Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's importeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's importeren

    Kan het een rol spelen in de scherpte van je foto's op welke manier of via welk programma je je foto's importeert ? als jpeg
    Ik werk met Windows 10
    Last edited by willytje65; 21 oktober 2017, 14:30.

  • #2
    Re: Foto's importeren

    Meer info zou helpen, maar ik denk dat het importeren op zich er weinig ertoe doet, op voorwaarde natuurlijk dat je tussen camera en computer geen extra's inbouwt. Ik denk bv aan de import presets van Lightroom.
    Het speelt uiteraard wel een rol met welk programma je de foto's na import bekijkt. Dat ze er op een groter scherm anders (misschien minder scherp?) uitzien dan op het kleine LCD-schermpje van je camera, is duidelijk.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's importeren

      Misschien ben ik teveel eisend, ik zie altijd anderen hun foto's scherper, Ik werk met Pentax K3, en lenzen van Sigma, maar de foto's van mijn vriend zijn altijd scherper, met een Nikon D7100, dat zou ong. gelijk staan aan die van mij.
      beiden met 18-200 zoom, misschien zijn die Nikkor lenzen een stuk beter, en heb ik verkeerd gekozen

      Comment


      • #4
        Re: Foto's importeren

        Een z.g. 'superzoom' (zoom van >x10) is nooit de beste optie. Bovendien hangt het af van hoe je je foto's bekijkt en of je ze nog bewerkt.
        Als je ze nog bewerkt op computer (bv Photoshop of wat dan ook), is een eindverscherping (na verkleining) meestal wel aan te bevelen.
        Maar scherpte of beter gezegd onscherpte kan verschillende oorzaken hebben: bewegingsonscherpte is er daar maar eentje van. Weet je dat je indien je een foto uit de hand zou maken op 200mm, en je hebt een z.g. 'cropcamera', dat je een sluitertijd van 1/300s zou moeten halen?
        Andere reden is foute focussing, bv alle focuspunten gebruiken ipv slechts één. Enz.
        We zouden de foto (of een aantal) echt moeten kunnen zien eer we kunnen zeggen wat er mis is.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Foto's importeren

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          bewegingsonscherpte is er daar maar eentje van. Weet je dat je indien je een foto uit de hand zou maken op 200mm, en je hebt een z.g. 'cropcamera', dat je een sluitertijd van 1/300s zou moeten halen?
          Een Pentax compenseert jouw bewegingen weer met een bewegende sensor, dus mag de sluitertijd langer zijn. Ik weet wat de factor van de caera is, maar ik denk dat je wel 1/150 tot 1/100 kan komen, als het onderwerp niet te snel is.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's importeren

            bedankt hoor

            Comment


            • #7
              Re: Foto's importeren

              Onscherpe foto's hebben altijd te maken met de fotograaf.
              Behoudens de lens defect is worden er eigenlijk al decennia geen echte onscherpe lenzen meer gemaakt.
              Misschien moet je je eerst eens gaan verdiepen in correct leren scherpstellen want van zo'n uitspraken alla "misschien zijn Nikon lenzen scherper dan die van Pentax" zal menig ervaren fotograaf zijn wenkbrauwen fronsen.

              Comment

              Working...
              X