Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met Darktable

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnen met Darktable

    Dag allemaal,
    Als nieuw lid en absolute beginner in digitale fotografie heb ik een vraagje in verband met een evtl nieuw aan te kopen laptop.
    Op de academie waar ik les volg in Fotokunst werkt men uitsluitend op Mac OS en met Adobe photoshop.
    Ik ben echter en fervente Linux fan, en ik zou privaat willen werken met Darktable. Mijn desktop heeft slechts 32 bitrate en voor DT is 64 vereist.
    Ik denk aan een laptop met volgende karakteristieken:

    Intel Core i3-6100U
    8GB DDR4
    128GB SSD + 1TB HDD
    DVD-Rewriter
    Wifi 802.11 AC Dual-band & Bluetooth
    Webcam
    Cardreader
    2x USB2.0 + 2x USB3.0 +1x USB3.1 C
    Intel HD Graphics 520
    HDMI
    Azerty toetsenbord (BE) met numeriek klavier
    17,3" HD+ LED scherm (1600x900)

    Kan iemand me zeggen of dit voldoet voor een aanvaardbare fotobewerking met Darktable?
    Last edited by Dromader; 7 november 2017, 17:50. Reden: Probleem opgelost. Dank aan allen!

  • #2
    Re: Beginnen met Darktable

    Hallo,

    Over de technische kant van je PC vs Darktable kan ik me niet uitspreken.
    Waar ik je wel op wil wijzen in het feit dat je een cursus gaat volgen waarbij ze bepaalde 'tools' gebruiken, in dit geval Photoshop. Dit doen ze zo maar niet. De docenten hun kennis mbt fotobewerking is waarschijnlijk ontoereikend om je te helpen met Darktable. Hoe kunnen ze je werk beoordelen als ze de software niet hebben? Hoe ga je de les volgen?
    Het is alsof je een cursus pastelschilderen wil volgen maar dat je principieel enkel kleurpotloden wil kopen. Het siert je misschien als persoon maar vraag je af of je wil investeren in iets waarmee je in klassikaal verband niets bent.

    Mvg,

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: Beginnen met Darktable

      zou voor intel i5 gaan
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: Beginnen met Darktable

        Dank je Tjerri,
        Begrijp me niet verkeerd, uiteraard ga ik in de academie op Adobe Photoshop (leren) werken, anders kan ik beter thuisblijven.
        Alleen, aangezien ik op mijn PS Linux draai (Ubuntu) en die niet kan werken met Photoshop zoek ik een alternatief, en dat zou zijn Darktable.
        Nu werkt DT alleen op een 64 bit pc. mijn desktop werkt op 32 bitrate. Vandaar mijn vraag.
        Alleszins bedankt voor je antwoord.
        Dromader.

        Comment


        • #5
          Re: Beginnen met Darktable

          thx polarha.Maar kun je me ook een reden daarvoor geven?
          Last edited by Dromader; 8 oktober 2017, 17:06.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnen met Darktable

            Darktable en gimp werken perfect als alternatief voor lightroom en photoshop. Zelfde mogelijkheden. Je kan tutorials vinden voor beide en toepassen in gimp en darktable. Hier en daar is het gebruik een beetje anders, maar vergelijk het met autorijden. Als je weet hoe het moet dan kan je in iedere auto rijden ;-) Je kan dus rustig een cursus volgen in photoshop en die dan toepassen in gimp, enzovoort.

            De pc die je voorstelt is zeker voldoende. Ik draai al mijn machines op Linux Mint.
            mvg, Wilfried
            http://www.familialebemiddeling.net
            http://www.mestdagh.biz

            Comment


            • #7
              Re: Beginnen met Darktable

              Oorspronkelijk geplaatst door Dromader Bekijk bericht
              Dank je Tjerri,
              Begrijp me niet verkeerd, uiteraard ga ik in de academie op Adobe Photoshop (leren) werken, anders kan ik beter thuisblijven.
              Alleen, aangezien ik op mijn PS Linux draai (Ubuntu) en die niet kan werken met Photoshop zoek ik een alternatief, en dat zou zijn Darktable.
              Nu werkt DT alleen op een 64 bit pc. mijn desktop werkt op 32 bitrate. Vandaar mijn vraag.
              Alleszins bedankt voor je antwoord.
              Dromader.
              Welke cpu heeft uw desktop ? Ik kan me niet inbeelden dat om het even welke desktop cpu van de laatste 8 jr geen 64-bit cpu is.
              Waarschijnlijk heb je dus een 32-bit Ubuntu Linux op een 64-bit cpu. Je zou dus ook kunnen 64-bit Ubuntu installeren ipv een nieuwe pc te kopen.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Beginnen met Darktable

                dank je Wilfried.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnen met Darktable

                  Een i5 processor heeft meer rekenkracht dan een i3, kost iets meer maar zal uiteindelijk op termijn zijn vruchten afwerpen en goedkoper zijn dan een i3.
                  Bekijk volgend plaatje:
                  i3 – Basis prestaties voor alle taken (tekstverwerking, mail …)
                  i5 – Betere prestaties voor gaming of fotobewerking
                  i7 – Uitstekende prestaties voor gaming, foto & videobewerking
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnen met Darktable

                    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                    Een i5 processor heeft meer rekenkracht dan een i3, kost iets meer maar zal uiteindelijk op termijn zijn vruchten afwerpen en goedkoper zijn dan een i3.
                    Bekijk volgend plaatje:
                    i3 – Basis prestaties voor alle taken (tekstverwerking, mail …)
                    i5 – Betere prestaties voor gaming of fotobewerking
                    i7 – Uitstekende prestaties voor gaming, foto & videobewerking
                    Een processor is maar een deeltje van het verhaal ... zonder voldoende geheugen valt die cpu ook niet vooruit te branden zonder nog maar iets te zeggen over de formidabele voordelen van een goede SSD "hard drive"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnen met Darktable

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Een processor is maar een deeltje van het verhaal ... zonder voldoende geheugen valt die cpu ook niet vooruit te branden zonder nog maar iets te zeggen over de formidabele voordelen van een goede SSD "hard drive"
                      volgens mij voldoet de rest van wat de TS specificeert prima, kleine opmerking LCD beeldscherm met IPS technologie

                      8GB DDR4
                      128GB SSD + 1TB HDD
                      DVD-Rewriter
                      Wifi 802.11 AC Dual-band & Bluetooth
                      Webcam
                      Cardreader
                      2x USB2.0 + 2x USB3.0 +1x USB3.1 C
                      Intel HD Graphics 520
                      HDMI
                      Azerty toetsenbord (BE) met numeriek klavier
                      17,3" HD+ LED scherm (1600x900)
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnen met Darktable

                        8GB is voor linux genoeg (meer is beter, dus zie dat je één slot vrij kan houden) - gooi die HDD er ook maar uit - en meteen alles op SSD. Core i5 is denk ik zinvol (in laptops best toch opteren voor de laatste gen. met 4 echte cores). Een harde schijf in een laptop - die disks zijn nog kwetsbaarder dan deze in desktops dat is niet meer van deze tijd (ondanks dat moet je ssd's toch even grondig backuppen - recovery daarvan is nl. beestig moeilijk soms onmogelijk).

                        Dan kleurcalibratie onder linux - dat kan - je kan oftewel zoals ik gedaan heb - een colorhug aanschaffen (tegenwoordig onder windows werkt dat ding ook blijkbaar) - of werken met een andere calibrator waarbij je soms de firmware via de windows-driver moet binnenhalen om te calibreren. (ik heb zo in't begin met de spyder 2 van datacolor gewerkt - er zijn nog alternatieven te vinden - zie wel dat je de laatste drivers onder windows kan hebben (soms het je die nodig voor firmware naar 't aparaat te sturen - bij datacolor is dat zo). Hiervoor heb je DisplaycalGUI nodig - en die roept dan nog wat extra's aan (Argyll en zo verder).
                        Tegenwoordig werkt het al vriendelijker dan ik indertijd moest overleven - dat was nog compileren van broncode. Wees gerust - dat kost past aardig wat tijd - maar je leert wel veel over de internals.

                        Ikzelf had onlangs nogal wat problemen met raw en kleuren (die compleet de mist in gingen onder ubuntu 16.04), test het dus uit (en in debian zitten die packages moet je niet zitten lummelen met vreemde repo's) - net als m'n ryzen in RMA was (nu AMD heeft dat sneller opgelost dan intel indertijd met de PIV) - dus terug naar debian testing.

                        Voor de ondersteunde kleurcalibrators: https://displaycal.net/#requirements

                        Voor RAW kan u ook kijken naar Rawtherapee - dat is denk ik een aardig alternatief voor Darktable (wat voor de ene een leuke gui is - is voor de andere misschien zuivere horror).

                        Er bestaat denk ik een vergelijking tussen een aantal raw-editors en Rawtherapee kwam daar volgens C'T Photo (duits tijdschrift) niet zo slecht uit (ook Darktable is in dat artikel gepasseerd - zoek maar op 't forum - heb dat eerder gepost - ergens in m'n dikke stapel zit dat tijdschrift). Het is nog net geen C1 of Lightroom - een gegeven paard...

                        Als je die keuze maakt, kan een nieuwe camera qua raws wel frustrerend werken - het duurt even eer ufraw (de meest gebruikte raw-convertor) dat nieuwe formaat aan kan (vooral met de a7ii van sony was't even nagelbijten - vandaar dat u me af en toe toch nog met C1 ziet werken - die tool acht ik nog een tikje beter - dus als't echt goed moet zijn is't bij mij C1 onder helaas - windows - onder wine is ie erg nukkig).

                        Ikzelf draai nu darktable op een dual ssd-machine (256+512GB ssd eenvoudig op de sata-600 bus) + AMD 4core Energiezuinige vorige generatie 65W TDP - en dat gaat vlot genoeg voor mij (ik heb geen camera's met raw > 24Mpix). Heb ook nog een Ryzen 5 - 1600 - beide met 16GB.

                        Als't even kan - neem dan een 4core cpu - geen hyperthreading maar echt 4 cores - werken met beelden = hard labeur. Wil u voor aankoop echt een deftige benchmark dan gebruik je handbrake om een uurtje video te renderen (vb. h264 naar h265 - dan kan je je cpu is goed laten koken - als je een consumer-low-end-laptop hebt zal die ongetwijfeld sneuvelen). Of dat nu draait op windows of linux - dat maakt weinig verschil. Die zet alle 4 de cores aan't werk - wees gerust - dan zie je't vermogen wel boven de 130W uitkomen (bij mij dan toch). Kijk dus toch maar goed naar de voeding en de constructie van het toestel. Zelf wil ik dus geen consumentenlaptops - als ik een koop is't een zakelijke van een A-merk - desnoods ga ik in de werkstation-laptops ( dat doet pijn in de geldbeugel - maar die machines zijn gemaakt om er tegen te kunnen - die precisions vb. draaien bij ons in een fotolabo 10à12u per dag en geven geen krimp) - nadeel die dingetjes wegen wel iets meer dan een netbook - en die kunnen aardig wat hebben.

                        U moet natuurlijk eerst naar uw budget kijken - voor wat 't is - van een it-knutselaar die toevallig ook wat beeldjes poogt om te toveren - en soms lukt dat - soms ook niet. Nu van keihard tegen de muur te knallen leer je 't meest.

                        Misschien toch ook maar nadenken over... backups!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnen met Darktable

                          dank je Mutley 69

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnen met Darktable

                            32bits darktable @ openSUSE (Tumbleweed)

                            Comment

                            Working...
                            X