Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

    Een aannemer heeft hier een stuk van mijn kleiklinkers (zie hier) verwijderd en teruggeplaatst en daarvoor stabilisé gebruikt. Kennelijk heeft hij die kleiklinkers daar ook goed mee ingesmeerd (ook in de nerven) en ik krijg ze met de schuurborstel en een gewone allesreiniger niet proper..

    Hem daarop aangesproken raadt hij me aan ze te borstelen met "esprit de sel" (zoutzuur) en direct te reinigen met ammoniak om te neutraliseren.
    Heb nogal wantrouwen over dat advies. Iemand ervaring?

  • #2
    Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

    Vast en zeker in GEEN GEVAL zoutzuur of wat anders zuurhoudend gebruiken , eender wat ze zeggen : zoutzuur tast ALTIJD aan!!
    Probeer om te reinigen met een stoomhogedrukreiniger , en ook de plaats waar geen stabilisé is geweest reinigen om kleurverschil te vermijden

    Groetjes
    Maurits

    Comment


    • #3
      Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

      Het is volgens mij gewoon cementsluier en daar is maar één goede verwijderingsmethode : gewoon afblijven en over een jaar zie je er niks meer van. Ze moeten natuurlijk wel in open lucht liggen, waar de regen er vrij spel op heeft. Dus een klein beetje geduld is voldoende. .en het kost niks.

      Comment


      • #4
        Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

        Ik denk ook dat het een cementsluier is. Bij HG verkopen ze een product om dat te verwijderen. Te krijgen in elke Doe - Zelf zaak.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

          Ik volg zijn advies. Het is iets dat zeer gebruikelijk is om sluier weg te nemen met zoutzuur bij keramische tegelvloeren.
          Best maak je eerst alles doornat zodat het niet diep intrekt. Dan wat zoutzuur er over en het is zo weg.
          Echter in uw geval zal je steen iets gebeitst worden hierdoor en dus wat poreuzer aanvoelen.
          Dus dat moet je zelf overwegen of je dat wil of niet.

          Comment


          • #6
            Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Ik volg zijn advies. Het is iets dat zeer gebruikelijk is om sluier weg te nemen met zoutzuur bij keramische tegelvloeren.
            Best maak je eerst alles doornat zodat het niet diep intrekt. Dan wat zoutzuur er over en het is zo weg.
            Echter in uw geval zal je steen iets gebeitst worden hierdoor en dus wat poreuzer aanvoelen.
            Dus dat moet je zelf overwegen of je dat wil of niet.
            Zoutzuur gaat zeker ook werken, dat is het probleem niet, en wanneer het 'bruisen' van het zoutzuur is opgehouden zeker met veel water spoelen.
            De sluier zal, indien niet verdwenen, toch verminderen, MAARRRRRRR je gaat meteen ook je voegen aantasten.
            Want ik lees van TS dat de kleiklinkers opgevoegd zijn met gestabiliseerd zand, dus....
            Maar op een klein stukje proberen kan natuurlijk altijd.
            Zoals ik reeds schreef is niks doen de beste oplossing, maar het is natuurlijk niet de snelste manier.

            Wij hebben ook zo'n 75 m² kleiklinkers liggen, maar dan wel op hun kant en niet vlak zoals in de foto van TS. Die werden oorspronkelijk opgevoegd met wit zand, maar bij elke regenbui was de aanpalende gevel en de lage ramen één en al zand van het opspatten.
            Dit zand hebben wij met de hoge drukspuit allemaal verwijderd en alles laten opvoegen met epoxy voegmiddel.
            Ik kan je verzekeren dat dit een fantastisch resultaat geeft, keiharde voegen waar je nooit nog hoeft naar om te zien.
            Zelfs bij het reinigen met de hogedrukspuit komt er niks van deze voegen los.
            Last edited by Guest17; 30 oktober 2017, 08:00.

            Comment


            • #7
              Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ik volg zijn advies. Het is iets dat zeer gebruikelijk is om sluier weg te nemen met zoutzuur bij keramische tegelvloeren.
              ....
              Je bedoelt allicht het advies van de (tuinaanleg)aannemer.
              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Want ik lees van TS dat de kleiklinkers opgevoegd zijn met gestabiliseerd zand, dus....
              ....
              Wij hebben ook zo'n 75 m² kleiklinkers liggen,... Die werden oorspronkelijk opgevoegd met wit zand, maar bij elke regenbui was de aanpalende gevel en de lage ramen één en al zand van het opspatten.
              .
              Daar kan ik van meespreken,blijft geruime tijd fijn zand overal verspreid en tot in garage en binnen knarsen onder je voeten. Alles is oorspronkelijk gevoegd met fijn wit zand, alleen de "gerepareerde" m2 is de stabilisé op en tussen de klinkers gesmeerd.

              Ik ga eens het HG product bekijken (samenstelling).
              Heb intussen ook de fabrikant een mailtje gestuurd.

              Comment


              • #8
                Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                Je bedoelt allicht het advies van de (tuinaanleg)aannemer.

                Daar kan ik van meespreken,blijft geruime tijd fijn zand overal verspreid en tot in garage en binnen knarsen onder je voeten. Alles is oorspronkelijk gevoegd met fijn wit zand, alleen de "gerepareerde" m2 is de stabilisé op en tussen de klinkers gesmeerd.

                Ik ga eens het HG product bekijken (samenstelling).
                Heb intussen ook de fabrikant een mailtje gestuurd.
                Ik weet niet van waar je bent, maar onze kleiklinkers zijn opgevoegd met epoxyvoegmiddel door deze firma.
                Ik had een reclame gezien van hen op het voetbalveld van Zulte-Waregem.
                Leveren degelijk werk en niet te duur.

                Comment


                • #9
                  Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Ik weet niet van waar je bent, maar onze kleiklinkers zijn opgevoegd met epoxyvoegmiddel door deze firma.
                  Ik had een reclame gezien van hen op het voetbalveld van Zulte-Waregem.
                  Leveren degelijk werk en niet te duur.
                  Dank voor de tip maar het gaat hier echter wel degelijk over slechts 1 m2 vh voetpad.

                  Update: de klinkerproducent raadt me ten stelligste af zoutzuur te gebruiken....
                  En die HG producten zijn ook niet van de poes als je de veiligheids en gevarenfiche en gebruiksaanwijzing leest ... Denk van voorlopig af te wachten en zien wat de natuur ermee doet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

                    Die HG producten zijn gewoon hetzelfde als zoutzuur...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stabilisé cementvlekken verwijderen van kleiklinkers

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                      Dank voor de tip maar het gaat hier echter wel degelijk over slechts 1 m2 vh voetpad.

                      Update: de klinkerproducent raadt me ten stelligste af zoutzuur te gebruiken....
                      En die HG producten zijn ook niet van de poes als je de veiligheids en gevarenfiche en gebruiksaanwijzing leest ... Denk van voorlopig af te wachten en zien wat de natuur ermee doet.
                      Ik bedoelde maar, je kan van het volledige voetpad de zandvoegen laten uitspuiten en opnieuw laten voegen met epoxy (dat is wat ik heb laten doen met de ongev. 35 m² van ons terras), niet alleen die ene m² .
                      Dan heb je keiharde voegen, die niet gedeeltelijk uitregenen, en vooral... waar geen onkruid meer tussen groeit.

                      Zoals ik al eerder schreef, zal voor jouw probleem, afwachten de beste oplossing blijken, maar je moet een beetje geduld hebben en hopen op veel regen .
                      Bij mij hadden ze zelfs na het trillen van de klinkers (met dezelfde trilplaat waarmee ze de stab. hadden getrild en natuurlijk de plaat niet hadden gereinigd onderaan) op een bepaalde plaats een keihard laagje stab. achergelaten dat er slechts (gedeeltelijk) af te krijgen was door lichtjes kloppen met de scherpe kant van een hamer. Ik heb het maar zo gelaten omdat mijn hamerskloppen sporen achter liet op de klinkers, en na een jaar was alles weg door moeder natuur.
                      Last edited by Guest17; 3 november 2017, 15:33.

                      Comment

                      Working...
                      X