Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7/A9 met Nikon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A7/A9 met Nikon lenzen

    Nee, ik overweeg geen overstap, tevreden met mijn toestellen
    Een kameraad van mij is helemaal weg van het merk Sony en denkt erover een A7/A9 te kopen en had het erover dat via een adapter Nikon lenzen kunnen gebruikt worden maar kon mijn vragen niet beantwoorden:
    * Wat is het merk van die adapters?
    * Blijf je lichtmeting, AF en VR behouden?
    * Geen kans op vignettering?

    Iermand die hier met zekerheid antwoord kan op geven?
    Bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

    Hoi,

    Als je het internet afsnuffelt, staan er wel videootjes op You-Tube.
    Waarvan er maar weinig snel en naar voldoening werken.
    Of je moet alleen maar stationaire onderwerpen fotograferen of alleen maar handmatig scherpstellen prefereren.
    Het blijft op het Internet een grijs gebied.
    Ik denk dat testen uitvoeren met vrienden onderling of in goede fotowinkels de beste oplossing zal bieden.

    Ik weet natuurlijk niet met welk materiaal jullie nu de fotootjes trekken...
    Maar bedenk goed, dat alle types A7 NIET weather sealed zijn. En dat er best wel wat serieuze vochtproblemen met desastreuze gevolgen beschreven staan.
    De A9 zou wel sealed zijn, zoals ze op dit moment schrijven bij Sony, maar dat deden ze bij de A7 het eerste jaar ook...
    Ik kan ook nergens zo'n leuke 3d afbeelding vinden met daarop de afdichtingen, gebruikt op de verschillende plaatsen.
    Van Canon en Nikon vindt je ze gemakkelijk genoeg op het Internet.
    Daarnaast zie ik op foto's van de A9 géén rubberen afdichtingen bij de klepjes van de batterij en geheugenkaartjes...
    Beschamend dat zulks niet open en duidelijk aangegeven wordt, voor een "professionele" sport camera voor dat bedrag.

    Ik heb nu ook naar de A7RII gekeken, totdat de sealing ter sprake kwam... Ideeën daarover linea recta naar den prullenmand.

    Comment


    • #3
      Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

      Precies om die reden dat ik eerste hands info vraag want er is daar een hoop onduidelijkheid over, 1 van de redenen waarom die vriend van mij ook mijn vragen niet kon beantwoorden.

      Comment


      • #4
        Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

        Een van de grote voordelen van een spiegelloze camera ten opzichte van een traditionele DSLR, is dat je er gemakkelijk oude objectieven mee kunt gebruiken. Maar als je vintage objectieven gebruikt voor een uniek beeld geef je wel altijd iets op: autofocus. Maar als het aan Fotodiox Pro ligt is dat verleden tijd.

        Compatible Cameras: Sony α7(II) , Sony α7R(II) , α6300 , α6500 and α9

        Compatible Lens mounts: Alpa 35, Contax/Yashica, DKL, M39, M42, Nikon G, Olympus OM, Pentax K, Leica R, and T-Mount
        Dus voor AF is er wel een oplossing
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

          Hoi,
          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          http://www.digifotopro.nl/autofocus-met-vintage-lenzen

          Dus voor AF is er wel een oplossing
          Op papier wordt heel veel beloofd, maar dat is in de praktijk dikwijls niet echt praktisch.
          Een fotomaatje van m'n fotoclub heeft een A7RII met o.a. een Tamron 150-600 lens, die hij met verschillende adapters geprobeerd heeft.
          Maar bij geen van de adapters was de AF snel genoeg voor een vogel in de vlucht...
          Hij gaat nu voor die peperdure Sony FE 100-400 + een 1,4x extender.

          Comment


          • #6
            Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

            Fotodiox pro pronto.

            Comment


            • #7
              Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
              Hoi,

              Op papier wordt heel veel beloofd, maar dat is in de praktijk dikwijls niet echt praktisch.
              Een fotomaatje van m'n fotoclub heeft een A7RII met o.a. een Tamron 150-600 lens, die hij met verschillende adapters geprobeerd heeft.
              Maar bij geen van de adapters was de AF snel genoeg voor een vogel in de vlucht...
              Hij gaat nu voor die peperdure Sony FE 100-400 + een 1,4x extender.
              Ik heb het wel niet over snelle AF gehad
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

                Misschien dat je hier meer aan hebt.
                https://youtu.be/TivJT5Psz7o

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

                  Adapters met AF voor nikon zijn alvast :
                  E-mountCommlite CM-ENF-E1 PRO V05 Lens Mount Adapter for Nikon F Lens to Sony E-mount
                  Vello Select Nikon F Lens to Sony E-Mount Camera Auto Lens Adapter (Version 4)
                  FotodioX FUSION Smart AF Adapter for Nikon F Lens to Sony E-Mount Camera

                  AF-snelheid is lens afhankelijk, praktisch voor elke Nikon lens is de sturing verschillend, via firmware updates tracht men uiteindelijk de AF zoveel mogelijk te optimaliseren voor alle lenzen.

                  Toestellen waar adapter best op presteren zijn a6300,a6500,a7ii,a7rii en a9.

                  A6500,a7ii,a7rii en a9 hebben een ingebouwd stabilisatie systeem wat VR vervangt, dit werkt ook voor lenzen zonder stabilisatie met of zonder adapter.

                  Lichtmeting werkt normaal met meeste adapters en geen extra vignetting.

                  Voor niet sport/actie fotografie zijn adapters best bruikbaar.

                  Nog een recente adapter welke ik juist tegenkom is de Viltrox NF-E1
                  zie hier: https://nikonrumors.com/2017/05/09/v...-cameras.aspx/
                  Last edited by polartha; 26 september 2017, 19:03.
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

                    Er zijn diverse Nikon/Sony adapters, helaas heb ik er geen ervaring mee. Wel zijn er diverse filmpjes op internet van mensen de met zulke adapters schade aan de camera hebben opgelopen. Het hangt denk ik sterk van het lenzenarsenaal af of zo'n combinatie gaat werken en ook werkbaar is. Er zijn ook bij Sony inmiddels genoeg native en betaalbare oplossingen voor handen, maar niet voor alles. Met name lange telelenzen is weinig keus en duur/ Met Tamron en Sigma op adapter krijg je ook met de Canon adapters zeer matige autofocus.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

                      Zelf ook geen ervaring hiermee, maar deze site lijkt me wel een handige referentie, wel al wat ouder en zoiets verbetert wel snel: http://briansmith.com/vello-nikon-so...dapter-review/
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A7/A9 met Nikon lenzen

                        Ik heb zelf een A7 en werkte vroeger met mijn minolta lenzen op dit toestel. De resultaten waren op zich goed, maar door de adapters te gebruiken verlies je het voordeel van de compactheid van het geheel. En zelfs de door Sony ontwikkelde adapters voor Sony A en Minolta lenzen gaven wat speling. Ik ben tenslotte tot algemene tevredenheid naar de FE lenzen overgestapt. Ik gebruik enkel nog een adapter voor 2 oude manuele Leica lenzen die ik niet van de hand wil doen en dit als pure hobby.
                        https://www.behance.net/Lynx1966

                        Comment

                        Working...
                        X