Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wegversperring II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Wegversperring II



    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Re: Wegversperring II

    Serieuze blokkade, maar loopt toch mooi langs de kant van de weg

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Wegversperring II

      De olifant staat er goed op,
      maar mij is verteld als de olifant met zijn oren zwaait, deze boos is en dat je dan best kan gaan lopen.

      Toch een knappe plaat
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • #4
        Re: Wegversperring II

        Flinke versperring,knap!

        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y550-L01 met Tapatalk
        vriendelijke groeten, Sien

        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

        Comment


        • #5
          Re: Wegversperring II

          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
          De olifant staat er goed op,
          maar mij is verteld als de olifant met zijn oren zwaait, deze boos is en dat je dan best kan gaan lopen.

          Toch een knappe plaat
          Nee hoor, olifanten gebruiken hun oren om hun lichaamstemperatuur te regelen aka thermoregulatie (aders liggen als het ware op en achter het oor) . Een olifant zal veel meer tekenen geven dan flapperende oren wanneer hij/zij je niet dichterbij wil laten komen.

          Comment


          • #6
            Re: Wegversperring II

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            De olifant staat er goed op,
            maar mij is verteld als de olifant met zijn oren zwaait, deze boos is en dat je dan best kan gaan lopen.

            Toch een knappe plaat
            Sultana heeft gelijk; sowieso wappert een olifant altijd met zijn oren, op warme dagen doet het dier niet anders. Elke 20 minuten passeert alle bloed van de olifant zijn oren. De perfecte koeltechniek!

            Wat niet wil zeggen dat er geen momenten zijn waarbij een olifant zijn oren gebruikt om je iets duidelijk te maken. Vaak zetten ze hun hoofd rechtop en de oren open om zichzelf zo groot mogelijk te maken. De bedoeling is je te intimideren. Schudt de olifant met zijn hoofd (waarbij de oren ook flapperen), dan is dat een teken dat hij je aanwezigheid niet graag heeft.

            Maar wanneer maak je je uit de voeten? Self-drivers in Kruger wordt aangeraden steeds zeer veel afstand te houden. Da's het makkelijkste natuurlijk. Zo vermijd je dat iedere self-driver alle olifanten-gedrag moet leren interpreteren. Maar het leidt soms ook tot gevaarlijke situaties. In hun "paniek" om van een olifant weg te geraken gebeuren er botsingen bvb. Zelfs de motor draaiende houden ("zo kunnen we makkelijk wegkomen indien nodig") is in feite een gevaarlijke situatie, want een ronkende motor is voor een olifant een teken van agressie.

            Als gids pak ik het natuurlijk anders aan. Mijn benadering hangt af van welke olifant(en) het is/zijn. Een kudde reageert anders dan een mannetje alleen bvb. Ik let ook op andere signalen dan de doorsnee self-driver (de staart, bvb). En interpreteer een bepaald gedrag soms anders, naargelang om welke olifant het gaat. Een grote bull die met zijn hoofd schudt, die geef ik meer ruimte. Een jonge bull die nog deel uit maakt van een kudde en die idem doet, daaraan geef ik geen duimbreed toe.

            Waar het in dit laatste voorbeeld op neerkomt; rond 12-14 jaar worden jonge bulls door de matriarch uit de kudde gezet. De matriarch wil niet dat ze paren met hun eigen familie. Voor de jonge bulls is het een stressvolle en traumatiserende periode; ze kennen niks anders dan de kudde, en nu moeten ze er uit! Dus gaan ze voor zichzelf een reden zoeken om toch deel te blijven uitmaken van de kudde. Een goede reden is bvb; bescherming bieden aan de kudde. Ze denken; "als ik aan de matriarch toon dat ik de kudde bescherm, dan zal ze me blijven aanvaarden". Zo'n jonge bulls dagen dus vaak automobilisten uit. Maar wie weg vlucht als dat mannetje met zijn hoofd schudt, die bevestigt het gedrag van de olifant. Het resultaat is dat de olifant het nog meer gaat doen. Dat mannetje denkt; hey ik heb invloed op deze auto, ik geef hem nogmaals een "mock charge" (zoals dat heet in het vakjargon). Het resultaat is vaak een kat-en-muisspel dat gevaarlijker is dan één enkele keer je motor laten grommen en de jonge bull duidelijk maken dat je niet onder de indruk bent.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: Wegversperring II

              knappe foto
              en zeer boeiende uitleg van Jochen.
              spijtig dat het hier niet lukt om met een grommende motor een wegversperring van een kudde wielertoeristen op te heffen.

              grten, GeerT.

              Comment


              • #8
                Re: Wegversperring II

                En weeral naar aanleiding van een (fraaie) foto toch weer wat geleerd hé!
                Groets, Gerhard
                Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                Comment

                Working...
                X