Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Australian shepherd tricolor (update)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Australian shepherd tricolor (update)

    Ook deze foto is gemaakt tijdens de workshop. Wat vinden jullie van deze?



    Update verscherpt:



    Sony A700 F5.6 1/160 300mm iso 1000

    Bedankt voor het kijken.
    Last edited by Lin; 21 oktober 2017, 13:49.
    Groetjes, Linda

  • #2
    Re: Australian shepherd tricolor

    Opnieuw mooi van kleur en licht, maar niet helemaal scherp.
    Moeilijk om suggesties te doen, ik kan je enkel vertellen wat mijn ervaring is.
    Ik weet niet hoe je VR werkt , maar ik denk dat 1/160 een te trage sluitertijd is voor 300mm. Als je je diafragma vergroot kun je je sluitertijd versnellen - als dat niet lukt kun je je iso wat opkrikken.
    Ik gebruik soms lenzen zonder VR en ik ga qua sluitertijd niet onder de waarde van de brandpuntsafstand. Dus 300mm wordt de sluitertijd 1/300 of sneller - als ik uit de hand fotografeer. Met VR kun je wat trager, maar die oude regeltjes werken (voor mij) toch nog.

    ps. Scherpstelpunt op de ogen richten.
    Last edited by philitalia; 21 oktober 2017, 12:35.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Australian shepherd tricolor

      Dank je wel Philitalia. Ik was vergeten om te verscherpen na het verkleinen. Is de update beter of blijft het onscherp?

      Ja, het was een trage sluitertijd. Ik had die toen niet in de gaten. Het diafragma kon niet groter. Volgende keer toch de iso dan maar omhoog doen.
      Groetjes, Linda

      Comment


      • #4
        Re: Australian shepherd tricolor

        Die is alvast beter.

        Het is een beetje moeilijk te beoordelen zonder dat je er zelf erbij was natuurlijk, dus ik probeer maar mee te denken met jou.

        Ik heb de indruk - misschien kunnen anderen zeggen of dit juist of fout is - dat ook hier je scherpte onderaan ligt, maw op de witte vacht ipv op de ogen.
        Gebruik je enkelvoudig scherpstelpunt ?
        Last edited by philitalia; 21 oktober 2017, 15:15.
        Mvg Philip

        Comment


        • #5
          Re: Australian shepherd tricolor

          Dank voor het meedenken, Philitalia. Ja, ik geloof dat ik een enkelvoudig scherpstelpunt gebruik. Het blokje in het midden. Ik moest het even nakijken, vandaar m'n late reactie. Baal ervan dat m'n onderwerp steeds niet scherp is. Doe zo m'n best.
          Groetjes, Linda

          Comment


          • #6
            Re: Australian shepherd tricolor

            Staat dat punt vast of heb je een "continuous tracking" (ik veronderstel dat dat bij ieder merk een andere naam heeft) ? Dan blijft je toestel scherpstellen ... bij bewegende onderwerpen kan dat helpen (vooral met wat langere sluitertijd).
            De onscherpte die ik zie is wel miniem hoor - ik hoopte eigenlijk dat anderen zouden inspringen om te weten of ik goed zie of dat ik de bal mis sla.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Australian shepherd tricolor

              Hij staat op continuous tracking. Ik stel scherp op de ogen met het middelste AF-punt. Dan druk ik de knop half in en kijk ik naar de compositie. Daarna druk ik de knop helemaal in en maak de foto.
              Groetjes, Linda

              Comment


              • #8
                Re: Australian shepherd tricolor

                Spijtig dat deze wat scherpte mist anders wel een mooie opname
                Tevens een beetje overbelicht, geen detail meer in het wit tussen de ogen
                Hooglichten wat temperen en nog wat meer aanscherpen mag zeker

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Australian shepherd tricolor

                  De up-date is al een behoorlijk lieve foto !
                  Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Australian shepherd tricolor

                    De scherpte ligt te veel naar voren, meer op de neus van de hond. Persoonlijk kreeg ik de tip geen continuous tracking te gebruiken bij bewegende onderwerpen omdat de camera om de zoveel 100sten van een seconde weer opnieuw scherpstelt en als je juist op zo een tussenmoment afdrukt heb je meer kans op onscherpe foto's. Beter eens proberen met single focus en de AF knop gebruiken (bij Nikon althans) de rest zal wel hetzelfde zijn bij ieder toestel.
                    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                    Comment


                    • #11
                      Re: Australian shepherd tricolor

                      Update is veel beter hoor.
                      Ik denk de meest gebruikte techniek, mezelf incluis: single point in het midden, scherpstellen en lock met functietoets, kadreren en schieten.
                      1/160s bij 300mm ga je tevens ook bewegingsonscherpte krijgen; ik denk dat je de regel wel kent van je opleiding: sluitertijd minstens gelijk aan brandpunt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Australian shepherd tricolor

                        Dank je Sieg, Raymond, Evelynvancky en tcf. Ik zal de single focus eens uitproberen en nog beter op m'n sluitertijd letten. Dank ook voor jullie positieve reacties. Hoop dat m'n volgende foto's wel scherp zijn, want het is aardig demotiverend steeds te lezen dat het weer niet gelukt is.

                        Heb nog een vraag aan Sieg. Je zegt dat het wit tussen de ogen overbelicht is. Klopt het dat ik dan rechts een piek in het histogram moet zien? Ik zie namelijk geen piek rechts in het histogram. Daarom dacht ik dat de belichting goed was.
                        Groetjes, Linda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Australian shepherd tricolor

                          Op het histogram kan je niet altijd feilloos voortgaan. Je kan ook de clipwaarschuwing van je camera aanzetten en in Lightroom klikken op het rechtse icoontje in je histogram. De overbelichte delen worden dan rood aagegeven. Maar dan is het kwaad al geschied natuurlijk. Je hebt geen tekening meer in het wit tussen de ogen. Altijd moeilijk met een hond met een witte bles.
                          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Australian shepherd tricolor

                            Dank voor de uitleg Evelynvancky. Weet je toevallig ook hoe ik dat in Photoshop aanzet? Heb net gekeken, maar kan bij het histogram niets vinden dat overbelichting weergeeft.
                            Groetjes, Linda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Australian shepherd tricolor

                              Neen, heb ook juist gekeken en daar vind ik het niet. Je kan wel bij de histogram channels op luminosity zetten om een beeld te krijgen op het histogram. Maar ik haal altijd eerst mijn foto's door LR en doe daar de meeste aanpassingen.
                              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                              Comment

                              Working...
                              X