Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor de MAC experts

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag voor de MAC experts

    Hallo,

    Voor de 1e keer een probleem op mijn iMac sinds de 9 jaar dat ik hem gebruik.
    Het volgende is er aan de hand.

    Wanneer ik een file probeer te kopiëren naar mijn NAS krijg ik een error code 8058.

    Ik kan wel een nieuwe map aanmaken op mijn NAS en daarin een file kopiëren.
    Maar alle bestaande mappen zijn niet toegankelijk voor te kopiëren, wel openen hoor.
    Ik krijg ook gewoon toegang tot mijn NAS via het internet en kan alles doen, dus uploaden en downloaden.

    Ik heb uiteraard al gegoogled en het meeste wat ik tegen kom is het verwijderen van een finder.plist file.
    Dit bied helaas geen soelaas.

    Verder kom je natuurlijk uit bij allerlei cleaning programma's waar ik een vraagteken bij heb.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

  • #2
    Re: Vraag voor de MAC experts

    Google geeft wel meer oplossingen.
    Onder andere een geforceerde eject of rechten opnieuw bevestigen (indien ingesteld).
    Hier ook zo'n voorbeeld.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Vraag voor de MAC experts

      Een oplossing voor uw probleem kan ik niet bieden.Hoewel ik ook nogal sceptisch ben over sommige cleaning programma's
      maak ik al jaren met voldoening gebruik van het programma OnyX op mijn Imac.

      Mvg Yves.
      What you see is what you get

      Comment


      • #4
        Re: Vraag voor de MAC experts

        Oké, zal dat eens downloaden Yves.
        Heb al heel wat gelezen hoor VerSeg, maar tot nog toe geen resultaat.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag voor de MAC experts

          Het enigste wat ik gebruik om mijn mac op te schonen is Onyx. Al de rest blijf ik af.
          En ik schoon mijn mac 1x/jaar op ;-) Mijn PC vervang ik 1x jaar ;-)

          Comment


          • #6
            Vraag voor de MAC experts

            En al eens geprobeerd om zowel NAS als MAC tegelijk te herstarten?
            Toch via netwerk dat je die aanspreekt?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Vraag voor de MAC experts

              Heb geen verstand van NAS maar gelukkig wel van Mac (niet van MAC, want da's helemaal wat anders - Media Access Control, onder meer).
              Blijf weg van cleaning programma's (zeker MacKeeper). Ik heb bv wel DriveGenius draaien om mijn externe HD's (maar ook de interne) in de gaten te houden. Verder de klassieke herstelprogramma's als DiskWarrior en TechTool Pro, maar die zijn voor 'experts'.
              Naast OnyX, wat ik ook nog gebruik en kan aanbevelen, kan ik je zeker ook EtreCheck aanbevelen. Wordt ook door de experts op de Apple Discussion forums gebruikt en aanbevolen. Aan de hand van zo'n EtreCheck rapport komen vaak malware e.d. aan het licht.
              Het is vrij te downloaden, maar de ontwikkelaar vraagt toch om een donatie, wat ik in dit geval zeker gedaan heb en zou aanraden.
              Jouw probleem heeft wellicht te maken met ingestelde (of gewijzigde) permissies. Bekijk 'ns even waarom je niet in een bepaald folder zou kunnen schrijven. Mijn externe HDs zijn wat dat betreft vrij van owner.
              Rechtermuisklik op folder waarin je zou moeten kunnen maar niet kunt schrijven, Get Info, en eventueel aanpassen. Dit is een folder waarin ik niet kan schrijven (maar eigenlijk ook niet zou mogen!):


              En dit zijn de permissies van een folder waar ik wel schrijfrechten heb:
              Last edited by LesC; 3 november 2017, 10:30.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Vraag voor de MAC experts

                Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                Een oplossing voor uw probleem kan ik niet bieden.Hoewel ik ook nogal sceptisch ben over sommige cleaning programma's
                maak ik al jaren met voldoening gebruik van het programma OnyX op mijn Imac.

                Mvg Yves.
                Er zullen vast wel nog mensen tevreden zijn met Onyx maar ik wil jullie mijn negatieve ervaring niet besparen: enkele weken terug een cleanup gedaan met Onyx, waarna mijn keychain niet meer werkte en waarna Finder niet meer kon opstarten. Na heropstart was mijn Fusion drive gesplit in de HDD en de SDD en was mijn boot-camp partitie verdwenen.
                Gelukkig ben ik nogal secuur op backups en iCloud storage waardoor het voorval me enkel wat uren en frustratie heeft gekost.
                Onyx, liever niet meer.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag voor de MAC experts

                  Even een vervolg op het probleem.
                  Na van alles geprobeerd te hebben en veel gelezen te hebben kwam ik op het idee om eens te kijken naar de laatste IOS.
                  En er was een update :-) Mijn hoop was groot......
                  Maar helaas, geen oplossing.
                  Ik heb opgestart, gebruikers opnieuw ingesteld, nieuwe gebruikers aangemaakt, enz enz.
                  Toen ben ik er maar even mee gestopt, werd wat gefrustreerd nl.
                  Na een dag of twee dacht ik alléé, nog eens een poging wagen.
                  Eerst nog wat gezocht, maar kwam op de gebruikelijke oplossingen uit.
                  Toch nog maar eens proberen om iets weg te schrijven, en tot mijn verbazing geen error.
                  Andere map geprobeerd, en ook geen error. NOU JA ZEG.
                  En het werkt nog steeds. Dus kan niet zeggen wat de oplossing was of is. Maar het is opgelost.
                  Dank jullie voor het meedenken.
                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag voor de MAC experts

                    Bedankt om dit even te melden, en blij dat het gefixt is, hoedanook.
                    iOS is voor mobiel. OS (tot voor kort nog OSX) is voor desktops & laptops.
                    Ben je ooit naar de permissies gaan kijken, zoals ik boven aangeef?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag voor de MAC experts

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Bedankt om dit even te melden, en blij dat het gefixt is, hoedanook.
                      iOS is voor mobiel. OS (tot voor kort nog OSX) is voor desktops & laptops.
                      Ben je ooit naar de permissies gaan kijken, zoals ik boven aangeef?
                      Ja, idd OS
                      Heb het allemaal gedaan LesC.
                      Zelfs een nieuwe gebruiker aangemaakt op beide systemen, NAS en iMac.
                      Het is heel erg vreemd dat het zichzelf heeft opgelost met gewoon de oude gebruikersnamen en permissies.
                      Het is ook het 1e vreemde ding dat ik meemaak op mijn .
                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag voor de MAC experts

                        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        ...
                        Het is ook het 1e vreemde ding dat ik meemaak op mijn .
                        En da's dan zelfs niet op je , maar op een externe schijf. Ik heb je al verteld dat ik van NAS geen kaas gegeten heb, maar ik zou er niet van verschieten dat die schijf zelfs niet voor  geformatteerd zou zijn. Maar of dat moet bij NAS, dat weet ik niet. Niet voor  geformatteerd is bij mij enkel nog een USB stick voor overdracht naar het andere platform.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag voor de MAC experts

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          En da's dan zelfs niet op je , maar op een externe schijf. Ik heb je al verteld dat ik van NAS geen kaas gegeten heb, maar ik zou er niet van verschieten dat die schijf zelfs niet voor  geformatteerd zou zijn. Maar of dat moet bij NAS, dat weet ik niet. Niet voor  geformatteerd is bij mij enkel nog een USB stick voor overdracht naar het andere platform.
                          Ik ben er niet van overtuigd dat het aan de NAS lag, aangezien ik er met de Macbook wel gewoon alles op kon doen.
                          Ach, het probleem is weg. Dat is het belangrijkste.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment

                          Working...
                          X