Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

    Bij het bewerken van een reeks foto's viel me de kleur van het mannetje op in deze foto :




    In chrome is ie verbrand alsof em te lang in de zon gelopen heeft, in firefox is het ok. Ook In PS en in LR is de kleur ok.
    De jpg is gemaakt vanuit PS, via de optie Bestand/exporteren als/JPG. Met de opties : omzetten in sRGB en kleurprofiel insluiten.

    De versie in PS zelf is in AdobeRGB, 16bit. De versie in LR is de RAW versie, genomen met een D750 van Nikon.


    Ik had dit ook in de thread van Felix kunnen plaatsen, maar toch liever niet inbreken : http://forum.belgiumdigital.com/f7/k...ve-552164.html
    Volgens de testjes in die thread ondersteunt mijn chrome die v4 versie, de firefox doet dat niet, die staat in v2.


    Ik stond hier perplex van.

    Heb dan een andere optie geprobeerd : bestand/Opslaan als/JPG, en adobe profiel bijgesloten.



    Resultaat : juist hetzelfde probleem (al is het misschien net iets minder ?) ! Maar het is zeker niet in orde.


    Ik werk in Windows 7. In de gewone Windows Photo Viewer ziet alles er picco bello uit.


    iemand gouden raad ?


    (straks na het posten van deze thread ga ik even checken via firefox, ben nu namelijk aan het tiepen in chrome)
    Last edited by Iegienie; 3 oktober 2017, 11:43.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

    Ik bekijk 'm in Safari en zie niks verkeerds aan de kleur van de man. Hij is niet verbrand. De arm is wat "gebruinder" dan de benen, maar dat kan het licht zijn. Het is een beetje moeilijk kijken met op en neer scrollen, maar ik zie niet zo onmiddellijk verschil tussen de 2 foto's.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

      Bestaat Safari ook in Win ??
      Blijkbaar vroeger wel een versie van geweest,maar nu via Softronics of zoiets te laden.Het adres om allerhande rommel binnen te krijgen.
      Bestaat er een betrouwbare versie voor Win ??

      Comment


      • #4
        Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

        Gebruik Chrome en hij heeft een kleurtje maar toch niet echt 'verbrand'. Op de tweede foto ziet het er inderdaad minder uit, maar daar ziet alles (short, t-shirt, de rotsen,...) er wat lichter uit. Monitor is niet gekalibreerd.
        groeten Eric

        Comment


        • #5
          Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

          Is normaal Pieter, enkel Firefox en Safari zullen de kleuren exact weergeven
          Is hier trouwens al héél veel aan bod gekomen.
          En in ieder geval steeds voor gebruik op het web sRGB kleurprofiel insluiten, indien Adobe RGB gaat het in sommige gevallen volledig verkeerd.
          Wat betreft het V4 profiel in Firefox, dat moet je wel even aanschakelen in about.config want staat standaard uit ;-)

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Bestaat Safari ook in Win ??
            Uiteraard bestaat deze versie ook voor Windows

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

              is dat nodig, Sieg, dat v4 dinges ? want mijn foto wordt in firefox eigenlijk wel goed getoond, zowel de "normale" versie als de AdobeRGB versie.

              Ik dacht eigenlijk dat enkel SRGB toegelaten was op het web, en als je het in sRGB zet het dan in zowiezo in orde was. Maar je confirmeert dus dat dat in Chrome op Windows 7 niet het geval is. Ok, weer wijzer, amaj, als dat maar goed komt. En heel heel raar dat ik dat nu pas door heb, ook dat versta ik niet goed. foej van me.

              ik zal vanavond of zo eens goochelen op BD, want ik kom niet zo dikwijls op dit subforum en mankeer dus wel wat interessante kennis...
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                is dat nodig, Sieg, dat v4 dinges ? want mijn foto wordt in firefox eigenlijk wel goed getoond, zowel de "normale" versie als de AdobeRGB versie.

                Ik dacht eigenlijk dat enkel SRGB toegelaten was op het web, en als je het in sRGB zet het dan in zowiezo in orde was. Maar je confirmeert dus dat dat in Chrome op Windows 7 niet het geval is. Ok, weer wijzer, amaj, als dat maar goed komt. En heel heel raar dat ik dat nu pas door heb, ook dat versta ik niet goed. foej van me.

                ik zal vanavond of zo eens goochelen op BD, want ik kom niet zo dikwijls op dit subforum en mankeer dus wel wat interessante kennis...
                V4 is zeker niet nodig Pieter, bij mij staat het ingeschakeld maar er zijn weinig tot geen opnames die dat V4 profiel gebruiken.
                Betreffende Chrome, Internet Explorer, zelfs de nieuwe Microsoft Edge ondersteunen nog steeds geen kleurprofielen.
                Chrome is wel al verbeterd maar heeft vooral problemen met het rode kanaal dat teveel gesatureerd wordt.

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  V4 is zeker niet nodig Pieter, bij mij staat het ingeschakeld maar er zijn weinig tot geen opnames die dat V4 profiel gebruiken.
                  Betreffende Chrome, Internet Explorer, zelfs de nieuwe Microsoft Edge ondersteunen nog steeds geen kleurprofielen.
                  Chrome is wel al verbeterd maar heeft vooral problemen met het rode kanaal dat teveel gesatureerd wordt.

                  grts
                  Sieg
                  hoi sieg,

                  vooraal dat laatste deel van je laatste zin wordt imho overtuigend in deze foto bewezen ! Dank je wel !
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Bestaat Safari ook in Win ??
                    Blijkbaar vroeger wel een versie van geweest,maar nu via Softronics of zoiets te laden.Het adres om allerhande rommel binnen te krijgen.
                    Bestaat er een betrouwbare versie voor Win ??
                    Ik heb ook Safari op mijn Win10, maar ik denk dat het gaat over een oudere versie niet meer ondersteund. Tegenwoordig gebruik ik regelmatig Opera. Over de kleurprofielen kan ik niet spreken maar ik heb graag deze browser. Opera is lichter dan Firefox. Ik vind Firefox heel goed maar in de meeste gevallen Opera is voldoende. Edge en IE zijn voor mij uit den boze.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                      Hoe veilig is Safari op windows? Het antwoord is vermoedelijk - een stuk minder veilig dan onder macos - gewoon omdat de beveiligingsmechanismen minder goed in mekaar passen. Zelf zou ik dat nooit doen (net zoals niemand nu nog quicktime onder windows zou mogen hebben draaien - dat bulkt van de lekken - en wordt niet meer onderhouden).
                      Dat detail over firefox kende ik nog niet - bedankt daarvoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                        Het gaat om de kleur van het mannetje, waarom dan de foto's niet zo geplaatst, dat beide mannetjes gelijktijdig op het scherm komen?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                          eventjes een update: mijn chrome werkt nu ook naar behoren.

                          Via Help/Over Google Chrome heb ik de nieuwste versie binnen gehaald, en het rode mannetje is nu ook een firefox mannetje geworden.
                          De vooruitgang heeft geen grenzen...
                          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                            Hier word er vooral gesproken over de kleurprofielen in de verschillende browsers, maar een foto ontwikkeld je toch in Ps, LR of andere toch.
                            Dus veronderstel ik dat de kleuren in die programma's wel snor zullen zitten.
                            En toch is het zo dat ik een tot volle tevredenheid een foto heb bewerkt in RAW dan in JPEG en op mijn gekalibreerd scherm is alles naar wens.
                            Dan plaats ik die foto op BD en die ziet er helemaal anders uit.
                            Ik plaats foto's vanaf Imgur en vanaf Dropbox.
                            Hoe komt het dat de foto's soms veel donkerder zijn dan in Ps?
                            Ik heb daar echt een probleem mee en vind er geen oplossing voor.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                              Luc, volgens mij is het van belang op het einde van de rit van 16-bits naar 8-bits te gaan en sRGB in te stellen. Zelf gebruik ik sRGB over de hele lijn.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X