Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glazen bol - advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Glazen bol - advies gevraagd

    Misschien hoort deze eerder thuis in 'fotografie technisch', maar ik doe hier als beginner eerst een poging

    Hoe kan je een glazen bol 'met inhoud' fotograferen op een zwarte achtergrond, zonder al te veel reflecties? Heb een aantal pogingen ondernomen, maar vind het resultaat precies niet bevredigend...

    Eenvoudig begonnen met een klein zaklampje op laag vermogen, en een lange sluitertijd. Geeft onderstaand resultaat. Rood vlekje links mag je negeren (reflectie stekkerblok), het gaat vooral over de rechterkant waar je de reflectie van het zaklampje storend aanwezig ziet.


    Daarna hebben we de softboxen boven gehaald, maar die komen ook vrij prominent in beeld. Resultaat met softboxen:


    En tot slot hebben we een poging gedaan om langs achter te belichten zonder softbox. Dat ziet er dan uit als volgt:


    Wat kan er beter/anders?
    "De gustibus et coloribus non est disputandum"

  • #2
    Re: Glazen bol - advies gevraagd

    ben niet zo thuis in stillevens ; maar die 3e vind ik wel mooi belicht hoor
    de inzakkende ondergrond die mee belicht is op de 3e verstoort het beeld een beetje, maar
    daar zal wel kunnen aan gewerkt worden.

    ps : als er geen (betere) reactie komt, zou ik dezelfde vraag eens stellen op het forum stilleven, daar zitten experts.
    'k ben eigenlijk ook benieuwd.

    grten, Geert.

    Comment


    • #3
      Re: Glazen bol - advies gevraagd

      Misschien is het een gedacht om de bol vast te kleven met een stukje dubbele tape, zakt hij wat weg en snijdt een stuk van de bol af. Je had het waarschijnlijk moeilijk om hem te fixeren. Voor de rest zeg ik niets want het is niet iets waar ik je kan bij helpen.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #4
        Re: Glazen bol - advies gevraagd

        Voor zover ik het me herinner worden transparante dingen meestal gefotografeerd in tegenlicht, met eventueel een accentlichtje langs voor om bv. een etiket wat beter te belichten. Probeer je licht langs achter onderaan of bovenaan te laten komen, zoals in je laatste foto. Een perfect belichte opname zal er waarschijnlijk niet inzitten.

        Comment


        • #5
          Re: Glazen bol - advies gevraagd

          Ik denk niet dat er één manier is, maar afhankelijk van wat je wil bereiken...
          Als het een verkoopfoto is voor die bol is het anders dan als je een bepaalde sfeer wil creëren.

          Comment


          • #6
            Re: Glazen bol - advies gevraagd

            die laatste is al vrij aardig gelukt vind ik
            Er zijn hier al wat tips gegeven
            Wat men ook durft doen is verschillende opnames maken met andere lichtopstellingen en deze combineren in de nabewerking
            Maar het is kwestie van uitproberen - is telkens weer anders
            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Glazen bol - advies gevraagd

              Allemaal bedankt voor de tips!
              "De gustibus et coloribus non est disputandum"

              Comment

              Working...
              X