Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avond in de polder plus Update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Avond in de polder plus Update


    Helaas nog geen volle maan.



    Update


    Last edited by olivetti; 9 november 2017, 16:44.
    http://www.smuttynose.nl

  • #2
    Re: Avond in de polder

    Mooie nachtopname en knappe compo. Spijtig dat de maan niet echt scherp is maar ik vermoed dat zulks met de sluitertijd te maken heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Avond in de polder

      Mooi totaalbeeld, alleen wat jammer van de maan aan de hemel, er zit precies een stukje spookbeeld aan ...
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Avond in de polder

        Knap gedaan met heel aparte kleuren
        Zonder de spiegeling van de maan ook heel mooi

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Avond in de polder

          Ik denk dat de sluitertijd van 20 seconden hier er al voor zorgt dat de maan iets bewogen is...Maar buiten dat toch zeker wel erg mooi..Mooi ook die bijzondere molen met zijn reflectie..
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

          Comment


          • #6
            Re: Avond in de polder

            Heel mooi rustig beeld en tint. Inderdaad voor de maan een iets te lange sluitertijd.
            Misschien een bekende regel voor sterrenfotografie : Deel de brandpuntafstand door 500 (of 600), want daar zijn de meningen over verdeeld)
            En je zou op 5, respectievelijk 6 seconden uitkomen.
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Avond in de polder

              mooi

              Johan klopt die formule wel ? Dwz dat je met een tele (meer mm's) langer mag belichten dan met een breedhoek ?
              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Avond in de polder

                Hartelijk dank voor jullie reacties. En, inderdaad, heeft de lange belichting gezorgd voor onscherpte in de maan.
                Ik heb dat tijdens de opnames ook wel gezien maar vond de dynamiek wel passend. In de anderhalf uur dat ik daar stond (vanaf opkomst) klom de maan zo razendsnel omhoog. Nu, na jullie opmerkingen, twijfel ik daarover
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Avond in de polder

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Mooie nachtopname en knappe compo. Spijtig dat de maan niet echt scherp is maar ik vermoed dat zulks met de sluitertijd te maken heeft.
                  focus instelling is belangrijk , lucht is ook licht bewolkt , fijne opname in de nacht.
                  Groeten Leon
                  http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                  Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Avond in de polder

                    zelf zou ik onderaan de weerspiegelde maan wegcroppen levert mi mooier beeld op.
                    vriendelijke groeten, Sien

                    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Avond in de polder

                      Ik had niet gemerkt dat het 20 sec belichtingstijd was, dat resulteert uiteraard in een verschuivende maan ...

                      Voor alle duidelijkheid ff off topic:
                      Johan bedoelde het goed met zijn 500-regeltje maar hij heeft de formule op zijn kop gezet
                      de formule is als volgt tijd = 500/brandpuntsafstand
                      en 600 ipv 500 is veiliger.
                      Een lange brandpuntsafstand heeft dus sneller last van zichtbare verschuiving dan een korte, logisch ook hé
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Avond in de polder

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                        Voor alle duidelijkheid ff off topic:
                        Johan bedoelde het goed met zijn 500-regeltje maar hij heeft de formule op zijn kop gezet
                        de formule is als volgt tijd = 500/brandpuntsafstand
                        en 600 ipv 500 is veiliger.
                        Een lange brandpuntsafstand heeft dus sneller last van zichtbare verschuiving dan een korte, logisch ook hé
                        Oeps.
                        De berekening, precies verkeerd gezet. Bedankt voor de rechtzetting, Frans.
                        Maar...... 500 is veiliger dan 600. (hoe korter hoe veiliger)
                        De regel is van 600 naar 500 geschoven, omdat onze hedendaagse megapixel-sensoren, "foutjes" eerder laten zien.
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Avond in de polder

                          Goede dynamiek aanwezig in de foto alleen de maanbeweging in 't water vind ik wat storend, inhoud vraagt volgens mij om rust.
                          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Avond in de polder

                            goed geprobeerd en buiten de maan mag het resultaat er zijn ,voor de rest is alles gezegd denk ik
                            ook weer wat bijgeleerd ivm sluitertijd bij nachtopnames

                            Comment


                            • #15
                              Re: Avond in de polder

                              Na goede suggesties 1 x maan verwijderd. Bevalt mij ook goed
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment

                              Working...
                              X