Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

80D of 5D mark iv en welke objectieven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

    Ik werk als hobbyfotograaf (vooral reizen en portret) al enkele jaren met een Nikon D7000 met volgende objectieven: een 16-85 f 3.5 en een 70-300 f 4.5.
    Filmen is mooi meegenomen maar vind ik niet echt belangrijk.

    Ik wens over te schakelen naar Canon en dacht aan hetvolgende:
    - Als body een 80D of 5D mark IV: Ik heb nog nooit met een fullframe gewerkt en vraag me af of die € 2000 verschil het wel waard is in mijn geval + ook het gewichtsverschil en geen flits op de 5D.
    - Met volgende objectieven:
    o EF 70-200mm f/2.8L USM: lijkt me zeker (ook licht-)sterk genoeg op de 80D; niet zeker of die 200 voldoende is voor de 5D. + Is het gewicht van die lens oké?
    o EF 50mm f/1.4 USM of de EF 50mm f/1.2L USM maar die is een pak duurder. Ik vind voldoende lichtsterkte wel belangrijk. Vertaalt het grote prijsverschil tussen die twee objectieven zich ook evenredig in de kwaliteit en in het lichtsterkteverschil?
    o EF 24-70mm f/4L IS USM: Is die wel lichtgevoelig genoeg? De EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM is een alternatief wanneer ik voor de 80D zou kiezen maar dan is die lens bij eventuele overschakeling later naar een ff weer niet meer bruikbaar.

    Alvast bedankt voor alle wijze raad!

  • #2
    Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

    Wat denk je meer te hebben bij een Canon toestel i.p.v. bij Nikon te blijven ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Wat denk je meer te hebben bij een Canon toestel i.p.v. bij Nikon te blijven ?

      grts
      Sieg
      Ik volg Sieg: waarom wil je veranderen? Welke eigenschappen zijn voor jou belangrijk, die je mist in je huidige kit? De D7000 is op zich geen slecht toestel.

      Comment


      • #4
        Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Wat denk je meer te hebben bij een Canon toestel i.p.v. bij Nikon te blijven ?

        grts
        Sieg
        Heeft niets met het merk maar met persoonlijke relaties te maken.

        Comment


        • #5
          Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
          Ik volg Sieg: waarom wil je veranderen? Welke eigenschappen zijn voor jou belangrijk, die je mist in je huidige kit? De D7000 is op zich geen slecht toestel.

          Heeft niets met het merk maar met persoonlijke relaties te maken.

          Comment


          • #6
            Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

            De 80D is vrij vergelijkbaar met je D7000, maar dan ietsje nieuwer. Qua body zal je hiermee niet zo spectaculair veel vooruitgang boeken.
            De 5DMKIV is een top toestel, maar heel erg duur. Aangezien je ook nog lichtsterke lenzen erbij wilt, lijkt dit me niet de beste route.

            Je kan een tweedehands 6D of 5DMKIII overwegen.
            - De 6D heeft niet zoveel focuspunten, maar is wel erg goed in het bij weinig licht.
            - De 5DMKIII heeft meer focuspunten maar is ietsje duurder.
            Als je die niet bij een particulier wilt kopen, dan kan je die regelmatig bij konijnenberg of kamera express (ongeveer €1000 voor de 6D en €1750 voor de 5DMKIII).

            200mm is best wel lang, zelfs op een full frame. Mocht je echt nog bereik missen, zou je nog een teleconverter kunnen aanschaffen.
            De 50mm 1.2 is niet veel lichtsterker dan de 1.4. De 1.2 heeft een speciale "look", maar prijs/kwaliteit is de 1.4 veel interessanter.
            De 24-70 F/4 is inderdaad niet zo lichtsterk, maar de 2.8 is dan weer schandalig duur... Persoonlijk ben ik tweedehands voor de oude 24-70 F/2.8 gegaan, maar aangezien deze al een tijdje uit productie is, weet ik niet of dit nog aan te raden is.

            Comment


            • #7
              Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

              Wat denk je met een 1.2 of 1.4 te bereiken?

              Comment


              • #8
                Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                Tussen 80D en 5DIV zit toch een behoorlijk grote afstand. Niet enkel qua centjes.
                Is FF nu echt een meerwaarde? Ja en nee. Naar gebruik toe is er een verschil met de brandpunten natuurlijk maar zo nadelig is een cropcamera nu ook weer niet. De grootste winst bij FF zit hem bij de hoge ISO die je kan halen met minder ruis. Dus als je veel in donkere situaties moet werken dan is dat zeker een voordeel.
                Ik kan niet in je zakken kijken of die aankoop verantwoord is of niet. De 5DIII is zeker een mooi alternatief die prijsgunstiger is.

                De lenzen die je aanhaalt zijn zeer typisch voor portretwerk.
                De 24-70 F4 zou mij persoonlijk niet aanspreken. Je bent dan misschien beter af met de 24-105 F4.
                Maar nog beter is de 24-70 F2.8 echter is die overdreven duur en bevat geen stabilisatie. Daar is er een mooi alternatief van Tamron met de 24-70 F2.8. (oud model kost 900 euro, nieuw model kost 1400 euro) En die lenzen zijn even scherp als de Canon versie! Maar dan wel met het voordeel dat er ook nog eens stabilisatie op zit.

                De 70-200 F2.8 is zowat de beste zoomlens dat Canon heeft denk ik. Neem wel versie II met IS. Dus daar zijn we snel over uitgepraat.

                De 50mm F1.2 en F1.4 heb ik beiden. En vroeger had ik ook de F1.8 er van.
                De 1.4 is soft op 1.4 en pas echt goed scherp vanaf F2.
                Daar waar de F1.2 scherp is op alle diafragma´s.

                Sowieso is alles wat je voorstelt geen rommel. En ik herhaal dat wij voor u de rekening niet kunnen maken. Want als je dit allemaal in 1 keer gaat aankopen dan zit je toch met een deftige rekening lijkt mij.

                Comment


                • #9
                  Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Aronnax Bekijk bericht
                  - Als body een 80D of 5D mark IV: Ik heb nog nooit met een fullframe gewerkt en vraag me af of die € 2000 verschil het wel waard is in mijn geval + ook het gewichtsverschil en geen flits op de 5D.
                  In this video, I shoot with a full frame and crop sensor camera to compare the final images and the results are pretty surprising (Not really) From the portr...
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                    Duidelijk!

                    Comment


                    • #11
                      Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      Interessant kanaal, hij heeft nog veel andere goeie video's, zeker een aanrader

                      Comment


                      • #12
                        Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                        Kogel is door de kerk. Het is de Canon EOS 5D Mark IV + EF 24-70mm f2.8L II USM geworden. Nogmaals dank voor alle reacties!

                        Comment


                        • #13
                          Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                          Proficiat met je aankoop, daar zal je veel plezier aan beleven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 80D of 5D mark iv en welke objectieven?

                            Oh ja,

                            En het enige voordeel van een ingebouwde flits is dat je hem altijd bij hebt,maar om goed /mooi te flitsen moet je off camera werken !
                            L
                            Groetjes

                            Lukathi

                            Comment

                            Working...
                            X