Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW file wat is beste instelling op camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW file wat is beste instelling op camera?

    Hallo,
    Wat zijn de beste instellingen op de D70? ik bedoel niet de P A of S maar andere menu instellingen? Anngezien dat je de RAW/NEF? achteraf toch moet corrigeren.

    dank jullie Kati

  • #2
    Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

    ik dacht dat je in raw niets kon instellen zoals bv dachtlicht of zonlicht of gloeilamp.

    bij jpeg moet dat.
    greetz

    Comment


    • #3
      Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

      Wel je kan ze instellen omdat die dan als vertrek waarde dienen als je de foto opent in een of ander programma.
      Maar als je ze niet goed vindt, kan je ze nog veranderen (wit balans, sharpening, saturatie etc.)
      Dat is het voordeel van in raw te werken.

      Jo.

      Oorspronkelijk geplaatst door Katalin
      Hallo,
      Wat zijn de beste instellingen op de D70? ik bedoel niet de P A of S maar andere menu instellingen? Anngezien dat je de RAW/NEF? achteraf toch moet corrigeren.

      dank jullie Kati
      Last edited by jwllms; 24 september 2004, 11:23.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

        anee ? is dat niet wat witbalans doet ?? of ben ik mis ....

        Comment


        • #5
          Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

          Is wel het beste.
          Je moet wel alles zelf doen aan de bestanden, en het neemt veel plek in, maar dat moet je voor over hebben.
          Ga je op stap... vergeet nooit je camera.
          Meer foto's in onze gallery >>

          Comment


          • #6
            Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

            OK nu snap ik er niets van....Van de halve zinnetjes van jullie is nog steeds niet duidelijk wat het beste is om in te stellen, of alleen de belichting moet je kiezen, zoals A of S? de rest is niet belangrijk? Witbalans kan op auto?

            Comment


            • #7
              Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

              Ik zou de instellingen op de camera gebruiken zoals het best uitkomt op de moment van de opname. Dus Sluitervoorkeuze of Diafragmavoorkeuze al naargelang het onderwerp. Witbalans kan op Auto , dit maakt ni veel uit omdat je daar nog alles kunt aandoen na de opname. Sluitersnelheid en diafragma zijn dus het belangrijkst om in te stellen omdat je daar niks meer na de opname kan aan wijzigen.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

                Ik probeer altijd om een zo goed mogelijke foto te maken. Dat wil zeggen ik hou rekening met de witbalans, sluitertijd en diafragma, evt. onder cq. overbelichting. Je kunt wel veel aanpassen in RAW maar als je het in 1X goed kan doen waarom zou je dan nog later gaan bijwerken.
                Zou ik dit niet doen dan heb ik het gevoel dat ik de camera net zo goed aan mijn zoontje van 3 jaar kan geven , immers ik kan toch nog het meeste aanpassen .
                Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
                Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

                Comment


                • #9
                  Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

                  Ik plaats mijn witbalans instelling steeds in auto. Daarna kan je nog corrigeren, maar vaak is deze instelling al goed.
                  Daarnaast trek ik nooit in de P-stand. Maar dit is een persoonlijke voorkeur. Ik werk vaak in tijdvoorkeuzestand omdat ik met snel bewegende onderwerpen werk.
                  Meestal werk ik op 200 asa, en niet op 100 zoals gebruikelijk. Maar nogmaals, dit is persoonlijk.
                  Het belangrijkste lijkt mij wel de witbalansinstelling te zijn die ik auto laat staan.
                  Simpel, de rest kun je nadien nog aanpassen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW file wat is beste instelling op camera?

                    Je moet het zo zien :
                    Raw formaat is data rechtstreeks zoals het van de ccd komt. Via wit balans etc wordt daar een interpretatie van gemaakt die getoond wordt.

                    Als je je foto's als jpg opslaat heb jij (of de camera) een keuze gemaakt om die ruwe data te interpreteren via white balance of sharpening etc.

                    Als je de foto raw opslaat kan je je nog bedenken en (een beetje of veel) bijsturen,want je hebt de ruwe data nog die opnieuw geinterpreteerd kan worden.

                    Doe de test : neem een foto in raw, open ze met picture project, nikon capture of Photoshop en verander bv de whitebalance.

                    De waarden die je op je camera instelt voor WB etc. worden wel mee in de foto opgeslagen maar zijn daarom niet definitief. Ze dienen om te bepalen hoe programma's die het raw formaat aankunnen de data moeten interpreteren zonder dat jij iets doet. (noem het een soort preview)

                    De andere instellingen (A, S, M, P, auto etc ) die diafragma en sluitertijd bepalen gaan hier aan vooraf en die kan je niet meer veranderen onafhankelijk van het feit of je nu raw of niet raw schiet. (Photo editeer programma's terzijde gelaten waar je in kan blurren etc : dit is wijzigen van de data, niet interpreteren)

                    Jo.
                    Last edited by jwllms; 24 september 2004, 13:43.
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

                    Comment

                    Working...
                    X