm gedeelte niet goed (auto)focustte.... Hij zat er heel dikwijls "naast".
      Het lag misschien ook aan de lens ?

      Heb jij dit al met verschillende lenzen getest ? En voor de zooms zowel in WA als in tele-stand ? Is het auto-focussen echt verbeterd ?
      Heb tot nu toe getest met Canon 28-135 IS USM, Canon 50mm/1.8 en Sigma 15-30. Telkens is autofocus accuraat. Geen enkel probleem ondervonden.
      Tweede vraag: kan je RAW +JPG in één shot maken ?
      En hoe vlot werkt dat ?
      Ja kan, zelfs met verschillende instellingen voor JPG (small, large, medium enz...). Zeer vlotjes. Camera haalt zelfs met RAW+JPG makkelijk 6 of meer foto's na elkaar aan 5fps.

      Kan je er sportwedstrijden mee doen, zonder dat je op je camera "zit te wachten" ???
      zeer zeker!
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

        Wat 'n snelle reply ! Dank je !

        Als je 6 foto's in RAW + JPG na mekaar neemt, hoe lang moet je dan wachten tot de buffer weer leeg is ? En kan je er dan weer onmiddellijk 6 nemen of moet je een bepaald tijd wachten ?

        Want ik kan me voorstellen dat je - ik zeg zo maar iets - na 5 seconden weer een foto kan nemen, maar dat de buffer dan weer vol zit ( omdat er waarschijnlijk maar eentje van de vorige zes al op de CF-kaart staat...)
        Hopelijk druk ik me goed uit.

        Comment


        • #5
          Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

          net even getest :

          aan 5fps kan ik 6x RAW+JPG LARGE schieten voor buffer vol is
          duurt ongeveer 1 seconde vooraleer ik terug 2 à 3 foto's kan nemen
          duurt ongeveer 2 à 3 seconden vooraleer ik terug 6 foto's kan nemen
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #6
            Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

            Bedankt voor de uitgebreide toelichting, Lapino Daar kunnen we wat wijzer uit worden.

            Nu nog je profile aanpassen, en we zijn vertrokken
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

              Mmmm, inderdaad mooie tijden.

              Als Digipics nu ook nog eens die van de 1D er naast zet, dan weten we al iets meer.

              Comment


              • #8
                Re: beknopte 20D review (van vorige 10D gebruiker)

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                Bedankt voor de uitgebreide toelichting, Lapino Daar kunnen we wat wijzer uit worden.

                Nu nog je profile aanpassen, en we zijn vertrokken
                graag gedaan. als er nog vragen zijn, shoot!
                profiel ondertussen aangepast
                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                Comment

                Working...
                X