Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters voor landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters voor landschapsfotografie

    Beste mensen,

    In al die jaren dat ik fotografeer heb ik me bijna nooit bezig gehouden met landschapsfotografie.
    Nu is de kans groot dat ik in het voorjaar 2018 naar Ijsland zal gaan.
    Ik vermoed dat de zogenaamde grijsverloopfilters ( voorschuiffilters die de helft doorzichtig zijn en de andere helft een bepaalde grijswaarde hebben ) hier goed van pas zullen komen of zie ik het verkeerd ?

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Filters voor landschapsfotografie

    die zullen je vermoedelijk goed helpen! mogelijk icm een polarisatiefilter (heldere blauwe luchten, helderder water)

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Filters voor landschapsfotografie

      Nu zag ik ook dat er grijsverloopfilters zijn die je op je lens schroeft zoals een normale filter en er bestaan ook van die sets waar je de filter in een houder schuift voor de lens.
      Misschien toch eerst eens proberen met zo'n 'gewone' schroeffilter.
      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • #4
        Re: Filters voor landschapsfotografie

        Best "schuiffilters" zodat je het verloop kan plaatsen waar je zelf wil en afhankelijk van de compositie.
        Schroeffilters hebben het nadeel dat het verloop altijd op dezelfde hoogte zit en je dus minder speling toelaat over de plaats /hoogte van de horizon.
        Eigenlijk meet je eerst het licht van de lichtere gedeelte en dan van het donkere gedeelte. Het verschil bepaalt dan hoeveel stops je verloopfilter moet zijn.
        Dan is het toch gemakkelijker en sneller om een schuiffilter op de juiste hoogte te schuiven en eventueel kleinere verschuivingen uit te voeren om het verloop op de juiste hoogte te plaatsen. Voor mij is een schuiffilter daarom de beste oplossing.
        Maar ieder zijn mening en voorkeur natuurlijk.
        mvg,
        Patric

        Comment


        • #5
          Re: Filters voor landschapsfotografie

          Duidelijk, bedankt
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

          Comment


          • #6
            Re: Filters voor landschapsfotografie

            neem de rechthoekige en niet de vierkante schuif filters. Juist zodat je veel meer speling hebt met schuiven van de filters.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Filters voor landschapsfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              neem de rechthoekige en niet de vierkante schuif filters. Juist zodat je veel meer speling hebt met schuiven van de filters.
              Absoluut. Ik heb een set van Lee. Heel goede kwaliteit.

              Comment


              • #8
                Re: Filters voor landschapsfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                Absoluut. Ik heb een set van Lee. Heel goede kwaliteit.
                Ergens heb ik ooit gehoord, dat iemand het echt slecht vond.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Filters voor landschapsfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Ergens heb ik ooit gehoord, dat iemand het echt slecht vond.
                  Je hebt van alle merken voor en tegenstanders Rogier, doch denk ik dat er weinig slecht te vertellen is over LEE behalve dan hun prijzen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filters voor landschapsfotografie

                    Misschien een veel beter idee om voor die tijd, blenden goed onder de knie te zien krijgen ?
                    Want een horizon is zelden recht. Ik gebruik alleen (volledige) ND filters om L.E. te kunnen doen.
                    Een pola is ook een optie, mits je niet teveel groothoek gebruikt, anders krijg je een onregelmatig blauwe lucht.
                    Vierkant of rond ? Bij stapelen is een vierkante in het voordeel, ivm vignetering. Maar met mijn ronde houd ik gewoon rekening, door wat ruimer te fotograferen.
                    Goede vierkante zijn prijzig(er). Als ik het geld er voor over had gehad, was mij keuze Lee geweest.
                    Ik heb nu van mijn ronde, bij verschillende merken, de beste uitgekozen. En voor verschillende schroefdraadmaten , kan je weer verloopringen kopen.
                    Als ze naar kleiner zijn dab het filter natuurlijk, anders krijg je ronde foto's.
                    Terug naar mijn eerste zinnetje : Een goed uitgevoerde blend is perfecter, en in balans, dan een foto gemaakt met een gradueelfilter.
                    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                    Vriendelijke groeten, Johan

                    Comment

                    Working...
                    X