Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

    1. Mij valt op dat telefoons met een vaste lijn veel beter verstaanbaar zijn dan mobiele telefoons. Meestal ligt het aan de gebruiker en slecht contact met de zendmasten. Het geluid vervormt vaak omdat men te hard in de telefoon schreeuwt wat soms komt wanneer men in een lawaaieriger omgeving staat. Ze houden telefoon te ver van de mond waardoor omgevingsgeluid overheerst, ook bij bellen vanuit de auto is de stem vaak onverstaanbaar.
    Bij radio uitzendingen waarbij vaak ingebeld wordt valt het bijzonder op wanneer men mobiel inbelt en is het gesprek voor de luisteraar in de helft van de gevallen niet te volgen en hoor je de moderator zeggen dat de inbeller op een andere plaats moet gaan staan of opnieuw inbellen voor een betere verbinding. In de tijd dat men met een vaste lijn inbelde was het geluid vaak zo goed dat je dacht het gesprek in de studio plaatsvond. De matige kwaliteit van mobiele telefoons is ook wel te verklaren dat ze steeds compacter zijn met een microfoon en luidsprekertje ten grote van een speldenknop.
    Last edited by Eenbes; 14 oktober 2017, 09:53.

  • #2
    Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

    Ik denk dat het vooral te maken heeft met compressie die, denk ik, toegepast wordt bij GSM gesprekken om de bandbreedte te beperken.
    Velen kegelen hun vaste lijn buiten, waardoor het nog drukker wordt op de GSM masten.
    Correct me if I'm wrong.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

      In den tijd ... 45 jaar geleden was er vooral veel gekraak op de lijnen.
      Met de jaren is dat fors verbeterd en toen was dat niet echt met compressie maar analoog.
      Maar zelfs met een mobiel toestel kan men heel zuivere gesprekken hebben, vooral als men VoLTE activeert en gebruikt.
      Verder zijn er ook heel wat mensen die met een goedkoop toestel werken of slecht ontvangst hebben op de plaats waar ze zich bevinden ... dat laatste uit zich vooral in onderbrekingen.
      En de vaste lijnen ... dat zijn ondertussen ook digitale centrales geworden en bijna iedereen belt met een draadloos toestel ... DECT.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Maar zelfs met een mobiel toestel kan men heel zuivere gesprekken hebben, vooral als men VoLTE activeert en gebruikt.
        Plus enkel als je klant bent bij Proximus meen ik te begrijpen ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

          Met compatibele toestellen wel te verstaan.
          Andere netwerken weet ik niet meteen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

            Weet dat ook vaste telefonie door codecs gehaald wordt. Daar ligt het probleem niet zo.
            Zelf hebben we hier VoIP en dat gaat net zo goed over het netwerk als een vaste lijn.
            Maar ik neem aan dat doordat er gebruik gemaakt is van bekabelde netwerken de datastroom meer stabiel is.
            Bij GSM zijn de mensen soms buiten in de wind en dat zit dan te huilen in de microfoon wat je thuis bij een vast toestel allemaal niet hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

              Draadloos is draadloos. Wij wonen hier in laag punt in een bosrijke omgeving en de masten staan vrij ver. Er is een groot verschil tussen de operator en het seizoen (bladeren of niet).
              Ik gebruik mijn smartphone omzeggens nooit om te bellen (5x per jaar als het goed gaat).

              Comment


              • #8
                Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

                Het is inderdaad zo dat een gewone (bekabelde) vaste lijn veel zuiverder klinkt en vooral veel verstaanbaarder.
                Zelfs iemand die in huis met de gsm perfect aan de mond praat en zonder invloeden van buitenaf is minder goed verstaanbaar dan een vaste lijn, heb ik al genoeg mogen ondervinden.
                Hoe dat komt zou ik niet weten, misschien een vraagje voor de echte kenners dus

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Telefoons vaste lijn zijn beter verstaanbaar.

                  Ik ga het heel simpel uitleggen.

                  Vaste Lijn:
                  Als je je wilt gaan verplaatsen, bv met de auto = een pakketje met spraak, dan legt iets(klassieke telefooncentrale[zo klassiek zijn die ondertussen ook niet meer]) vliegensvlug een weg aan enkel en alleen voor jou naar jouw bestemming
                  Ben je eenmaal aangekomen wordt onmiddellijk en vliegensvlug een terugweg aangelegd van de bestemming terug naar jouw thuis. Je wilt de ander partij toch ook horen nietwaar.
                  Op die beide gescheiden wegen zijn er geen afritten noch opritten tussenin. Je zal er dan ook geen andere auto's = lees spraakpakketjes, tegenkomen behalve diegene die nodig zijn voor jezelf en jouw bestemming.
                  Als je gedaan hebt worden de beide wegen afgebroken en gerecycleerd om klaar te zijn voor iemand anders.
                  Willen er 10 of 100 mensen een gesprek voeren dan worden er 10 of 100 van die gescheiden banen gebruikt.

                  GSM, Voice Over IP, Voice Over Wifi:
                  Dat is gelijk aan hetgeen je momenteel tegenkomt op de snelweg als je ergens naar toe wilt. Je bent niet alleen. Er zijn heel veel auto's die heen en weer rijden met o.a. spraakpakketjes.
                  Als je geen speciale maatregelen neemt dan heb je, juist ja, file. En krijg je auto's=spraakpakketjes die te laat toekomen of een accident hebben onderweg.
                  Dat is dan gelijk aan de storing die je kan hebben of het gekraak of zelfs wegvallen van de verbinding.
                  Daarom zijn er speciale maatregelen en wetten ontworpen.

                  Wat zij die speciale maatregelen en wetten dan?
                  De technische term = Quality Of Service. Oh, juist, ik ging het simpel uitleggen.
                  We nemen diezelfde snelweg die vol zit met van die autootje's.
                  In die autootjes zitten niet alleen spraakpakketjes maar ook videopakketjes(YouTuubekes) en gewone datapakketjes(surfen naar BD bv). Er zijn ook nog controlepakketjes maar die doen hier niet ter zake.
                  Wat gebeurt er als je in de file zit en er komt een ambulance of brandweer aan met loeiende sirenes?
                  Juist, je gaat opzij om plaats te maken voor hen. We vergeten eventjes voor het gemak dat er in het echt meestal een pechstrook is. Dat is niet zo in de wereld van Spraak, Video en Data.

                  Awel, dat is wat het Quality Of Service mechanisme nu ook doet.
                  Het zal de autootjes die spraak of video vervoeren voorzien van een zwaailicht en een sirene waardoor de andere auto's, met dus die datapakketjes, eventjes opzij gaan.
                  Voor die auto's, met die datapakketjes, kan het geen kwaad dat die wat vertragen want dat is geen "real time verkeer". Er zijn andere mechanismen die ervoor zorgen dat die datapakketjes bij ontvangst dan terug mooi achter elkaar gezet worden.

                  Waarom kan je dan toch storingen hebben?
                  Je moet het, in het geval van de GSM mast, zien als een trechter. Als er teveel mensen willen bellen binnen het bereik van die GSM mast dan treden er mechanismen in actie waarmee de last eventueel verdeelt kan worden over meerdere masten.
                  Dat verloopt niet altijd vlekkeloos, hangt van veel factoren af. Dus, gekraak, slecht verstaanbaarheid of zelfs gespreksverbreking kan daarvan het gevolg zijn.
                  Een ander punt is de omgeving. Vooral metaal kan een boosdoener zijn. Denk bv aan zonwerend glas (bevat metaal) of jouw huis heeft gewapend beton. Allemaal belemmerende factoren.
                  Af en toe kan zelfs de regen of de mist een storende factor zijn. En niet te vergeten het vermogen van zowel de mast als jouw GSM.

                  Wat kunnen ze behalve de "Quality Of Service" nog doen en doen ze ook?
                  De autootjes kleiner maken bv maar die toch dezelfde inhoud kunnen vervoeren (compressie noemen ze dat). Maar ja, dan heb je een speciaal mechanisme nodig om die spraak of videopakketjes heelhuids in en uit die auto te krijgen.
                  De informatiesnelweg breder maken en verdiepingen geven. Dit noemen ze dan de bandbreedte verhogen.

                  Wacht eens eventjes.
                  Waarom hebben ze dan dat mechanisme van die vaste lijn niet doorgetrokken naar de ander communicatie middelen?
                  Te duur .
                  Plus, de integratie van Spraak & Video op het toenmalige Datanetwerk/Internet (begonnen tussen 1990 en 1998[kan er een paar jaar naast zitten en is een detail dat nu niet belangrijk is]) was "eenvoudiger" te regelen.
                  Ehm, eenvoudiger staat tussen " " omdat het niet zo eenvoudig is. Hoe eenvoudig er iets door Marketing als technologie wordt voorgesteld hoe ingewikkelder het namelijk wordt op de achtergrond.

                  Zo, hopelijk is dit wat duideliijker.
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

                  Comment

                  Working...
                  X