Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies upgraden body? Nieuwe dSLR of naar mirrorless?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies upgraden body? Nieuwe dSLR of naar mirrorless?

    Hallo,

    Inleiding
    Tijdens het decennium dat ik met fotografie bezig ben is mijn uitrusting enkele keren gewijzigd. Na een kennismaking met een 400D en een nifty fifty, ben ik overgeschakeld naar een 5D en enkele L zoomlenzen. Daarna heb ik de 5D vervangen door zijn opvolger (mark II) en ben gelijktijdig ook gestart om al mijn zoomlenzen te vervangen door primes. Een vijftal jaar terug ben ik in bijberoep begonnen; mijn activiteiten zijn commerciële opdrachten voor bedrijven (marketing), huwelijksreportages en feesten/recepties. Gek genoeg, maar sinds ik in bijberoep bezig ben ben ik iets minder bezig met alle technische (r)evoluties op te volgen, meer focus op de business dan op de uitrusting.

    Zoals zovelen was ik het ook beu om die zware camera en lenzen mee te sleuren in mijn privé leven. Ik nam enkel nog een body met één prime lens mee, maar zelf dat vond ik teveel. Na de hype van de X100 heb ik dan een X100S gekocht, op zich super leuk om mee te werken maar voor mij toch niet dat (AF te traag), beeld kwaliteit toch minder dan ik had verwacht na alle reviews.

    Begin dit jaar kocht ik dan een Leica Q, er zijn veel verdeelde meningen over dit toestel, maar ik ben er gek van. Licht, compact, razendsnel, stil en wat een pracht van een lens. De beelden die er uit komen vragen eigenlijk quasi geen bewerking meer. Ik maakte wel eens de grap dat indien ze een 85mm variant zouden maken ik al de rest zou weg doen. Sinds ik de Q heb, stoor ik me ook aan de luide sluiter en zwakke AF van mijn 5D. Oorspronkelijk vond ik het jammer dat de Q enkele een digitale viewfinder heeft, maar intussen is dit voor mij een voordeel. Ondanks dat ik mijn materiaal wel ken, is het toch zo handig om in realtime te zien hoe de foto er uit zal zien. Het is mijn go-to-camera voor recepties, je bent quasi onzichtbaar en ik krijg meer ongedwongen beelden. Ook tijdens een dienst zijn koppels me dankbaar dat de camera zo stil is.

    Situatie
    Ik zit momenteel in de situatie dat ik me begin te ergeren aan mijn 5D Mark II. Hoofdzakelijk de autofocus en onscherpe beelden ergeren me, maar ook de luide sluiter stoort me af en toe. Ik gebruik altijd het middelste scherpstelpunt en maak de compositie telkens na scherpstellen. In combinatie met de recente aanwinst van een bril resulteert dit in veel beelden ik moet bijsnijden/rechtzetten als ook in veel missers.

    Anderzijds is de markII niet meer van de jongste en is het wel verstandig om die eens te vervangen. De voor de hand liggende keuze lijkt dan de huidige mark IV. De autofocus is toch aanzienlijk beter tov de mark II en ook het ISO Bereik is aanzienlijk beter.

    Dilemma
    Ik las onlangs een review over de Sony A9 II en zie daar toch enkele functies waar ik veel plezier aan zou hebben, bijvoorbeeld de Eye Tracking Focus, snelheid van AF en burst snelheid. Qua body vermoed ik dat hier weinig zal missen vergeleken met de 5D markII? Het zal natuurlijk wel wennen zijn. Mijn grootste bezorgdheid is echter het aanbod aan lenzen.

    Volgende heb ik echt nodig
    - fantastische portretlens (85 a 135mm ; minimum F2 liever F1.4)
    - fantastische all round 50mm (F1.4)
    - fantastische "breedhoek" 35mm (F1.4)

    Extreme breedhoek of lange tele lenzen heb ik niet nodig.

    Vraag
    Is de A9 II geschikt als body voor professionele doeleinden (huwelijksfotografie, commerciële fotografie)? Zoja, welke lenzen dan?

    In jullie eigen mening, wat lijkt jullie de beste upgrade?
    - 5D mark IV
    - A9 II + 2/3 lenzen

    Andere pistes die ik moet overwegen? Body heeft bijvoorkeur een 24MP FullFrame sensor en een fantastische AF.

    Bedankt, mvg, Michiel.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

  • #2
    Re: Advies upgraden body? Nieuwe dSLR of naar mirrorless?

    Kijk ook eens naar de A7RIII die net is aangekondigd. Qua autofocus en snelheid leunt die dichter aan bij de A9.
    De sensor vd A7RIII is ook iets beter en qua ruis zijn ze gelijk.
    De A9 is eerder in de klasse van een D5 of 1DXII.

    Ga je vaak de elektronische sluiter gebruiken voor actie dan is de A9 misschien de betere keuze omdat de sensor sneller wordt uitgelezen.
    De buffer vd A9 is ook groter en de foto's worden sneller weggeschreven.

    Sony heeft de GMaster lenzen die van zeer goede kwaliteit zijn. Maar ook de Sony Zeiss en Zeiss Batis lenzen zijn van hoog niveau.
    Sony 85/1.4 GM
    Sony Zeiss 50/1.4
    Sony Zeiss 35/1.4 en ook deze is scherper dan de Canon, de Canon heeft 1MP meer maar dat is omdat de 50mp 5DSR is gebruikt tov de 42MP A7RII.
    Wil je sublieme bokeh dan is er de Sony 100/2.8 STF GM. Heeft een heel speciale constructie en het enige nadeel is dat je 2 stops licht verliest.

    Nuchter bekeken zijn er weinig dingen waarin de 5DIV beter is. Ook de sensor is minder goed.
    De A9 heeft ook veel meer focuspunten (693 en 93% dekking) en die vullen zo goed als de hele zoeker. De 5DIV heeft 61 AF punten en die zijn meer in het midden geplaatst.
    Last edited by alex606; 2 november 2017, 12:23.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment

    Working...
    X