Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

strange view

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] strange view

    Beetje aan het werken met infrarood fotografie. Geef gerust uw commentaar, kan ervan leren. Liefst op zwart bekijken.

    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

  • #2
    Re: strange view

    Waarom dikwijls die aanbeveling naar "zwart" ? Ik kijk licht grijs tot wit en alle foto's komen mooi over, en trouwens dat kan ieder toch zelf bepalen of aanpassen !
    Het beeld heeft een speciale sfeer - eigen aan infrarood - maar deze komt mij over als een 'bevroren omgeving' wat ik zeer knap vind en niet de volledige eigenschap van infrarood toont. In ieder geval voor mij is deze foto dik in orde hoor !
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: strange view

      het beeld vind ik heel speciaal ,het typische aan infrarood ,net of alles bedekt is met sneeuw ,ik vind het heel fascinerend al is het niet echt mijn ding ,maar ik kan het wel smaken als een soort abstract landschap

      Comment


      • #4
        Re: strange view

        Fraaie compo en de zachtheid van de beweging in de voorgrond doet het erg goed.
        De linkerbovenhoek lijkt iets te ver doorgetrokken ?
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: strange view

          Kan die IR wel smaken, geeft een totaal andere sfeer.
          Mag ik vragen welke IR-filter je gebruikt of is het louter PS?

          Comment


          • #6
            Re: strange view

            Johan, heb je goed gezien. Ik had een fout gemaakt bij het nemen van de foto's, stond op JPEG ipv RAW. Kan je minder mee doen natuurlijk.

            tcf, de IR72 van Hoya. Maar de filter is niet alles, je moet met nog een aantal dingen rekening houden zoals een aangepast witbalans om in kleur te kunnen werken.

            Patrick, het is inderdaad fascinerend. Ik denk, je houdt ervan of niet. Ik hou erg van de bevreemdende sfeer in deze foto's. Precies of je loopt in een droom. Het boeit mij enorm maar heb het nog niet volledig onder de knie. Het vervelende is dat het seizoen om zulke foto's te nemen op zijn einde loopt en dat ik zal moeten wachten tot volgend jaar....
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: strange view

              Zoals je schrijft een bevreemdende sfeer heb je verkregen en het is uiteraard smaakgebonden
              Niet zo m'n ding maar wel prima uitgevoerd al kan de belichting wel nog wat beter Evelyn

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: strange view

                Veel succes gewenst alleszinds. Ik vind het altijd super om nieuwe wegen in te slaan, en er zijn veel wegen in de fotografie !

                In onze club is ook een IR fanaat, en heb al mooie dingen gezien ! Zeker de moeite waard, en dit is al een fijn beeld om te beginnen.
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: strange view

                  ik ken er weinig van eigenlijk - maar ik dacht dat je met IR temperaturen registreert (?)
                  Hoe je dat moet vertalen klopt dan blijkbaar niet helemaal want die wolken zullen wel kouder zijn dan het gras.
                  Vind het mooi - en het lijkt eigenlijk nog wel vrij goed op een "normaal" beeld - mits speciale omzetting dan
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: strange view

                    Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                    ik ken er weinig van eigenlijk - maar ik dacht dat je met IR temperaturen registreert (?)
                    Hoe je dat moet vertalen klopt dan blijkbaar niet helemaal want die wolken zullen wel kouder zijn dan het gras.
                    Vind het mooi - en het lijkt eigenlijk nog wel vrij goed op een "normaal" beeld - mits speciale omzetting dan
                    Peter
                    Klopt Peter, Eigenlijk moet je de camera laten ombouwen indien je echt infraroodfotografie wilt gaan doen.
                    Ik weet dat er filtertjes bestaan die het effect proberen evenaren, ik weet niet of Evelyn haar toestel is omgebouwd
                    Hier op het forum vind je wel enkele topics daaromtrent, dit is er eentje van http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...ie-256253.html

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 6 oktober 2017, 18:05.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: strange view

                      Die lichte blaadjes en gras vindt ik in ieder geval supermooi. Dit helpt me eraan denken dat ik zelf ook wel eens IR fotografie wil proberen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: strange view

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Klopt Peter, Eigenlijk moet je de camera laten ombouwen indien je echt infraroodfotografie wilt gaan doen.
                        Ik weet dat er filtertjes bestaan die het effect proberen evenaren, ik weet niet of Evelyn haar toestel is omgebouwd
                        Hier op het forum vind je wel enkele topics daaromtrent, dit is er eentje van http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...ie-256253.html

                        grts
                        Sieg
                        Bedankt voor je link Sieg. Ik heb er al het een en ander over gelezen en er is een firma in Amerika dacht ik of Duitsland, sorry ben niet meer zeker maar kan het wel opzoeken die omgezette oudere modellen verkoopt maar je betaalt al ong 250 voor het toestel + ong dezelfde som voor de omzetting. Voorlopig denk ik daar nog niet aan en red mij met een filter. Het lukt evengoed, maar je hebt inderdaad langere sluitertijden. Maar niet langer dan met een 10 stopper bijv. dus dat valt nog mee. Alleen moet je rekening houden met wat je wilt in beeld brengen, mag uiteraard geen bewegend onderwerp zijn.
                        Bij Nikon doen ze ook de omzetting maar enkel van toestellen waar ze de wisselstukken nog van hebben, de D70 is inderdaad een prima toestel voor infrarood maar ik weet niet of ze daar nog stukken voor hebben en of ze het überhaupt nog doen.
                        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                        Comment


                        • #13
                          Re: strange view

                          Mooi dromerig beeld, leuk om eens te zien wat we niet zien

                          Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                          ik ken er weinig van eigenlijk - maar ik dacht dat je met IR temperaturen registreert (?)
                          Hoe je dat moet vertalen klopt dan blijkbaar niet helemaal want die wolken zullen wel kouder zijn dan het gras.
                          Vind het mooi - en het lijkt eigenlijk nog wel vrij goed op een "normaal" beeld - mits speciale omzetting dan
                          Peter
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Klopt Peter, Eigenlijk moet je de camera laten ombouwen indien je echt infraroodfotografie wilt gaan doen.
                          Ik weet dat er filtertjes bestaan die het effect proberen evenaren, ik weet niet of Evelyn haar toestel is omgebouwd
                          Hier op het forum vind je wel enkele topics daaromtrent, dit is er eentje van http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...ie-256253.html

                          grts
                          Sieg
                          Peter, het IR-spectrum beslaat een heel gebied aan golflengtes. Enkel het begin van dit gebied (dichts bij het zichtbare licht) kan door de sensor in onze toestellen worden opgevangen, het thermische deel ervan ligt verder in dit gebied en kan enkel door thermische camera's worden geregistreerd.

                          Bij het ombouwen van een toestel word de 'hot miror' (filter die IR tegenhoud), die voor de sensor zit vervangen door een IR-filter. Je hebt dan geen voorzet filter meer nodig en omdat IR niet meer word tegengehouden kan je met normale sluitertijden foto's nemen, dat is het enige verschil tussen ombouw en niet ombouw. Zie ook hier

                          Groeten Eric
                          groeten Eric

                          Comment


                          • #14
                            Re: strange view

                            Bedankt voor de uitleg mannen
                            Peter
                            mijn website : klik

                            Comment

                            Working...
                            X