Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cmyk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cmyk

    hoe kan ik mijn RAw bestanden in lightroom exporteren naar een CMYK profiel ( in jpg)?

  • #2
    Re: cmyk

    Ik heb ergens eens gelezen dat je via de printmodule een jpg in cmyk kunt saven.

    Waarom exporteren naar cmyk?


    --
    map.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: cmyk

      Voor drukwerk krant.
      Naar het schijnt is dit beter in cmyk

      Comment


      • #4
        Re: cmyk

        Ik vond het straf: een jpg in CMYK, maar het kan! In Photoshop welteverstaan; voor zover ik begrijp uit de literatuur (snel even gegoogled), kan dat niet vanuit LR. Ik word graag door een expert in deze materie tegengesproken.

        Ik heb net nog drukwerk laten doen bij Vistaprint, op basis van een door hen geleverde template. Zij vragen CMYK en een Photoshop PSD file is voor hen OK. Dus zo heb ik het ook afgewerkt en geleverd. Kleuren waren uitstekend, voor zover ik dat als niet drukwerk deskundige kan beoordelen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: cmyk

          Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
          Voor drukwerk krant.
          Naar het schijnt is dit beter in cmyk
          Een beetje krant kan zelf de omzetting van RGB naar CMYK doen
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: cmyk

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik vond het straf: een jpg in CMYK, maar het kan! In Photoshop welteverstaan; voor zover ik begrijp uit de literatuur (snel even gegoogled), kan dat niet vanuit LR. Ik word graag door een expert in deze materie tegengesproken.
            Ik ben geen expert, maar heb misschien een beetje langer gegoogled ;-)

            Via de print module kun je een hoop kleurprofielen instellen, waaronder ook CMYK.
            Een hele hoop CMYK profielen.
            De kleurruimte bij een CMYK profiel kleiner is dan bij een SRGB, dus de omzetting gebeurt best op het laatste.

            Als iemand zegt, ik wil dat je de foto in CMYK levert, dan denk ik dat hij er ook niet veel van af weet, net zoals ik ;-)
            CMYK is een kleurprofiel om af te drukken terwijl RGB en zijn afgeleide SRGB, enz... kleurprofielen zijn om een beeld weer te geven op een scherm.

            Eigenlijk moet de persoon jouw het juiste CMYK profiel aanleveren, want jij weet niet op welke manier er gedrukt wordt, welk type papier er gebruikt wordt enz...

            De informatie die je over CMYK vind op internet is nogal tegenstrijdig.
            Maar dit is wat ik er van maak.

            Comment


            • #7
              Re: cmyk

              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              Ik ben geen expert, maar heb misschien een beetje langer gegoogled ;-)

              Via de print module kun je een hoop kleurprofielen instellen, waaronder ook CMYK.
              Een hele hoop CMYK profielen.
              De kleurruimte bij een CMYK profiel kleiner is dan bij een SRGB, dus de omzetting gebeurt best op het laatste.

              Als iemand zegt, ik wil dat je de foto in CMYK levert, dan denk ik dat hij er ook niet veel van af weet, net zoals ik ;-)
              CMYK is een kleurprofiel om af te drukken terwijl RGB en zijn afgeleide SRGB, enz... kleurprofielen zijn om een beeld weer te geven op een scherm.

              Eigenlijk moet de persoon jouw het juiste CMYK profiel aanleveren, want jij weet niet op welke manier er gedrukt wordt, welk type papier er gebruikt wordt enz...

              De informatie die je over CMYK vind op internet is nogal tegenstrijdig.
              Maar dit is wat ik er van maak.
              Helemaal juist en anders moeten zij het zelf omzetten.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: cmyk

                ik moet het beeld afleveren in CMYK ISOnewspaper26v4.
                maar ik denk dat je dat alleen in photoshop kunt opslaan maar niet in lightroom ....

                Comment


                • #9
                  Re: cmyk

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  ... De kleurruimte bij een CMYK profiel kleiner is dan bij een SRGB, dus de omzetting gebeurt best op het laatste.
                  Niet helemaal juist hé. Het is juist omdat sRGB zo"n beperkte kleurruimte is tgov Adobe RGB of beter ProPhoto RGB dat de omzetting bij soft proofing for print naar CMYK bepaalde kleuren gaat clippen. Black point clipping is daar ook een voorkomend probleem.

                  Omzetten naar CMYK wordt gedaan voor de print en dan moet je natuurlijk het juist profiel in de CMYK setup instellen afhankelijk vh papier etc... in PS kan je dat vergelijken bij het soft proofen om na te gaan hoe de omzetting zich vergelijkt met de foto in PS (color clipping en black point clipping) en hoe de print er zal uitzien.
                  In het boek van Martin Evening (PS for Photographers) staat daar een heel hoofdstuk over maar is vrij technisch.

                  Comment


                  • #10
                    Re: cmyk

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    De kleurruimte bij een CMYK profiel kleiner is dan bij een SRGB, dus de omzetting gebeurt best op het laatste.

                    Als iemand zegt, ik wil dat je de foto in CMYK levert, dan denk ik dat hij er ook niet veel van af weet, net zoals ik ;-)
                    CMYK is een kleurprofiel om af te drukken terwijl RGB en zijn afgeleide SRGB, enz... kleurprofielen zijn om een beeld weer te geven op een scherm.
                    CMYK is een kleurprofiel om af te drukken terwijl RGB en zijn afgeleide SRGB, enz... kleurprofielen zijn om een beeld weer te geven op een scherm.

                    .[/QUOTE]

                    Sorry, maar CMYK is geen kleurprofiel, maar duidt aan welke kleursysteem er gebruikt wordt om kleuren weer te geven.
                    CMYK wordt gebruikt voor subtractieve kleurmenging, wil zeggen dat men kleuren gaat onttrekken zoals bij het printen,bij het printen worden de kleuren onttrokken aan een wit blad. (wit is een samenstelling van alle kleuren)
                    CMYK: cyaan, magenta en geel en de k (key) staat voor zwart waarde
                    RGB wordt gebruikt voor additieve kleurmenging, dus kleuren toevoegen op bvb een zwart scherm.
                    RGB:rood groen en blauw

                    Voor drukken wordt dus CMYK gebruikt.
                    Voor zover ik weet kun je met LR geen omzetting doen naar CMYK wel met PS. Profiel welke je toekent moet wel een CMYK profiel zijn, wat veel wordt gebruikt is bvb FOGRA39. Bij printen zet printsoftware RGB formaat om naar formaat dat past bij de printer.

                    Profiel is iets anders en dient om de verschillen in eigenschappen tussen de verschillende schermen, printers en papier op te vangen.
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: cmyk

                      Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                      ik moet het beeld afleveren in CMYK ISOnewspaper26v4.
                      maar ik denk dat je dat alleen in photoshop kunt opslaan maar niet in lightroom ....
                      inderdaad enkel PS
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: cmyk

                        is het beeld in druk dan dezelfde kwaliteit:
                        als ik mijn sRGB beeld in lightroom save in een jpg beeld, en de drukker zet het om in een CMYK beeld voor druk
                        of
                        ik save mijn beeld in photoshop in cmyk jpg beeld voor druk....

                        Comment


                        • #13
                          Re: cmyk

                          Als je niet over het juiste profiel (IsoNewspaper 26v4) beschikt, zou ik niet aanraden om zelf de omzetting naar cmyk te doen. Krantenpapier heeft een nogal 'inkt-opzuigende' eigenschap, daarmee moet tijdens de conversie naar cmyk rekening worden gehouden (anders wordt de foto veel te donker en/of krijgt hij bij het drukken een oververzadiging aan inkt). Het voornoemde profiel houdt daar rekening mee.
                          Nota: je kan via www.eci.org wel het correcte profiel downloaden.

                          P.S. Houd er wel rekening mee dat verzadigde kleuren niet zo fraai zullen worden weergegeven in krantendruk.
                          Last edited by guydw; 13 november 2017, 16:04. Reden: Ps toegevoegd
                          www.guydewestelinckfotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: cmyk

                            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                            inderdaad enkel PS
                            toch gaat dit ook met lightroom, maar wel via de print module.

                            Comment


                            • #15
                              Re: cmyk

                              Zou je dit kunnen laten zien aan de hand van een screenshot? Ik kan maar ook nergens in LR6.13 iets CMYK terugvinden, terwijl het in PS CS6 gewoon voor het kiezen is. Dus echt een standaardinstelling zoals bij PS lijkt het me niet. Kan het zijn dat je dat profiel van ergens moet downloaden dan?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X