Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

    nu wil ik posters laten afdrukken bij Photobox en die kleuren zijn helemaal anders dan ik normaal op m’n scherm zie.
    zie bijlage
    https://www.dropbox.com/s/idcvnpra7z...06.02.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/5sduupvp4f...05.48.jpg?dl=0

    m’n Canon 5D mark IV staat ingesteld op sRGB
    PS ingesteld staat op

    https://www.dropbox.com/s/6od1zhp5c8...pg?dl=0http://

    Nu werk ik sinds enige tijd ook met LR en ik zie dat die op Prophoto is ingesteld ik had dat ergens gelezen dat het best was, kan dat het probleem geven ?

    Wat denk je zou dit aan m’n instellingen kunnen liggen ?
    graag jullie bevindingen.
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

    Is je scherm gevalideerd ?
    Heb je de foto nagekeken met het ICC profiel van printer en papier.

    Hoe LR werkt is niet zo belangrijk, wel dat je extract uit LR in srgb en met kleurprofiel opgestuurd wordt. Merendeel van de afdrukcentrales gaan er van uit dat dat zo is en kijken dat niet na.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

    Comment


    • #3
      Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

      Ik werk bijna altijd via de firma http://www.profotonet.nl
      Daar kan je de kleurprofielen van hun printers van hun site afhalen en inladen in je software. https://www.profotonet.nl/support/be...nt-aan/item183

      Als je scherm dan ook nog eens gecalibreerd is kan er in principe niets meer fout gaan.
      Bij voorkeur heb je een IPS of PVA type scherm.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

        Gecalibreerd scherm of niet; je ziet duidelijk een verschil op hetzelfde scherm. Dus? Kleurprofiel, zoals ook Iegenie aangeeft. Die instelling in PS lijkt me correct, maar wat was het kleurprofiel van de jpg-file (ik neem aan dat je een jpg oplaadt) dat je opgeladen had? Waarschijnlijk verschillend van sRGB.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

          Heb de ervaring dat Photobox geen correcte kleuren print, persoonlijk zou ik voor een mooie print nooit daar laten printen. Bij CEWE en Albelli vind ik het wel goed.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

            Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
            Is je scherm gevalideerd ?
            Heb je de foto nagekeken met het ICC profiel van printer en papier.

            Hoe LR werkt is niet zo belangrijk, wel dat je extract uit LR in srgb en met kleurprofiel opgestuurd wordt. Merendeel van de afdrukcentrales gaan er van uit dat dat zo is en kijken dat niet na.
            nee niet gekalibreerd, maar had voorheen niet dat probleem, blijkbaar begonnen toen ik ook met LR beginnen werken zijn.
            ICC profiel nakijken ? hoe doe je dat ?
            Heb dit wel niet zelf willen afprinten.

            Als ik klaar was in LR met de beginselen van ontwikkeling ging in verder met "bewerken in PS" en sloeg daar dan m'n foto op als Tiff. Of stel je voor dat ik hier anders moet werken ?

            Nu heb ik eens m'n foto ontwikkeld zoals voorheen in CR van PS en moet zeggen dat het probleem toch beter was.
            Heb m'n LR aangepast van Prophoto sRGB nr sRGb om dat ik ook aan vrienden wat hulp had gevraagd en deze me deze tip gaven.

            Blijkbaar heeft het toch wel zin hoe LR is ingesteld/werkt niet ?
            Getest op Photobox en dan zagen ze er al beter uit. Nu foto's zijn besteld, was een promo van 6 € vr een poster en dacht even testen, ben benieuwd.
            groetjes Ingrid

            Comment


            • #7
              Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ik werk bijna altijd via de firma http://www.profotonet.nl
              Daar kan je de kleurprofielen van hun printers van hun site afhalen en inladen in je software. https://www.profotonet.nl/support/be...nt-aan/item183

              Als je scherm dan ook nog eens gecalibreerd is kan er in principe niets meer fout gaan.
              Bij voorkeur heb je een IPS of PVA type scherm.
              heb daar ook van gehoord, staat wel genoteerd, vr ne volgende keer als deze moesten tegenslagen, maar er was nu een promo bij Photobox daarom.
              Scherm kalibreren ? had voorheen géén probleem met de juiste kleuren.
              Waar is een IPS of PVA scherm ?
              Ter info werk met Apple (Imac)
              groetjes Ingrid

              Comment


              • #8
                Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Gecalibreerd scherm of niet; je ziet duidelijk een verschil op hetzelfde scherm. Dus? Kleurprofiel, zoals ook Iegenie aangeeft. Die instelling in PS lijkt me correct, maar wat was het kleurprofiel van de jpg-file (ik neem aan dat je een jpg oplaadt) dat je opgeladen had? Waarschijnlijk verschillend van sRGB.
                Les, ik start met een RAW file in LR om de beginselen van ontwikkelen uit te voeren en ga dan verder met "bewerken in PS" als ik in PS klaar ben sla ik m'n bestand op als TiFF.
                Ik heb de LR kleurprofiel in LR op sRGB gezet.
                groetjes Ingrid

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                  Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                  Heb de ervaring dat Photobox geen correcte kleuren print, persoonlijk zou ik voor een mooie print nooit daar laten printen. Bij CEWE en Albelli vind ik het wel goed.
                  dank je vr de tip, staan hier ook bij m'n afdrukcentrales ;-), maar had voor Photobox gekozen omdat er op dat moment een promo was.
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                    Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                    heb daar ook van gehoord, staat wel genoteerd, vr ne volgende keer als deze moesten tegenslagen, maar er was nu een promo bij Photobox daarom.
                    Scherm kalibreren ? had voorheen géén probleem met de juiste kleuren.
                    Waar is een IPS of PVA scherm ?
                    Ter info werk met Apple (Imac)
                    IPS, PVA en TN zijn schermtechnologieen. Waarvan TN de meest voorkomende is maar wel de meest slechte. TN is niet echt geschikt voor fotobewerken.
                    Maar wees gerust. Appel heeft in de meeste van zijn producten het betere IPS scherm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                      Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                      dank je vr de tip, staan hier ook bij m'n afdrukcentrales ;-), maar had voor Photobox gekozen omdat er op dat moment een promo was.
                      -
                      Bij de fotofabriek - https://www.fotofabriek.nl - kun je een 4 pagina;s A5 maken op het papier naar keuze dat tegen verzendkosten retour komt. Een mooie optie als je twijfelt over de foto's die je wilt laten afdrukken. En hier kun je bovendien PDF bestanden Uploaden. Heel fijn als je bijvoorbeeld in een opmaakpakket alles zelf wilt maken.
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        IPS, PVA en TN zijn schermtechnologieen. Waarvan TN de meest voorkomende is maar wel de meest slechte. TN is niet echt geschikt voor fotobewerken.
                        Maar wees gerust. Appel heeft in de meeste van zijn producten het betere IPS scherm.
                        bedankt vr je feedback, daarom ook deze aanschaf ;-)
                        groetjes Ingrid

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                          -
                          Bij de fotofabriek - https://www.fotofabriek.nl - kun je een 4 pagina;s A5 maken op het papier naar keuze dat tegen verzendkosten retour komt. Een mooie optie als je twijfelt over de foto's die je wilt laten afdrukken. En hier kun je bovendien PDF bestanden Uploaden. Heel fijn als je bijvoorbeeld in een opmaakpakket alles zelf wilt maken.
                          dank je vr de tip
                          groetjes Ingrid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                            Eventjes doorbomen...


                            In LR werk je eigenlijk altijd in ProPhoto, wat je ook instelt. Want LR werkt op de RAW bestanden en niet op bewerkte bestanden.

                            Als je daarna echter naar PS gaat, dan zet je de foto wel om in iets met een kleurprofiel, en dat geef je aan onder de voorkeuren, "extern bewerken", bij de Photoshop (ik heb de CC versie, andere versies zullen misschien iets verschillen).
                            Ikzelf heb daar bijvoorbeeld AdobeRGB, 16bits, en 360dpi staan.

                            Als PS zich opent, dan vergelijkt hij die opgegeven kleurruimte met zijn default kleurruimte (die je ook ergens ingesteld hebt). Als die gelijk zijn, dan opent ie gewoon de file, en anders vraagt hij wat hij nu moet doen. Het is belangrijk om in dat geval de kleurruimte te kiezen van de file (dus normaliter hetgene je in LR bij extern bewerken ingesteld hebt).

                            Dan heb je dus een tif file in een bepaalde kleurruimte.

                            Wat heb je echter opgestuurd naar de printcentrale ? Die tif file of een jpg file ?

                            Normaliter een jpg file.
                            Als je die gemaakt hebt via PS ("exporteren als", bijvoorbeeld), dan moet je aanduiden dat je het kleurprofiel insluit.
                            Omdat ik in AdobeRGB werk, vink ik dan het kotteke "omzetten in sRGB" aan, en "kleurprofiel" insluiten.

                            Vanuit LR is het vrij gelijkaardig.

                            In PS kan je echter wel vrij gemakkelijk je kleurprofiel verprutsen. Als je bijvoorbeeld twee foto's open staan hebt in verschillende kleurprofielen, en je dupliceert een laag van de ene naar de ander, dan krijg je rare effecten.
                            Opmerking : als de foto gebrukt moet worden in Word, dan moet je die omzetten naar sRGB en het kleurprofiel niet insluiten. Anders wordt ie rozig...
                            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                              Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                              Eventjes doorbomen...


                              In LR werk je eigenlijk altijd in ProPhoto, wat je ook instelt. Want LR werkt op de RAW bestanden en niet op bewerkte bestanden.

                              Als je daarna echter naar PS gaat, dan zet je de foto wel om in iets met een kleurprofiel, en dat geef je aan onder de voorkeuren, "extern bewerken", bij de Photoshop (ik heb de CC versie, andere versies zullen misschien iets verschillen).
                              Ikzelf heb daar bijvoorbeeld AdobeRGB, 16bits, en 360dpi staan.

                              Als PS zich opent, dan vergelijkt hij die opgegeven kleurruimte met zijn default kleurruimte (die je ook ergens ingesteld hebt). Als die gelijk zijn, dan opent ie gewoon de file, en anders vraagt hij wat hij nu moet doen. Het is belangrijk om in dat geval de kleurruimte te kiezen van de file (dus normaliter hetgene je in LR bij extern bewerken ingesteld hebt).

                              Dan heb je dus een tif file in een bepaalde kleurruimte.

                              Wat heb je echter opgestuurd naar de printcentrale ? Die tif file of een jpg file ?

                              Normaliter een jpg file.
                              Als je die gemaakt hebt via PS ("exporteren als", bijvoorbeeld), dan moet je aanduiden dat je het kleurprofiel insluit.
                              Omdat ik in AdobeRGB werk, vink ik dan het kotteke "omzetten in sRGB" aan, en "kleurprofiel" insluiten.

                              Vanuit LR is het vrij gelijkaardig.

                              In PS kan je echter wel vrij gemakkelijk je kleurprofiel verprutsen. Als je bijvoorbeeld twee foto's open staan hebt in verschillende kleurprofielen, en je dupliceert een laag van de ene naar de ander, dan krijg je rare effecten.
                              Opmerking : als de foto gebrukt moet worden in Word, dan moet je die omzetten naar sRGB en het kleurprofiel niet insluiten. Anders wordt ie rozig...
                              werk ook in CC.
                              ik dacht dat ik LR via deze weg op Prophoto sRGB had ingesteld https://www.dropbox.com/s/h8du00wx77...09.19.jpg?dl=0 maar als ik het nu goed bekijk is het eigenlijk om verder te werken in PS, 't ja iemand had me dit aanbevolen, ik was nog niet zo thuis in werken met LR. Als ik dan m'n foto verder wou bewerken in PS nam ik "bewerken in" PS zodat PS direct open ging met die ergens nog RAW foto, en niet exporteren. Nu raad je dat dan aan om het beter via die weg te doen ? Is dit niet omslachtiger ?

                              Heb uiteraard een jpg file opgestuurd wat de meeste enkel aanvaarden.

                              Heb het wel niet via exporteren gedaan, gewoon op de site "foto uploaden", zoals ik altijd al heb gedaan en nooit ergens problemen gehad.
                              Stel je dan voor om dit via exporteren te doen, maar dan moet je ergens nog eens een extra map aanmaken ?

                              Wat me wel opviel dat de foto's met veel witte achtergrond (mist) en dan in High key gefotografeerd dit probleem meest zichtbaar was, zou dat ook mee van de reden kunnen zijn ?

                              ook had ik met onze vakantie foto's die ik via deze weg (eerst LR en PS) had ontwikkeld ook totaal onaanvaardbare kleuren had bij de afdruk en bij andere afdrukcentrale (veel te blauw en donker)dacht ja zal aan de afdrukcentrale gelogen hebben.

                              Maar ik dacht vooral aan die instelling omdat ik voorheen ergens nooit problemen heb gehad.
                              Sorry vr al deze vragen, maar ik dacht ga dan ook maar ff door met mijn vragen.
                              groetjes Ingrid

                              Comment

                              Working...
                              X