Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenwood staafmixer te herstellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenwood staafmixer te herstellen?

    IK heb hier een vrij recente Kenwood HB890 staafmixer die plots niks meer doet. Ik heb het ding (na veel moeite) open gekregen en gezien dat er op de print een zekering zat die gesprongen was (3,15A traag 250V). Deze vervangen, maar na een test sprong die zekering onmiddellijk weer en zag ik daarbij een vonk springen uit de motor (de motor zat nog niet terug in de behuizing).

    Ik heb toen een draadje gesoldeerd ipv een zekering en mijn variac er eens bij genomen om eens te testen op een veel lagere spanning. Bij een ingangsspanning van 140V zie ik als ik de aan/uit-knop indruk weer vonken springen uit de motor. Het is te zeggen, het ziet er meer uit als wat je ziet wanneer je aan het lassen bent, maar dan veel kleiner. Dit vuur-vonk-gegeven vindt plaats ter hoogte van de koolstof en slechts aan één kant. Ik weet dat wat ik doe niet gezond is voor de motor, maar wou gewoon even zien waar de vonk vandaan kwam.

    Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? De koolborstels zien er mij nog niet aan vervanging toe... Verder zie ik in de motor wel nog twee componenten vast zitten aan elke koolborstel, een condensator en een tweede component in een krimpgaas (een thermische zekering? een weerstand?).

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

    Is de staaf met de schroef vastgelopen?

    Comment


    • #3
      Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

      Is dit een grap?
      Misschien beter geregistreerd op een mixer-forum.
      Is het niet eenvoudiger om naar een hersteldienst te gaan en deze te laten herstellen?

      Hoe kan men nu remote zonder meten of zonder iets te zien een correct antwoord formuleren?
      Heeft nooit in mijn lessenpakket gezeten om iets met de natte vinger te diagnosticeren.

      Een draad solderen in de plaats van een zekering ... da's inderdaad pas echt het beste om het veilig te houden en alles naar de kl*ten te helpen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

        Vind het zelf ook raar om die vraag te posten op dit forum, maar kwam hierop omdat er tussen de chit chat ook al een andere post staat over een Kenwood blender en dat die post hier toch uitvoerig is beantwoord door een aantal mensen die er iets van af blijken te weten. Aldus...

        Neen, de staaf en schroef zijn niet vastgelopen. Er is niet echt iets vast gelopen of gebeurd, de mixer gaf op een dag gewoon geen kik meer...

        Comment


        • #5
          Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

          Het is mogelijk dat er een kortsluiting zit in de anker of statorwikkelingen van de motor (dat zijn toch enkele mogelijke fouten bij die omschrijving).

          Ik heb even die mixer opgezocht, het is een redelijk goedkope, als er werkelijk iets aan de motorwikkelingen mankeert, dan is een reparatie duurder dan een nieuwe...
          Last edited by Black B@ndit; 1 november 2017, 12:10.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

            En is het mogelijk om dat uit te meten of er iets fout zit in de motorwikkelingen? En wat is juist het anker?

            Comment


            • #7
              Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood9206 Bekijk bericht
              En wat is juist het anker?
              Is dat een grap?
              U ziet op een print dat de zekering een 3,15A traag 250V defect is.
              U kan die vervangen! Hebt U die in stock?
              U kan met een variac werken.
              En U hebt die bij de hand ?
              U kan solderen.
              U onderscheid een condensator en ziet een krimpgaas als weerstand?
              U kan de toestand van de kooltjes beoordelen.
              EN : U weet NIET wat een anker is????
              Man, man, man, tssss!

              Comment


              • #8
                Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                Dat klopt allemaal, ik heb geen enkele ervaring met elektromotoren en wist dus niet wat een anker was. Heb het bij deze opgezocht, de naam 'anker' zei me niks, maar ik begrijp uiteraard de werking van een eenvoudige elektromotor. Ik vraag om hulp hé, niet om één of andere mening over mijn kennis. Trouwens, het component in die krimpgaas kan best een weerstand zijn, net zoals het component in de krimpgaas op de print een zekering was.

                Comment


                • #9
                  Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood9206 Bekijk bericht
                  Dat klopt allemaal, ik heb geen enkele ervaring met elektromotoren en wist dus niet wat een anker was. Heb het bij deze opgezocht, de naam 'anker' zei me niks, maar ik begrijp uiteraard de werking van een eenvoudige elektromotor. Ik vraag om hulp hé, niet om één of andere mening over mijn kennis. Trouwens, het component in die krimpgaas kan best een weerstand zijn, net zoals het component in de krimpgaas op de print een zekering was.
                  Misschien is het wel een diode?
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Misschien is het wel een diode?

                    Ook koolborstels hebben bepaalde eigenschappen Bart, ik zal hier niet beweren dat dat
                    voor een mixer van 50€ zo is, maar misschien is onderstaand filmpje eens het bekijken en beluisteren waard.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                      Ik kan geen hulp bieden, maar ik heb veel respect voor mensen die de moeite doen om iets zelf te herstellen.
                      Tegenwoordig kan het internet toch ook al een beetje helpen.

                      Bij mijn vader zaliger werd er NIETS weggegooid vooraleer het werd opgengeschroefd en grondig nagekeken.
                      Wij hebben jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zwart/wit TV gekeken, gewoon omdat het ding telkens perfect hersteld werd.
                      Echt waar.

                      TV, platendraaier, radio, wasmachine, computer, kranen, sanitair, noem maar op....alles werd door papa hersteld.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Ik kan geen hulp bieden, maar ik heb veel respect voor mensen die de moeite doen om iets zelf te herstellen.
                        Tegenwoordig kan het internet toch ook al een beetje helpen.
                        Klopt Marc, maar registreer u eens specifiek op een Kenwood of mixer-forum (om het een naam te geven) en vraag hulp voor de herstelling van de sluiter van je camera of de ontspanknop ... succes ermee. [emoji1]

                        En een zekering vervangen door een gesoldeerde draad omdat die steeds verbrandt ... dat is eerder zoeken naar extra schade.
                        En zoals eerder gemeld ... een remote diagnose van iets dergelijk zonder zicht op iets is heel moeilijk.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood9206 Bekijk bericht
                          IK heb hier een vrij recente Kenwood HB890 staafmixer die plots niks meer doet.
                          Als die zo recent is, dan heb je toch nog garantie?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Als die zo recent is, dan heb je toch nog garantie?
                            Maar dan moet die wel terug naar de verkoper gebracht worden zonder dat er al aan geprutst is, anders kan je zeker fluiten naar de garantie.

                            Een probleem bij dat soort mixer is dat er een elektromotor met een vrij laag rendement in zit, en dat al die mixers compleet dichtgemaakt zijn.
                            Er is dan ook geen enkele manier om de warmte van de motor af te voeren, en daarom mag die maar een beperkte tijd op vol vermogen draaien.
                            Er zal dan wel een temperatuurbeveiliging ingebouwd zijn, maar of die altijd op tijd uitvalt, dat is dan nog een andere zaak...
                            Het is dan ook best mogelijk dat de isolatie van een van de wikkelingen verbrandt vooraleer de thermische veiligheid uitschakelt.
                            En als dat gebeurt dan zal de hersteldienst laten weten dat het apparaat op de verkeerde manier is gebruikt, en dat de motor daardoor defect is geraakt.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Ik kan geen hulp bieden, maar ik heb veel respect voor mensen die de moeite doen om iets zelf te herstellen.
                              .
                              Niet steeds maar in veel gevallen stel ik vast dat het defect/defecte component ook vaak 2 keer niks kost…
                              Een paar jaar terug sneuvelde onze vaatwasser die pas een jaar of 6-7 oud was ( en zeker niet dagelijks draait ) , maakte geen warm water meer, er kwam simpelweg geen spanning meer op de verwarmingsweerstand. Even met de fabrikant kontakt genomen en men melde me dat hoogstwaarschijnlijk de “computerdoos” zou defect zijn , koste iets van een dikke 200 euro maar er diende ook een servicekost van bijna 100 euro betaald te worden wanneer de technieker langs moest komen… aangezien de machine slechts een dikke 500 euro gekost had liet ik het maar zo.
                              De bewuste “computerdoos” , wat in feite een simpele printplaat is, eens open geprutst en het enige wat defect was bleek het printrelais te zijn die de spanning schakelt naar de verwarmingsweerstand , relaitje van Tyco, type ingegeven en op een online elektronicashop voor het enorme bedrag van 0.8 euro had ik eentje, het verzenden koste 3 keer meer…
                              Een soldeerbout en tinpompje en 10 minuten later en onze machine werkt intussen al jaren terug naar behoren…
                              Idem voor wasmachine, wat gaat daar aan defect , in 90% van de gevallen de lagers van de kuip , die heb ik hier ook al vervangen , 2 lagers kosten amper een euro of 7-8…

                              Maar niet iedereen heeft de kennis en het materiaal natuurlijk maar het is duidelijk dat er op de dag van vandaag de afvalberg groot is omwille van defecten die in feite niks voorstellen … maar daguren kosten nu eenmaal veel geld bij herstellingen…
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X