Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achter slot en grendel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Achter slot en grendel

    De Kilmainham Gaol gevangenis in Dublin werd gebouwd in 1796 en was zeer modern voor de tijd omdat de gevangenen er in cellen zaten en niet bij elkaar in een zaal. De cellen waren niet erg comfortabel: geen verlichting (één kaars waarmee ze twee weken moesten doen), geen verwarming en met verschillende in één cel.

    Deze gevangenis is een nationaal monument omdat veel leiders van de Ierse onafhankelijkheidsbeweging er als politieke gevangenen opgesloten zaten en er ook verschillende geëxecuteerd werden.
    In plaats van het hele gevangenisblok te fotograferen of één volledige celdeur koos ik ervoor om juist de grendel en het slot te tonen, samen met een stukje van de deur en het kijkgat.
    Wat bij mij vooral in het oog sprong was die oude celdeur en grendel met dat relatief nieuwe slot. Zouden ze die nog opnieuw willen gebruiken misschien?

    update na commentaar:
    slot en grendel up by Raf Strobbe, on Flickr

    origineel:
    DSC_2897 by Raf Strobbe, on Flickr

    ISO 800 27 mm f 5 1/60

    Bedankt voor het kijken en alle commentaren welkom,

    Raf.
    Last edited by muesli; 3 november 2017, 16:38.

  • #2
    Re: Achter slot en grendel

    Mooi voobeeld van fotografie die zich beperkt tot de essentie. Het zet de vlakken met texturen extra in de verf.

    Comment


    • #3
      Re: Achter slot en grendel

      Aanwezige verlichting of geflitst ?
      Vind het resultaat niet mooi - beide vlakken zijn gelijkmatig belicht wat een vlak beeld oplevert.
      Er is ook een slagschaduw onder het hangslot.
      Peter
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: Achter slot en grendel

        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
        Aanwezige verlichting of geflitst ?
        Vind het resultaat niet mooi - beide vlakken zijn gelijkmatig belicht wat een vlak beeld oplevert.
        Er is ook een slagschaduw onder het hangslot.
        Peter
        Hallo Peter,
        Bedankt voor jouw terechte commentaar.
        Met flits, vandaar die slagschaduw onder het hangslot en het "vlakke" beeld.
        Het was daar stikdonker binnen (één gloeilampje in de hele gang) in dit meer dan 200 jaar oude gebouw en slechts een paar kleine raampjes.
        Alleen kun je dit niet bezoeken, dus verplicht met groep en gids. Geen tijd en mogelijkheid dus om statief te zetten en lange sluitertijd.
        Nadelen van flitsen heb je reeds opgesomd maar sorry, hier ging het niet anders.
        Ik zal eens wat bewerkingen doen met contrast en belichting op sommige delen om er kunstmatig wat reliëf in te stoppen en het schaduwtje wegwerken en dan de update plaatsen.
        grts,
        Raf.
        Last edited by muesli; 3 november 2017, 16:36.

        Comment

        Working...
        X