Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ikea kastverlichting STRIBERG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ikea kastverlichting STRIBERG

    Iemand ervaring met dit system?
    Ziet er op het eerste zicht goed uit.
    Positief is dat de leds in een hoek staan.

    Enige bezorgdheid van mijn kant is de levensduur en eventueel verminderde lichtopbrengst na een paar jaren.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

    Ze geven toch een levensduur op van 25.000 uur (= bijna 3 jaar continu), en die leds moeten normaalgezien alleen maar branden terwijl de kast open is, dan zouden die heel veel jaren zonder problemen moeten kunnen werken in normale omstandigheden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

      Ja, dat zou zo moeten zijn, maar ik dacht dat er hier misschien mensen zouden zitten die deze leds al enkele jaren hebben.

      Ondertussen ben ik ze toch maar gaan halen
      Ze hebben een grote lichtopbrengst en de prijs is nog redelijk in vergelijking met merken die zich specifiek op slaapkamer- of keukenkasten richten.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ze geven toch een levensduur op van 25.000 uur (= bijna 3 jaar continu), en die leds moeten normaalgezien alleen maar branden terwijl de kast open is, dan zouden die heel veel jaren zonder problemen moeten kunnen werken in normale omstandigheden.
        Een LED zelf kan inderdaad lang mee, maar de elektronica errond is vaak iets anders.

        Hier twee Steinel LED spots die het na respectievelijk 2 en 3 weken begeven hebben.
        Alles kan dus stuk gans, zelfs de betere merken.

        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

          Grappig dat je dat zegt; ik heb net een Steinel halogeen straler gehad, die het na 6 maand begeven heeft. De lamp was doorgebrand tot in de socket zelf. Het was de bijgeleverde lamp van Steinel; dus geen lamp die ik had bijgekocht. Gelukkig zonder slag of stoot een nieuwe gekeken bij PDM uit HodB.
          Na 3 weken moet die zeker toch onder garantie kunnen vervangen worden???

          Funny detail: voor de Steinel had ik eentje van de Hubo van 30 euro of zo; de verf was er van afgeblot, maar de straler heeft het toch ongeveer 17 jaar volgehouden...
          Nu, ik heb hier nog een 4 tal Steinel hangen en daar is niks mis mee.
          Een slecht product kan altijd voorkomen, maar als men dit correct afhandelt kan ik er wel mee leven.
          Last edited by Alfa Centauri; 1 oktober 2017, 00:32.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Ikea kastverlichting STRIBERG

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Een slecht product kan altijd voorkomen, maar als men dit correct afhandelt kan ik er wel mee leven.
            Ik wou enkel aankaarten dat enkel vermelden dat iets 25.000 uur moet meegaan niets wil zeggen ... alles kan stuk gaan.
            En inderdaad, met 5 jaar waarborg zou dat geen probleem mogen zijn.
            Net als met die kastverlichting, niemand kan voorspellen hoe lang die echt mee zal gaan.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

              Ikea verkoopt van de meeste spullen grote aantallen, als er dan een probleem mee zou zijn (zoals er duidelijk een is met de Steinel ledspots), dan zal het niet moeilijk zijn om daarover informatie te vinden op het internet.
              De ledverlichting die ik tot nu toe in huis heb gehaald, daar is nog geen enkel exemplaar van defect geraakt (maar daar zit tot nu toe niets van Ikea bij).
              De eerste Chinese ledspotjes heb ik wel eerst uit elkaar gehaald om dat warmtegeleidende pasta tussen de leds en de aluminium behuizing te doen, waardoor de leds veel minder heet worden.

              Als de print doorbrandt zoals bij de Steinel spots, dan is er een duidelijk veiligheidsprobleem met die serie, en zou die zo snel mogelijk uit de handel moeten worden gehaald.
              Als het maar over één exemplaar gaat, dan kan het een productiefout zijn, als het over meerdere gaat, dan is het waarschijnlijk een ontwerpfout (printbanen waar de netspanning op staat die te dicht bij elkaar zitten, componenten die niet geschikt zijn voor een voldoende hoge spanning...), en zullen er nog veel meer volgen (gelukkig is er niets in brand gevlogen).


              Op het werk zijn een paar jaar geleden alle ballasten van de TL verlichting vervangen door elektronische, een paar weken geleden was er een daarvan ongeveer op dezelfde manier doorgebrand als bij de Steinel spots, maar dat is er eentje op een paar honderd, en dat na verschillende jaren (de printbanen waren doorgebrand aan de kant van de voeding, en alle verlichting in het werkhuis was daardoor uitgevallen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ikea verkoopt van de meeste spullen grote aantallen, als er dan een probleem mee zou zijn (zoals er duidelijk een is met de Steinel ledspots), dan zal het niet moeilijk zijn om daarover informatie te vinden op het internet.
                Informatie vinden en omruilen is vaak niet het probleem ... maar nog hetzelfde vinden na een jaar of twee is vaak een groter probleem, zeker met merken of winkels die met een eenmalig lot werken.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

                  Ik ken dat problem.....gelukkig was onze straler nog niet zo oud; ik heb het muurplaatje laten hangen in de hoop dat ik dezelfde lamp kreeg.
                  Ja, anders is het vaak weer nieuwe gaten boren enz...
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ikea kastverlichting STRIBERG

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ik ken dat problem.....gelukkig was onze straler nog niet zo oud; ik heb het muurplaatje laten hangen in de hoop dat ik dezelfde lamp kreeg.
                    Ja, anders is het vaak weer nieuwe gaten boren enz...
                    Zal nog zo geen probleem zijn Marc, bij Steinel zijn de muurplaatjes nogal universeel voor een hele reeks ... veel verschillende modellen hebben ze niet, zeker niet als men in dezelfde reeks blijft.
                    Tussen halogeen en LED zijn ze wel anders en inderdaad weer gaten boren.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X