Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

    Hey iedereen

    Voor mijn Fuji X-T2 ben ik aan het uitkijken naar een eerste prime lens. Ik worstel ze beetje tussen de keuze van 23mm f/2 (35mm equivalent op fullframe of 35mm f/2 (50mm equivalent op fullframe).

    Momenteel heb ik de kitlens 18-55 f/2.8-4 en 10-24 f/4.
    Ik fotografeer hoofdzakelijk landschap, straatfotografie, maar ook portretten.
    Ook zou ik graag een compacte en lichte lens willen hebben voor uitstapjes, citytrip, vakantie.

    Als prime lens zou ik een allround lens willen die in te zetten is voor de fotografie die ik doe.
    Zelf lijkt de 23mm mij de betere keuze omdat deze ruimer inzetbaar is.
    Toch twijfel ik aan deze lens omwille van de volgende puntjes:
    - reeds 10-24mm in bezit
    - genoeg bereik met 23mm tov 35mm
    - 35mm f/2 zou scherper zijn?
    - mooiere bokeh met de 35mm?
    - blijkbaar zou de 23mm een betere zonnekap hebben? (Niet belangrijk, maar ik graag het me gewoon weten)

    Of nu kiezen voor de 23mm en later eventueel de 35mm of 50mm f/2 bij kopen voor meer bereik en portretten?
    Maar dan zou ik beter voor de 50mm kiezen omdat de 23mm en de 35mm nogal dicht bij elkaar liggen qua bereik.
    Ik probeer ook op langere termijn te denken.

    Als jullie ervaringen met deze lenzen hebben zou ik deze graag horen :-)
    Want ik vind het een vrij moeilijke keuze en hoop toch dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken.

    Groetjes
    Sven

  • #2
    Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

    23mm, perfect voor je meeste fotografie. Alleen zou ik wel een minimaal een 60 (Macrolens ofzo?) erbij kopen voor je portretten. Of heel misschien de 56 1.2
    Last edited by Rogier; 9 oktober 2017, 15:38.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

      Elk heeft zijn persoonlijke voorkeur. Misschien eens in uw lightroom kijken welke brandpuntsafstanden je meeste gebruikt.
      Persoonijk denk ik dat de 23mm f/2 meer geschikt is dan de 35mm f/2. Ik heb de 27mm en vind die al heel vaak te nauw.
      Maar da's mijn mening. Ik zie mensen op forums beweren dat ze al jaren alleen hun 35mm 1.4 op hun X-Pro hebben zitten. Het hangt er dus vanaf.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

        Ik heb de XF 35mm f/1.4 R, een WR als de f/2 had ik niet direct nodig (ik fotografeer nooit bij regenval) en die was trouwens ook nog niet uit, en daarmee benader je echt een 50mm FF op een 1,5 crop.
        Scherp lensje hoor met fijne bokeh.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

          Ik had de 27 pancake en wisselde deze voor de meer allround 23 F2. (Deze heeft een F-ring en is WR)
          Omdat ik licht wil werken beperk ik mij tot 2 lenzen.
          Het verschil met 35 F2 acht ik te klein dus koos ik voor de 50 F2 als 2e lens.
          Voor mij werkt deze keuze.

          Succes met jouw keuze.
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

            Als ik een X-T2 zou kopen, dan zou m'n eerste lens de XF 35mm F2 R WR worden. Waarom? Omdat 50mm op een fullframe camera (dus ongeveer 35mm op de X-T2) overeenkomt met het gezichtsveld van het menselijk oog. Smaken verschillen uiteraard.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

              Eerst en vooral een primelens is zo mogelijk nooit allround
              En een landschap vs portret dan spreek je doorgaans niet over dezelfde beeldhoek
              Dus moet je dan kijken vooral welke beeldhoek je meest aanspreekt voor straatfotografie, ga je liever dicht of sta je liever ietsje verder?
              Ik vind bvb 23mm voor straatfotografie meestal al iets teveel tele, ik ben ook gewoon een groothoekfan
              Ik vermoed dat de 23mm meer allround inzetbaar is en als een prime je ding blijkt te zijn is de aanvulling van 50mm direct een erg complete set voor wat je wilt doen!
              Als ik compact op reis wil neem ik een breedhoek en een prime mee, meer niet
              Maar meestal wordt er niet veel over compact gesproken ;-)

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

                Ik vind de 35mm een ongelukkig lensje wanneerje de 23mm en 50mm f2 in het bezit hebt
                De 35mm f2 voegt bij beiden lenzen echt niet veel toe, vandaar dat ik deze lens die tov de 23 en 50mm f2 toch een behoorlijke vervorming geeft destijds vlug terug heb gebracht.
                Zelfs de 27mm scoort op vervorming een niveau hoger dan de 35mm f2.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji prime lens: 23mm f/2 of 35mm f/2

                  Misschien kan deze man helpen?

                  Fujifilm are making some of the best lenses on the market right now. I've been experimenting with various configurations over the last few months between the...

                  Comment

                  Working...
                  X