Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

    Beste,
    Ik kocht in augustus de canon 6d mark ii. Ik kende de 6d, en vertrouwde er blindelings op dat de mark ii op alle gebied verbetering zou brengen. Er zijn zeker een aantal zaken flink verbeterd, maar bij landschapsfotografie krijg je al heel snel ruis als je de schaduwen probeert open te trekken. Ik ben geen professioneel fotograaf en mijn afdrukken zijn zelden groter dan A4. Weet iemand van jullie of de 5d mark iv op deze eerder beperkte formaten veel verschil zou bieden?
    De hoge prijs van de 5d mark iv doet me wel duizelen...

  • #2
    Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

    Ik weet niet wat een 5D IV kan,maar ik geloof niet in wonderen.Schaduwen openrekken ;maar hoeveel ??? Er zijn daar ook grenzen aan.Waarschijnlijk doe je dat dan toch in RAW??
    Heb je al eens HDR geprobeerd ??Niet in de camera maar in post.
    Je hoeft ook niet van die overgesatureerde beelden te maken.Er bestaat ook HDR met natuurlijke resultaten.
    Maar vraagt wat tijd,en best een statief.Maar voor een landschapsfotograaf geen probleem zeker??
    Even gegoogled:https://www.the-digital-picture.com/...D-Mark-II.aspx
    Groot verschil zal er zeker niet zijn???
    Last edited by demuro; 4 november 2017, 12:55. Reden: toevoeging

    Comment


    • #3
      Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Ik weet niet wat een 5D IV kan,maar ik geloof niet in wonderen.Schaduwen openrekken ;maar hoeveel ??? Er zijn daar ook grenzen aan.Waarschijnlijk doe je dat dan toch in RAW??
      Heb je al eens HDR geprobeerd ??Niet in de camera maar in post.
      Je hoeft ook niet van die overgesatureerde beelden te maken.Er bestaat ook HDR met natuurlijke resultaten.
      Maar vraagt wat tijd,en best een statief.Maar voor een landschapsfotograaf geen probleem zeker??
      Even gegoogled:https://www.the-digital-picture.com/...D-Mark-II.aspx
      Groot verschil zal er zeker niet zijn???
      Beste demuro,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik fotografeer in raw en bewerk nadien met lightroom. Hdr is inderdaad een optie, maar vraagt inderdaad meer werk. De hdr resultaten in lightroom zijn ook niet zooo verbijsterend.
      Ik weet dat nikon sensoren een beter dynamisch bereik hebben tov canon, maar ik zit nu eenmaal met een aantal goede canon lenzen waarvan ik heel tevreden ben. De 5d mark iv zou meer dynamich bereik hebben...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

        Je hebt helemaal gelijk, kijk hier maar



        Photonstophotos

        En hier zie je het onmiddellijk. Neem in de plaats van de D750 de 5DIV en je ziet dat er meer ruis is bij de 6DII.
        Last edited by alex606; 4 november 2017, 13:52.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door M. R. Bekijk bericht
          Beste demuro,
          Bedankt voor je reactie.
          Ik fotografeer in raw en bewerk nadien met lightroom. Hdr is inderdaad een optie, maar vraagt inderdaad meer werk. De hdr resultaten in lightroom zijn ook niet zooo verbijsterend.
          Ik weet dat nikon sensoren een beter dynamisch bereik hebben tov canon, maar ik zit nu eenmaal met een aantal goede canon lenzen waarvan ik heel tevreden ben. De 5d mark iv zou meer dynamich bereik hebben...
          Landschapfotografie is oa het beheersen van hoge contrasten.

          Grijsverloop ND filters kunnen helpen, statief en fotograferen met de laagste iso komt ook de DR ten goede...

          Als je er niet uitgeraakt met de snelle fotografie kan je ook overwegen om het op de trage manier te doen...
          Kijk wat een contrastomvang Ansel Adams kon vastleggen

          https://www.google.be/search?q=ansel...=2096&bih=1010

          En kijk eens naar al die schitterende LF landschapfotografen...
          https://www.google.be/search?q=large...=2096&bih=1010

          mvrgr
          fred
          https://efbeo.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

            Hallo allemaal,
            Bedankt voor jullie snelle reacties.
            Mijn portefeuille laat me geen nu geen andere keuze om de 6d2 te houden. Misschien dat binnen een jaar of twee de 5d4 danig in prijs zakt. Voorlopig dan maar meer hdr toepassen.
            Mvg
            MR

            Comment


            • #7
              Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

              Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar is misschien leren in flitsen met een losse flits misschien de oplossing? Leren, want flitsen is een vak apart.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

                Gewoon bij het goede licht gaan fotograferen dan heb je geen of zachte schaduwen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 6d mark ii voor natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Gewoon bij het goede licht gaan fotograferen dan heb je geen of zachte schaduwen.
                  Dat is ook juist.
                  Nu betreft HDR,ben ik ergens een tutorial tegen gekomen;waar in eerste instantie de autom HDR van PS,misschien ook mogelijk in lightroom,gebruikt werd.Omzetten naar 32 bits,openen,en opslaan als Tiff.En terug openen in camera raw,met de mogelijkheden van raw.Enkele keren gebruikt,en gaf toch vrij behoorlijke resultaten.Wat het waard is voor de kenners ????Maar toch eens het proberen waard.

                  Comment

                  Working...
                  X