Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

    Aangezien er al zo'n topics bestaan over m42 en Canon FD lenzen dacht ik er eens eentje te openen voor Nikkor lenzen, dan kunnen de mensen met een Nikon DSLR ook eens meedoen

    Graag duidelijk lens + camera en als het kan settings en evt bewerkingen meegeven.
    3rd party manuele lenzen met Nikon F-mount ook welkom.

    Ik heb maar één Nikkor lens, de Nikkor 105mm 1:1.8 AI-S, allen op mijn Sony A7 @ f/1.8 en ooc jpg's, enkel resize (met automatische copyright en usm van +- 35% 0.3 px)


    DSC05019_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


    DSC05029_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


    DSC05028_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

    Meer in dit album: https://flic.kr/s/aHsm7ruWuD
    Last edited by oermens; 12 november 2017, 17:28. Reden: aanvulling
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

    Ok, hierbij 2 foto's genomen met de Petzval 85mm, 2.2 manuele lens. Hou van de warme zachte kleuren. 1ste foto met D700, 2de met D800.



    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

      Mooi zo !!
      Zelf gebruik ik ook regelmatig analoge lenzen ( Nikkor / Vivitar serie 1 & Tamronlenzen ) op een Nikon D80
      En ook analoge Olympus / Pentax / Canon FD op een Fuji X
      Ook altijd tevreden over het resultaat

      Comment


      • #4
        Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

        Bedankt voor jullie bijdragen, mooie foto's evelynvancky, zeker in de eerste goed gebruik gemaakt van de petzval swirl wat een mooi tunnel effect geeft achter je onderwerp.
        Het gaat hier om de moderne versie van Lomography veronderstel ik? Petzval is eigenlijk een type lens (een van de eerste), niet zo zeer het merk: http://camerapedia.wikia.com/wiki/Petzval_lens

        Mauritsius, heb je toevallig ook enkele van die resultaten te delen?

        Ik zal binnenkort eens wat (oude of mss nieuwe) foto's van mijn Vivitar Series 1 90mm 1:2.5 op mijn Flickr zetten en hier tonen, die is ook F-mount, nu staan er wat oude in mijn Dropbox, na lang zoeken heb ik een manier gevonden waarop ik ze hier kan zien, maar ik weet niet of anderen ze zo ook zien en ze zijn ook heel zwaar/lelijk gecomprimeerd, maar ik zie niet direct een betere oplossing:

        Edit 3: met wat hulp (waarvoor dank!) is het eindelijk gelukt geloof ik en de compressie is nu ook minder opvallend :

        Foto's allen op f/2.5 op mijn Canon 40D nog:



        https://www.dropbox.com/s/h888oecuyh...024px.jpg?dl=0



        https://www.dropbox.com/s/o1yh1vmb29...024px.jpg?dl=0



        https://www.dropbox.com/s/xxssjswy8h...024px.jpg?dl=0
        Last edited by oermens; 24 november 2017, 20:48.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

          Ben hier zeker geinteresseerd omdat een aantal oude Nikkor lenzen bijzonder populair zijn op Sony "spiegellozen" en de performantie van deze lenzen is bijzonder indrukwekkend als ik de reviews en hun fotomateriaal mag geloven ! Vooral de adapters naar NEX interesseren mij want daar heb ik nog niet te veel eenduidigheid in gezien .. ttz .. ik snap nog steeds niet welke adapter past omdat de info altijd ergens tegenstrijdig is ? of is dat voor niets nodig ?

          Comment


          • #6
            Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

            Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt, je hebt sowieso een adapter nodig, tenzij je de lens los voor je body wil houden, maar dan nog ga je 'afstand' moeten creëren.
            Elke Nikon F to Sony E (of Nex als je hem later nooit op een FF moest willen gebruiken, hoewel de meesten gewoon op beiden zullen werken wsl, enkel zien dat het 'gat' groot genoeg is ) zou normaal gewoon moeten werken, de ene zal wat steviger zijn dan de andere, of wat minder reflectie geven door gebruik van beter matte materialen aan de binnenzijde, maar voor de rest..
            Of heb je het over oudere AF lenzen, dat weet ik niet, er bestaan zo'n adapters, maar je moet volgens mij echt per lens en per body en per (merk) adapter kijken/opzoeken of het goed zal werken, maar daar ging dit topic eigenlijk niet over..
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

              Enkel en alléén manuele vintage lenzen ... zo is een Nikon F/G(?) mount of AI of AIs .. allemaal één en dezelfde adapter dan ? (naar bvb Sony NEX)

              Comment


              • #8
                Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                Gewoon zoiets https://www.kortingcamera.nl/adapter...ai-sony-nex-a7 (geen idee of dat een goeie winkel is, gewoon eerste link geopend)
                Blijkbaar kun je best op Nikkor AI zoeken, hoewel dat eigenlijk geen juiste benaming is voor de mount.
                Maar nu terug naar foto's aub, zie topic titel!
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                  Om je vraag te beantwoorden, het is deze lens die ik heb:

                  https://microsites.lomography.com/petzval-lens/

                  Ze is niet alleen boeiend om te gebruiken, ze is ook niet mis om te zien
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    Gewoon zoiets https://www.kortingcamera.nl/adapter...ai-sony-nex-a7 (geen idee of dat een goeie winkel is, gewoon eerste link geopend)
                    Blijkbaar kun je best op Nikkor AI zoeken, hoewel dat eigenlijk geen juiste benaming is voor de mount.
                    Maar nu terug naar foto's aub, zie topic titel!
                    Bedankt maar ik koop enkel K&F Concept adapters ... verder was het mij ontgaan dat deze topic enkel "plaatjes kijken" is, sorry.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                      Dat van K&F stond er eerst niet bij, dus bij deze: https://www.amazon.com/Concept-Adapt.../dp/B00LECYB3A...

                      Edit: ik zie nu wat je (mss) bedoelt:
                      Compatible Cameras (Including, but not limited to): Sony NEX-3 NEX-3C NEX-3N NEX-5 NEX-5C NEX-5N NEX-5R NEX5T NEX6 NEX7 NEX-F3 a6000 a5000 a3500 a3000 Alpha A7 A7R NEX-VG10 VG20 etc NOTE: This adapter will NOT fit on the Sony a7S, a7 II, a7S II, and a7R II.
                      Dat is erg vreemd, ik weet dat ze de mount verstevigd hebben tegenover de eerste modellen A7, maar snap niet dat die daarna plots niet meer compatibel zouden zijn met oudere adapters, aangezien al hun eigen lenzen toch ook zouden moeten blijven passen. Daar komt nog bij dat Sony alle specificaties van de E-mount openbaar (en ik neem aan ongewijzigd) heeft gemaakt en het dus volgens mij enkel aan een onnauwkeurigheid van de adapter fabrikant kan liggen als die nu ineens niet meer passen.
                      Zoals ik altijd antwoord op zo'n vragen (herinner de vele m42 adapters waarbij de afstandsschaal niet mooi naar boven bleef staan..): ga naar een winkel waar ze die verkopen en test met je eigen materiaal, dat is de enige manier om zeker te zijn dat alles naar wens werkt, want iemand kan dan wel een merk aanbevelen, maar het kan heel goed zijn dat de volgende batch adapters uit een totaal andere fabriek of zelfs land komen dan die van de maand ervoor. En elke camera en lens hebben hun eigen toleranties, dus met de ene combinatie kan het prima werken en met de andere dan weer helemaal niet.

                      Niet enkel "plaatjes kijken", vooral "plaatjes posten" graag!

                      Het is/was de bedoeling mss wat nieuwe lenzen te leren kennen (niet noodzakelijk voor mij), ik las bvb vaak dat (om maar een te noemen) de Nikkor 28mm 2.8 AIS zo geweldig is, ik had gehoopt daar bvb een paar plaatjes van te zien, of liever nog van de Noct, 200f2, ...
                      Er zijn hier toch een paar leden die ze allemaal hebben geloof ik
                      Voor mij een pak interessanter dan het zoveelste tekstuele topic over "welke macrolens of 70-200 moet ik kopen", maar ieder zijn ding he, er mag natuurlijk wel wat gevraagd worden, maar geen eindeloze triviale discussies liefst!

                      En dan nog maar een paar oude foto's van de Vivitar S1 90 2.5 wijd open op Canon 40D toevoegen, om het goede voorbeeld te geven:








                      Last edited by oermens; 26 november 2017, 20:35.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        En dan nog maar een paar oude foto's van de Vivitar S1 90 2.5 wijd open op Canon 40D toevoegen, om het goede voorbeeld te geven:


                        ...
                        In "Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)" ... werkelijk ?? Toch "Oude wijn in nieuwe zakken" ? ... enfin ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                          3rd party manuele lenzen met Nikon F-mount ook welkom.
                          Leer aub gewoon lezen (en zelf eens iets op te zoeken, ik heb dan nog weeral moeite voor jou gedaan, zie boven) en stop toch met alles te verzieken als je toch niks positiefs bij te dragen hebt, kun je dat nu echt niet bedwingen?
                          Ja, ik heb die foto's al eens ergens getoond, verschrikkelijk hé, heb jij al ooit foto's laten zien?
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Leer aub gewoon lezen (en zelf eens iets op te zoeken, ik heb dan nog weeral moeite voor jou gedaan, zie boven) en stop toch met alles te verzieken als je toch niks positiefs bij te dragen hebt, kun je dat nu echt niet bedwingen?
                            Ja, ik heb die foto's al eens ergens getoond, verschrikkelijk hé, heb jij al ooit foto's laten zien?
                            Maak je daar niet druk in Oermens, overal vind je mensen die er een andere mening op na houden en daar hun prioriteit van maken ; ondertussen weet de meerderheid dat je met zulke sudeten zeker geen oorlog kan winnen.

                            Nu terug naar je leuke onderwerp: de Nikkor lenzen; zelf heb ik voor m'n Fuji X E 2s lensadapters ( van Kortingcamera nl) voor Pentax K / Canon FD en Olympus OM vattingen , enkel nog adapters bestellen voor Nikon Ai en Minolta C / D
                            De Nikkor lenzen die ik heb kan ik nu enkel gebruiken op m'n analoge Nikon's en de D80
                            Heb ook verschillende Tamron Adaptall lenzen met een Adaptall2 voor Nikon Ai en dus ook voor de D80
                            Plezier gegarandeert met al die oude maar zeer degelijke glaswerkjes.
                            'k zal eens nakijken om enkele foto's met analoge lenzen op Digi toestellen op dit topic te plaatsen.

                            De door jullie reeds geplaatste foto's zijn vast en zeker de moeite waard, verder doen zo , heel goe bezig!!

                            Groetjes
                            Maurits

                            Comment


                            • #15
                              Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                              Bedankt voor de steun hier en via PM, ik hoop er hier idd iets positiefs van te maken (en te houden) en wat kleur (foto's) in de dag te brengen met dit grijze weer!
                              Maar ik heb nu helaas zelf echt niet veel meer te tonen van Nikon F-vatting lenzen voorlopig..

                              Ik ben benieuwd Mauritius, moest je ingescande analoge foto's hebben, ook altijd leuk! (wel liefst van manuele F-mount lenzen hier, of van andere lenzen in de andere topic's: oude-canon-fd-objectieven, m42-lenzen-showcase).
                              Voor Olympus OM of Minolta MD is er nog geen topic, maar laat je aub niet afschrikken om er evt zelf eentje te openen
                              Vroeger werden al deze mounts wel gepost in het m42 topic (ook door mij, vandaar dat ik mijn Viv 90 foto's al eens had gepost), maar dat werd toch wel wat rommelig vond ik, maar van de andere kant is het mss wel beter om één groot "manuele-lenzen-foto-topic" te maken, ik weet het niet, we proberen ook maar wat.
                              Voor de mensen die mss wel zouden willen meedoen, maar de bedoeling van zo'n topic niet goed begrijpen, het is zoiets dat ik in gedachten heb: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1253143
                              Je kunt natuurlijk denken (of schrijven): "Blijf daar dan maar wat oude-lenzen-foto's kijken en laat ons hier gerust", dat is je goed recht, maar als er genoeg mensen hier zouden posten zie je sowieso foto's voorbij komen waarvan je denkt: "wow, dat zou ik niet op deze manier kunnen maken met de lenzen die ik zelf heb" en het zou erg leuk zijn om dan evt eens af te kunnen spreken om evt een middagje elkaars lenzen wat uit te proberen en te vergelijken, en dat kan natuurlijk moeilijk met iemand die in Canada ofzo woont, o.a. vandaar dat ik het hier nog eens probeerde.

                              Groetjes, Koen
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X