Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

    Hallo,

    Dit is mijn eerste post op het forum. In het verleden heb ik al vaak het forum geraadpleegd voor adviezen, tips en informatie. Vandaar dat ik mijn eerste vraag via dit kanaal stel.

    Anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met fotografie en heb sindsdien erg veel gedaan om mezelf te ontwikkelen. Toch zit ik voor mezelf in een dilemma door verschillende berichtgevingen.

    Mijn camera-arsenaal:
    Canon 1300d + kitlens
    Canon 50mm f1.8 stm
    Canon 18-135mm f3.5/5.6 IS STM (gekocht als zoomlens die tevens fungeert als walkaround)

    Laatst ben ik naar de dierentuin geweest en daar merkte ik dat mijn 18-135 niet volledig toereikend was. Dit vind ik erg jammer, omdat mijn aankomende vakantie naar kaapverdie is. Daar wil ik de zeevolgels, hagedissen, kleine dieren en natuur gaan fotograferen. Er staat nu dus een nieuwe lens op de verlanglijst met iets meer zoom en als ik dan een nieuwe aanschaf (met inruil van de 18-135) dan wil ik gelijk ook een kwalitatief betere.

    Nu kom ik al snel uit op de Canon 70-200mm f4L. Met de aankomende Mediamarkt BTW dagen, kosten de non IS versie maar 560 en daar komt de canon cashback bovenop. Hetzelfde geld voor de IS versie. Dit vind ik erg weinig geld voor een L lens en dit zou een mooie toevoeging zijn aan mijn lensenarsenaal.

    Nu zit ik in dubio omdat ik maar een 1300d heb. Ik lees vaak: hou je lens en camera gelijk in kwaliteit. Dit betekent dat ik voor een andere lens moet kijken of een andere camera. Nu wil ik in de toekomst een 77d aanschaffen. Maar wat ik ook vaak lees: investeer eerst in de lens en daarna in de camera.

    Nu sta ik dus voor de keuze: de Canon 1300D behouden + canon 70-200mm f4L (IS) of Canon 77D + canon 18-135 STM (behouden). Welke keuze lijkt jullie het meest verstandig op dit moment. Zowel de camera als de lens wil ik beide binnen 12/18 maanden aanschaffen. Alleen 1 van de 2 nu. Want is de beste keuze met mijn vakantie naar kaapverdie in het vooruitzicht.

    Mvg,

    Kaelai

  • #2
    Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

    Als je dan toch moet kiezen, zou ik eerst voor de uitstekende lens gaan (die de EF 70-200 f4L absoluut is, met of zonder IS).
    De meesten hier zullen beamen dat het beter is om een uitstekende lens te hebben op een "instap-DSLR" ipv een "instaplens" op een top DSLR.
    Last edited by GeertB; 27 oktober 2017, 12:52.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

      .....

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
        Als je dan toch moet kiezen, zou ik eerst voor de uitstekende lens gaan (die de EF 70-200 f4L absoluut is, met of zonder IS).
        De meesten hier zullen beamen dat het beter is om een uitstekende lens te hebben op een "instap-DSLR" ipv een "instaplens" op een top DSLR.
        Tot nu toe kon ik alleen reviews/comments vinden van een Canon xxd of Canon xxxd icm de canon 70-200mm f/4L. Vandaar de twijfel, omdat ik voorlopig dan de 1300d zal behouden. Aanzienlijk verschil: instapcamera en L-lens. Maar voor deze prijs kan ik hem haast niet laten liggen vind ik!

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

          Oorspronkelijk geplaatst door Kaelai Bekijk bericht
          Tot nu toe kon ik alleen reviews/comments vinden van een Canon xxd of Canon xxxd icm de canon 70-200mm f/4L. Vandaar de twijfel, omdat ik voorlopig dan de 1300d zal behouden. Aanzienlijk verschil: instapcamera en L-lens. Maar voor deze prijs kan ik hem haast niet laten liggen vind ik!
          Nu, houd er wel rekening mee dat deze lens een telelens is en geen macrolens. Maw kleine diertjes zul je niet "korterbij" kunnen halen in vergelijking met je huidige EF-S 18-135 STM (0.39m, 0.28x), wel integendeel (EF 70-200 f4 L : 1.2m, 0.21x).

          Als wandellens zou dus ik zeker ook de EF-S 18-135mm f3.5/5.6 IS STM mee nemen naar Kaapverdië (mijn vrouw heeft die meestal op haar EOS 70D staan met uitstekende resultaten).
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            Nu, houd er wel rekening mee dat deze lens een telelens is en geen macrolens. Maw kleine diertjes zul je niet "korterbij" kunnen halen in vergelijking met je huidige EF-S 18-135 STM (0.39m, 0.28x), wel integendeel (EF 70-200 f4 L : 1.2m, 0.21x).

            Als wandellens zou dus ik zeker ook de EF-S 18-135mm f3.5/5.6 IS STM mee nemen naar Kaapverdië (mijn vrouw heeft die meestal op haar EOS 70D staan met uitstekende resultaten).
            Het gaat mij voornamelijk om de grotere dieren. En ik heb gemerkt dat de 18-135 daar net niet toereikend voor is. Vandaar mijn keuze voor meer zoom. Omdat ik een 1300D heb, is een zware lens niet ideaal. De 70-200mm is dan nog de "lichtere" versie vergeleken met vergelijkbare modellen. Ik kan ook de keuze maken voor een zoom instaplens. Maar omdat de prijs van de L lens erg laag ligt, vind ik dat ik beter een beetje extra kan investeren.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

              Ik gebruik hier al zo een 2 jaar met grote tevredenheid de non IS versie op een Canon 70D. Niet zo lichtsterk maar een prachtig lens voor bvb een zoo bezoek. De 200 mm is soms naar gelang het dier wat te weinig maar met een crop kan je nog aardige resultaten behalen. De f2.8 is mijn droomlens maar ik blijf bij de f4 voor het gewicht (kan je gemakkelijk een hele dag meedragen) en uiteraard ook het prijsverschil. Ik zou idd ook eerst voor de lens gaan. Veel succes nog!
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                Ik gebruik hier al zo een 2 jaar met grote tevredenheid de non IS versie op een Canon 70D. Niet zo lichtsterk maar een prachtig lens voor bvb een zoo bezoek. De 200 mm is soms naar gelang het dier wat te weinig maar met een crop kan je nog aardige resultaten behalen. De f2.8 is mijn droomlens maar ik blijf bij de f4 voor het gewicht (kan je gemakkelijk een hele dag meedragen) en uiteraard ook het prijsverschil. Ik zou idd ook eerst voor de lens gaan. Veel succes nog!
                Ben je achteraf tevreden met de IS versie of had je daar liever voor doorgespaard? Ik ben nog jong en heb niet veel last van vibratie in mijn handen/lichaam. Dus ga waarschijnlijk ook voor de non IS. Scheelt toch 400 euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                  Ik had die (70-200 f/4 IS). Heel leuk objectief en zeker qua gewicht zeer te pruimen.
                  Ik zou toch de IS-versie verkiezen. Akkoord, je bent nog jong, maar na een halve dag fotograferen ben je niet meer zo stabiel. Daarbij komt nog dat bij ietwat langere sluitertijd de minste beweging zorgt voor storing in je beeld. En tenslotte: als je het objectief verkoopt om iets anders te kopen: de IS-versie is meer gegeerd dan de non-IS.
                  Wat betreft jou body: zolang je nog alles kunt doen wat je verlangt is deze goed. Naargelang je ervaring zul je merken dat je tegen zijn grenzen aanloopt en dan is het nog altijd mogelijk om iets anders te kopen. In de rubriek 'aangeboden' kom je regelmatig iets interessants tegen. Je kunt altijd passief zoeken...
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaelai Bekijk bericht
                    Ben je achteraf tevreden met de IS versie of had je daar liever voor doorgespaard? Ik ben nog jong en heb niet veel last van vibratie in mijn handen/lichaam. Dus ga waarschijnlijk ook voor de non IS. Scheelt toch 400 euro.
                    In mijn fotografie (honden zowel in actie of portret)mis ik de IS niet en heb ik geen spijt van de aankoop. Ik weet wel dat ik deze lens niet moet gaan gebruiken bij heel donker weer en binnen. Daarvoor heb ik dan mijn 50 mm f/1.4. Het is keuzes maken, zeker met een beperkt budget.
                    Canon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                      Ik had die (70-200 f/4 IS). Heel leuk objectief en zeker qua gewicht zeer te pruimen.
                      Ik zou toch de IS-versie verkiezen. Akkoord, je bent nog jong, maar na een halve dag fotograferen ben je niet meer zo stabiel. Daarbij komt nog dat bij ietwat langere sluitertijd de minste beweging zorgt voor storing in je beeld. En tenslotte: als je het objectief verkoopt om iets anders te kopen: de IS-versie is meer gegeerd dan de non-IS.
                      Wat betreft jou body: zolang je nog alles kunt doen wat je verlangt is deze goed. Naargelang je ervaring zul je merken dat je tegen zijn grenzen aanloopt en dan is het nog altijd mogelijk om iets anders te kopen. In de rubriek 'aangeboden' kom je regelmatig iets interessants tegen. Je kunt altijd passief zoeken...
                      Dankje! Op het moment heb ik qua body geen beperkingen. Zit nog in mijn fase dat ik per foto moet kijken wat de juiste instellingen zijn en dan een paar keer proberen. Maar ik merk dat ik toch die zoom mis op mijn onjectieven.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                        Ik heb de non-IS versie gehad, zeer scherpe lens. Omdat ik voor een interessante prijs een IS kon kopen ben ik omgeschakeld, maar m.i. zijn beide evenwaardig.
                        Voor mij is het helemaal geen dierenlens, alhoewel met een 1.4 extender je een lichte 280 f:5.6 hebt van nog steeds goede kwaliteit.
                        Ik gebruik ze vooral voor portretten op feestjes enz.
                        Beide lenzen zijn qua prijs/kwaliteit absoluut onovertroffen, koop liever een tweedehands L dan een nieuwe consumertele.
                        Op 200mm f:4 heb je ook al een mooie afscheiding van de achtergrond, met de huidige sensors zou ik geen f:2.8 kanon meesleuren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                          Probeer eens een aantal opnames te maken op 135 mm zonder IS,op lagere sluitertijden.Je zult dan al zien waar je uitkomt.Is alles flou,dan is een IS aan te raden.135 is geen 200,maar als het al een probleem wordt,dan weet je het toch al.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaelai Bekijk bericht
                            Nu sta ik dus voor de keuze: de Canon 1300D behouden + canon 70-200mm f4L (IS) of Canon 77D + canon 18-135 STM (behouden).
                            Met optie twee heb je nog altijd hetzelfde probleem als nu. De lens is te kort. Dus ga voor optie 1. Wel zou ik je 18-135mm houden. Anders ga je echt wel groothoek missen. 50mm als wijdste lens is niet fijn.
                            Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                            De f2.8 is mijn droomlens maar ik blijf bij de f4 voor het gewicht (kan je gemakkelijk een hele dag meedragen)
                            Het is inderdaad best wel een gewicht. Helemaal als je nog een 24-70 F2,8 + nog wat lenzen meeneemt.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 70-200mm f/4 L (IS) USM

                              Dag,
                              je kunt ook de 100-400 overwegen; de versie 1 is tweedehands te vinden zonder een fortuin uit te geven.

                              mvg
                              Filip

                              Comment

                              Working...
                              X