Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

    Ik speel met een sony A6000.
    Via een convertor gebruik ik een nikon lens 18-105. (ik kon deze lens zeer goedkoop op de kop tikken wegens defect van af)
    zo dus voor landschappen ideaal.

    wat is zowat de beste gemiddelde f waarde over het ganse bereik.

    waarom deze vraag/ bij het gebruik van die Dx lens en de convertor heb ik geen enkele indicatie van de f waarde.
    Ik moet zo wat gokken welke opening ik gebruik. Ik kan wel door in tabellen te gaan kijken, welke afstand overeenkomt met welke opening en via enkele testen de meest geschikte opening bepalen.

    bv, op 18mm geeft opening 8 scherp vanaf 1m. Dan kan ik testen op een meter en zo de opening just zetten.

  • #2
    Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

    Zonder theoretisch te willen worden: F/11 tot F/16 zouden OK moeten zijn voor landschappen op een crop toestel. Hou er wel rekening mee dat je op 105mm veel minder scherptediepte zal hebben dan op 18mm.

    Comment


    • #3
      Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

      bedankt voor je reactie.
      maar heeft elke lens (lees merk) niet haar eigen beste punt?

      Comment


      • #4
        Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

        Woorden als goed beter best, bestaan niet in de fotografie!

        Elk objectief is uniek!

        Comment


        • #5
          Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

          Oorspronkelijk geplaatst door jancarbon Bekijk bericht
          maar heeft elke lens (lees merk) niet haar eigen beste punt?
          Zowat de grootste rommel dat Nikon ooit op de markt heeft gezet, plastieken bajonet enz.

          Comment


          • #6
            Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

            Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
            Zonder theoretisch te willen worden: F/11 tot F/16 zouden OK moeten zijn voor landschappen op een crop toestel. Hou er wel rekening mee dat je op 105mm veel minder scherptediepte zal hebben dan op 18mm.
            Ben je een pixelpeeper? Ga dan niet hoger als F8. Bij afdrukken kun je al op f16 scherpte afnamen zien

            This diffraction calculator will help you assess when the camera is diffraction limited.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

              Zelfs bij grote afdrukken en pixelpeepen zie ik bij f11 geen problemen ;-)
              Bij f8 vanaf 1m alles scherp is te zien wáár je scherpstelt, belangrijk
              Maar meestal, zéker bij crop sensor f11 en 1/3e vh beeld is al erg in de buurt van wzt het moet zijn
              Het is enkel wanneer er erg dichte voorgrond is dat je erg moet beginnen denken é

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                Benny je hebt gewoon niet meer de ideale scherpte, door diffractie.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Benny je hebt gewoon niet meer de ideale scherpte, door diffractie.
                  Ik ken die theorie ook, maar eer je diffractie kan zien, dus het verschil van perfecte scherpte op bvb f8 en dan kijk je naar f11, wel dan zie ik in mijn beelden geen mindering van scherpte in mijn beelden, ook niet als ik bestanden van mijn d800e op 100% bekijk
                  Eens je f18 en meer gaat gebruiken wordt het wel zichtbaarder, maar bij doe zelf eens de test, een scherpstelafstand van bvb 4 of 5 meter, en vergelijk hetzelfde beeld van f8 tot f22 of zoiets, je ziet het niet vlug hoor

                  Maar als je dan f11 gebruikt ipv f8, heb je bij landschappen toch meer zekerheid, en ook meer randscherpte vaak, toch zeker bij uwa lenzen
                  ik heb hier zelfs een lens die op zijn scherpst is bij f13, hoe leg je dat dan uit?

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Ik ken die theorie ook, maar eer je diffractie kan zien, dus het verschil van perfecte scherpte op bvb f8 en dan kijk je naar f11, wel dan zie ik in mijn beelden geen mindering van scherpte in mijn beelden, ook niet als ik bestanden van mijn d800e op 100% bekijk
                    Eens je f18 en meer gaat gebruiken wordt het wel zichtbaarder, maar bij doe zelf eens de test, een scherpstelafstand van bvb 4 of 5 meter, en vergelijk hetzelfde beeld van f8 tot f22 of zoiets, je ziet het niet vlug hoor

                    Maar als je dan f11 gebruikt ipv f8, heb je bij landschappen toch meer zekerheid, en ook meer randscherpte vaak, toch zeker bij uwa lenzen
                    ik heb hier zelfs een lens die op zijn scherpst is bij f13, hoe leg je dat dan uit?

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    Even gekeken voor de Nikon D800E
                    100% Crop
                    Pixel size 4.88 μm
                    Diffraction Limited for f/8.0 No
                    Diffraction May Become Visible f/9.5
                    Print
                    Circle of Confusion (CoC) 30.00 μm
                    Diffraction Limited for f/8.0 No
                    Diffraction May Become Visible f/22
                    Vergelijk beter een beeld van F9.5 en F11 op 100%. Want misschien is de aangehaalde F8 niet de scherpste diafragma setting.

                    Is de 12-24 het scherpste op F13?

                    Maar het is gewoon afhankelijk van de sensor welke diafragma het beste is.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Even gekeken voor de Nikon D800E
                      100% Crop
                      Pixel size 4.88 μm
                      Diffraction Limited for f/8.0 No
                      Diffraction May Become Visible f/9.5
                      Print
                      Circle of Confusion (CoC) 30.00 μm
                      Diffraction Limited for f/8.0 No
                      Diffraction May Become Visible f/22
                      Vergelijk beter een beeld van F9.5 en F11 op 100%. .
                      meen je dit nu echt, je kopieerd een stukje internet theorie om wat te bewijzen??
                      dat je de theorie begrijpt en dan kan uitleggen....
                      ik zeg u dat je bij een 36 megapixel fullframe camera op 100% weergave geen zichtbaar verschil zult merken tussen f8 en f11 of f9.5 en f13
                      dan moet je nog eens bedenken dat een digitaal beeld van die grote nooit zal bekeken worden op volle grote, digitaal tenminste niet
                      (want bij prints zie je dit nog minder, dit zegt jouw theorie tenminste, zoiets weet ik niet echt zelf want dan, zou ik testfoto's moeten laten afdrukken)

                      dus ik zeg nog eens mijn bevinding hieromtrent:
                      indien je de f14, f16 niet overschrijd zal je op een pc scherm van gelijk welke inch en 8k of meer, beeldvullend
                      bijna nooit de verschillen in scherpte (van hetgeen scherpgesteld is) zien

                      bij soortgelijke discussies kijk ik altijd graag eens naar de foto's die de persoon in kwestie maakt en hier op bd of eigen site toont
                      dan weet ik vanwaar de vraag/raad vandaan komt, zijn dat foto's die ik mooi of technisch sterk vind luister ik zeker eens, wie weet ben ik het niet die mis is

                      ON TOPIC:
                      nu heb ik ook eens naar de topicstarter zijn foto's gekeken (had ik nog niet gedaan)
                      zitten knappe dingen bij, je ziet direct de richting die hij uit wil, en vanwaar de scherptediepte vraag komt!
                      ,
                      bvb bij jouw foto (zichems broek ontwaakt) heb je zeer duidelijk een erg dichte voorgrond en in de verte bomen, knap beeld
                      ik zou je aanraden een dof-calculator te gebruiken voor zoiets, maar er u niet blind op te staren!
                      bvb zeg je op 1 meter scherpstellen bij f8 is scherp, ja maar niet over gans het veld uiteraard
                      voor bvb vanaf 1.5 meter tot oneindig alles aanvaardbaar scherp te hebben is niet moeilijk, maar zoals bij jouw foto kan het weleens veel dichter zijn,
                      wel dan wordt het ietsje moeilijker, je f-waarde moet sterker omhoog en vooral de afstand waar je scherpstelt zal veel bepalen voor hyperfocale scherptediepte te krijgen (van begin tot einde scherp)
                      wat bij zo'n gevallen kan gedaan worden indien het te moeilijk word of het diffractiemonster om de hoek loerd
                      is met 2 beelden focus-stacken, maar vaak is dit niet nodig
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                        Oorspronkelijk geplaatst door jancarbon Bekijk bericht
                        bedankt voor je reactie.
                        maar heeft elke lens (lees merk) niet haar eigen beste punt?
                        De "sweet spot" ve lens kan je gemakkelijk opzoeken op de website van DxO Marks. Voor mijn 18-35mm is dat f/8 maar f/11 komt nog steeds aardig in de buurt.
                        Voor landschappen kies ik dus tss f/8 of f/11 naargelang het licht. Scherpstellen doe ik dan op het hyperfocale punt.
                        In de praktijk is het wel zo dat je imo weinig merkt qua diffractie op f/16 of je moet gaan "pixelpeepen" en dat heeft niets met fotografie te maken.
                        Als je echt anaal bent dan kun je bovendien gebruik gaan maken van focus stacking door je lens te gebruiken op zijn sweet spot en dan manueel de lens scherpstellen verder in de ruimte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                          beste vrienden,
                          ik volg met volle interesse deze reacties.
                          ik ga voor die veilige f8, en focus stacking doe ik vrij regelmatig.( zo ook die Zichem broek opname)

                          bedankt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: beste f- waarde bij gebruik van nikon 18-105 bij landschappen

                            is niet zo'n moeilijke vraag hoor:

                            Best digital cameras and lens reviews. If you are looking for the information about digital cameras and lenses you are in a right place. We have many professional tests of digital photography equipment.


                            het lijkt me een lensje wat niet echt goede resultaten neerzet, en vanaf f5.6 (centrum vh beeld) respectievelijk f8 (rand) verminderd in kwaliteit.

                            Ludwig
                            Last edited by charlemagne; 16 november 2017, 11:47. Reden: typo
                            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                            Comment

                            Working...
                            X