Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kalibreren van monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kalibreren van monitor

    Ik zou me graag een systeem kopen van Colorvision om mijn monitor te kalibreren + tevens ook printfix om mijn printer te kalibreren.
    Het ganse systeem(de Pro versie) kost ongeveer 500€, dus echt goedkoop is dit niet maar naar het schijnt wel heel doeltreffend om de perfectie te benaderen.
    Eer ik dit ga kopen zou ik willen weten of er onder jullie iemand is die hiermee ervaring heeft en die dan tegen BETALING dat even bij mij thuis zou willen komen uittesten, kwestie van geen kat in een zak te kopen.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Kalibreren van monitor

    beetje aanleunend bij jan10D/20D zijn vraag : is er ergens informatie te vinden hoe je best een TFT scherm kan kalibreren tov camera? Ik heb een Sony XM 17" tft, en kleuren scherm tov printer zijn vaak nogal verschillend.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

    Comment


    • #3
      Re: Kalibreren van monitor

      Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf
      Ik zou me graag een systeem kopen van Colorvision om mijn monitor te kalibreren + tevens ook printfix om mijn printer te kalibreren.
      Het ganse systeem(de Pro versie) kost ongeveer 500€, dus echt goedkoop is dit niet maar naar het schijnt wel heel doeltreffend om de perfectie te benaderen.
      Een ColorVision SpyderPro pakket bevat de licenties om de software op drie computers te installeren. Samen met twee vrienden van de fotografie avondschool hebben wij dit pakket aangeschaft. Voor mij was het zijn prijs waard, wat in ons geval natuurlijk per persoon maar 1/3 van de totale aankoopprijs was. Je kunt misschien andere geinteresseerden zoeken...

      Je aanbod om tegen betaling het op uw systeem te komen uittesten kan ik niet vervullen omdat ik anders inbreuk pleeg op de ColorVision licentie.

      Wat het pakket zelf betreft, de Spyder colorimeter kan zowel CRT als TFT schermen calibreren. Het maakt wel degelijk een groot verschil uit. De grijsbalk op de voorpagina van de BelgiumDigital website is bijvoorbeeld perfect uitgebalanceerd op mijn Mac thuis terwijl dat niet zo is op mijn scherm op het werk.

      Oorspronkelijk geplaatst door lapino
      beetje aanleunend bij jan10D/20D zijn vraag : is er ergens informatie te vinden hoe je best een TFT scherm kan kalibreren tov camera? Ik heb een Sony XM 17" tft, en kleuren scherm tov printer zijn vaak nogal verschillend.
      Wat bedoel je met het scherm kalibreren tov de camera? Je zegt ook dat je kleuren tussen scherm en printer nogal vaak verschillen. Het is niet omdat je scherm gekalibreerd is dat daarmee je afdruk ook automatisch goed zal zijn. Je printer moet ook gekalibreerd zijn. Dit gebeurd aan de hand van ICC profielen specifiek voor de combinatie van inkt en papiersoort.

      Ik ben niet op de hoogte van jullie kennis rond kleurbeheer, maar ga eens langs op de volgende website:



      Het heeft mij geholpen wat een mijn volledige workflow te kalibreren, waaronder:

      - Epson Perfection 3200 Photo scanner
      - Apple Studio Display 17 inch
      - Epson Stylus Photo 2100

      Om de scanner gecalibreerd te krijgen heb ik mij IT-8 targets aangeschaft bij Wolff Faust, via zijn site

      IT 8.7 (ISO 12641) Scanner Calibration Photos for ICC Colour Management Profiling


      Ik werk op Mac, dus hier is ColorSync de volledige engine die gebruik maakt van de kleurprofielen voor elk van de devices om de kleuren zo consistent mogelijk te verwerken.

      Vraag maar raak...

      Groeten,

      Ringo
      Last edited by ridesmet; 23 september 2004, 14:10.
      Canon EOS 6D | Canon EF 17-40 f/4L USM

      Comment


      • #4
        Re: Kalibreren van monitor

        Alvast bedankt aan alle lezers.
        Jammer dat er geen oplossing is om me te helpen.

        Comment


        • #5
          Re: Kalibreren van monitor

          Ik ben ook sterk geinterreseerd in zo'n samenkomst... Met een biertje erbij moet da wel leuk zijn
          Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

          Comment


          • #6
            Re: Kalibreren van monitor

            Ik werk met een Colorvision Spyder en de Optical software met zeer goed resultaten. Ik zou je deze setup aanraden alvorens over te gaan naar printercalibratie. Ik gebruik namelijk geen printerprofiel maar driemaal het profiel aangemaakt door de optical soft.

            Het monitor profiel standaard is via optical, dus Photoshop gebruikt dit evenzo de C1 voor de Rawconversie en dan als laatste programma Qimage die de beelden gaat printen. Als printer gebruik ik een Epson Stylus 1290 en gebruik het Fine art premium glossy 290 gram van Tetenal.

            Dit geeft me beelden op papier die zeer gelijkend zijn met wat ik op mijn scherm zie.

            Ik weet niet vanwaar je bent, indien niet te ver uit het Antwerpse kom ik bij U een demo doen.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Kalibreren van monitor

              Digipics, bedankt voor het aanbod.
              Ik heb je een persoonlijk E-Mail gestuurd.

              Comment


              • #8
                Re: Kalibreren van monitor

                PM send
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Kalibreren van monitor

                  Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf
                  Alvast bedankt aan alle lezers.
                  Jammer dat er geen oplossing is om me te helpen.

                  Op www.2hands.be is er iemand die tegen een verhuurprijsje 12.5 euro en waarborg je helpt ,


                  ik ben het niet
                  Last edited by Fabbe; 25 september 2004, 09:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kalibreren van monitor

                    Digipics, nogmaals van harte bedankt voor je deskundige uitleg en de demonstratie van hoe een monitor kalibreren.
                    Bedankt ook voor de fijne ontvangst bij U thuis.
                    Ik ben nadien, meteen zo'n systeem gaan kopen en ik kan alleen maar zeggen waaawwwww.
                    Mijn 2 monitoren zijn nu perfect ingesteld en zonder jouw hulp was me dit nooit gelukt.
                    Nooit gedacht dat het verschil zo merkbaar zou zijn.
                    Bedankt hé Jeff!
                    Last edited by DannyDeGraaf; 27 september 2004, 11:32.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kalibreren van monitor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                      Ik werk met een Colorvision Spyder en de Optical software met zeer goed resultaten. Ik zou je deze setup aanraden alvorens over te gaan naar printercalibratie. Ik gebruik namelijk geen printerprofiel maar driemaal het profiel aangemaakt door de optical soft.

                      Het monitor profiel standaard is via optical, dus Photoshop gebruikt dit evenzo de C1 voor de Rawconversie en dan als laatste programma Qimage die de beelden gaat printen. Als printer gebruik ik een Epson Stylus 1290 en gebruik het Fine art premium glossy 290 gram van Tetenal.

                      Dit geeft me beelden op papier die zeer gelijkend zijn met wat ik op mijn scherm zie.
                      .
                      Volgens veel berichten zou het programma Optical goed werken.
                      Mijn ervaring is echter dat wanneer ik de Pecision mode gebruik dat ik de
                      Brightness 0.30cd/m en de Contrast90.0cd/m ( opgegeven waarden) niet haal.
                      Ik gebruik hierbij de gamma 2.2 op een LCD monitor onder windows.
                      Zelfde probleem heb ik met een CTR monitor.

                      Heb jij kennis/ervaring hier mee? zijn de volgens de handleiding gegeven settings soms niet juist?


                      Rob

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kalibreren van monitor

                        Oorspronkelijk geplaatst door ridesmet
                        Een ColorVision SpyderPro pakket bevat de licenties om de software op drie computers te installeren. Samen met twee vrienden van de fotografie avondschool hebben wij dit pakket aangeschaft. Voor mij was het zijn prijs waard, wat in ons geval natuurlijk per persoon maar 1/3 van de totale aankoopprijs was. Je kunt misschien andere geinteresseerden zoeken...

                        Je aanbod om tegen betaling het op uw systeem te komen uittesten kan ik niet vervullen omdat ik anders inbreuk pleeg op de ColorVision licentie.

                        Ringo
                        Staat niet vermeld op de verpakking nog wordt het vermeld bij de aankoop, bovendien kan je na de calibratie het programma weer verwijderen.
                        Het gemaakte profiel kan je ( of ik moet me sterk vergissen) actieveren bij het kleurbeheer van je videokaart.


                        Rob

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kalibreren van monitor

                          Oorspronkelijk geplaatst door rvlierd
                          Volgens veel berichten zou het programma Optical goed werken.
                          Mijn ervaring is echter dat wanneer ik de Pecision mode gebruik dat ik de
                          Brightness 0.30cd/m en de Contrast90.0cd/m ( opgegeven waarden) niet haal.
                          Ik gebruik hierbij de gamma 2.2 op een LCD monitor onder windows.
                          Zelfde probleem heb ik met een CTR monitor.

                          Heb jij kennis/ervaring hier mee? zijn de volgens de handleiding gegeven settings soms niet juist?


                          Rob
                          Het kan inderdaad zijn dat je de waarden niet exact haalt, lees de INFO is in het informatievenster dan begrijp dat de waarden echt een target zijn en de afwijking beneden de 3 als goed kan doorgaan lager dan 2 is extreem goed en met een waarde lager dan 1 raden ze je aan een trip naar Las Vegas te maken, om daar je geluk gaan te beproeven.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kalibreren van monitor

                            Oorspronkelijk geplaatst door rvlierd
                            Staat niet vermeld op de verpakking nog wordt het vermeld bij de aankoop, bovendien kan je na de calibratie het programma weer verwijderen.
                            Het gemaakte profiel kan je ( of ik moet me sterk vergissen) actieveren bij het kleurbeheer van je videokaart.


                            Rob
                            Een CRT scherm zal na verloop van tijd van kleurintensiteit veranderen door slijtage. Je zult hem dus opnieuw moeten calibreren.

                            Het aangemaakte profiel wordt inderdaad geladen via de driver van je videokaart.
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment

                            Working...
                            X