Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Totale zonsverduistering - 'extended'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Totale zonsverduistering - 'extended'

    Ik weet niet of dat de juiste plek is in de forum, alle begrip als de moderator het verplaatst of wegdoet. Natuur is het wel, maar op een zeer speciale manier verkregen...

    Velen hebben mijn beeld van de totale zonsverduistering gezien en ik mag zelfs blij zijn met een plaats voor die foto in de HOF.

    Nu is het zo dat wat men ziet tijdens een totale zonsverduistering als het ware maar een deel van het verhaal is. De zon zelf is verborgen door de maan. Zichtbaar is de zonnecorona, waarbij we meteen beseffen dat de corona zich nog veel verder uitstrekt als op de terrestrische foto's (in feite tot aan de aarde en verder buiten) maar dat onze atmosfeer de zwakkere wordende delen van de corona uiteindelijk overdekt en onzichtbaar maakt.

    Als men nu eens het verhaal zou uitbreiden met beeldinformatie uit andere bronnen? Het idee van zo een collage heb ik bij iemand anders opgevangen. Ik heb het dan zelf overgedaan met mijn eigen foto plus opnames uit de 'public domain' door twee ruimtezondes, gemaakt precies op hetzelfde moment.
    Het resultaat is deze collage.

    Wat zie je hier nu?
    In het midden staat de zon die achter de maan verborgen zat. Wel niet in het gewone witte licht maar bij een golflengte van 335 nm, UV dus, waardoor regio's van hoge activiteit op de zon beter zichtbaar worden. Men kan al op het eerste gezicht vrij goed gissen hoe die activiteitsregio's het uitzicht van de corona mee bepalen. Deze foto is gemaakt door het instrument AIA 0335A op de NASA-satelliet Solar Dynamics Observatory (SDO).

    Dan, sterk verkleind, sluit mijn opname aan die ik ook al in dit forum gepresenteerd had.

    En dan komt een beeld van de camera Lasco C3 op de ESA/NASA-ruimtezonde Solar and Heliospheric Observatory (Soho). Hier worden de verder buiten liggende regio's van de corona getoond, als het ware de voortzetting van mijn foto naar buiten toe.


    Versie met foto van de zon in h alfa (reactie van Iegienie)
    Last edited by AndyDi; 25 september 2017, 17:20.

  • #2
    Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

    ik vind het boeiend als ik je verhaal (uitleg) lees ,maar ligt wat verder van mijn kennis af ,beetje moeilijk te begrijpen voor mij daarom dat ik natuurlijk je eerste foto meer waardeer dan deze ,voor iemand die wat meer kennis terzake heeft zal dit waarschijnlijk helemaal anders overkomen ,dus zeker zeker geen afkeuring maar eerder bewondering voor dit beeld zonder dat ik er iets van begrijp

    Comment


    • #3
      Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

      Knappe collage! Ik bekijk het echter ook eerder als een kunstwerkje dan als een wetenschappelijk instrument. De blauwe achtergrond zou ik wat donkerder maken zoals die foto op SOHO (combining total solar eclipses composite). Oogt in elk geval zeer mooi.
      grts,
      Raf.

      Comment


      • #4
        Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

        Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
        ik vind het boeiend als ik je verhaal (uitleg) lees ,maar ligt wat verder van mijn kennis af ,beetje moeilijk te begrijpen voor mij daarom dat ik natuurlijk je eerste foto meer waardeer dan deze ,voor iemand die wat meer kennis terzake heeft zal dit waarschijnlijk helemaal anders overkomen ,dus zeker zeker geen afkeuring maar eerder bewondering voor dit beeld zonder dat ik er iets van begrijp
        Dat spijt me dat ik me niet helder genoeg heb uitgedrukt, absoluut niet mijn bedoeling dat het onbegrijpbaar is. Het is wel een ongewone en rare aanpak voor wie veraf staat van de astrofotografie, dat onderschat ik wellicht.

        Om het nog eens kort samen te vatten: je ziet hier eigenlijk drie niveau's van de realiteit, waarvan twee nooit door een mens kunnen worden gezien. De zon in het centrum op het tijdstip van de eclips, wel gefotografeerd in het UV-licht zoals onze ogen het nooit kunnen zien maar waardoor actieve gebieden op de zon zichtbaar zorden. Dan mijn foto van de corona dat je al kent. Ten slotte een foto van de buitenlagen van de corona zoals men die alleen van de ruimte uit kan zien.

        Heeft het dan zin om een beeld samen te stellen uit elementen die een menselijke oog nooit zal kunnen zien? Ik vind van wel, want dat geeft op een instructieve manier weer hoe alles in elkaar zit en samenhangt op het oppervlak en in de corona van de zon. Bovendien geeft het een ongewoon en hopelijk attractief grafisch effect.

        Comment


        • #5
          Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

          Dank voor je bijkomende informatie, nu zie ik het beeld ook voor mij en begrijp ik beter deze samenstelling, ik vind het sowieso heel boeiend en leerzaam en kan zelf lange tijd geboeid naar de ruimte turen en mijn hoofd vol vraagtekens steken, we weten al veel maar ook nog heel weinig, zelf zijn we amper een zandkorreltje in dit heelal, dank om dit eens te tonen [emoji6]

          Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

            Heel interessant en soms heel vernieuwend voor ons. Voor mij hoort deze foto bij de categorie abstract.
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

            Comment


            • #7
              Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

              Interessant om te zien natuurlijk maar aangezien het een compilatie is van drie opnames waarvan er eentje van jouw is vraag ik me af of deze hier op dit forum mag gepost worden.
              Maar dat terzijde vind ik de opname vooral meer kunstig/abstract en heel vernieuwend

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

                superintressant, dank voor de uitleg en voor het tonen van het beeld !

                had je niet beter het zonneke in dat ferm oranje geplaatst dat men meestal gebruikt om de zon in H alfa te tonen ?
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

                  Heel interessant om te weten en hoe de foto gemaakt is. En het resultaat mag er zijn.
                  Maar inderdaad eerder abstract.
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Totale zonsverduistering - 'extended'

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                    superintressant, dank voor de uitleg en voor het tonen van het beeld !

                    had je niet beter het zonneke in dat ferm oranje geplaatst dat men meestal gebruikt om de zon in H alfa te tonen ?
                    Wel, je leest mijn gedachten :-)
                    Dat was inderdaad al een van mijn pogingen, ik plaats het resultaat boven mee in de thread.

                    Waarom ik uiteindelijk de andere variant de voorkeur geef?
                    1. Ik heb geen foto in h alfa op het tijdstip van mijn foto, het gebruikte foto is ongeveer 8 uur voordien genomen. Ik zie bv. dat de protuberansen in die tijd al veranderden.
                    2. De activiteitsregios vind ik duidelijker in de UV-versie, in de verkleinde versies hier misschien niet zo voor de hand liggend.
                    3. Hoewel de oranje plek in het midden iets heeft qua kleurencontrast, vind ik de compositie compleet in het blauw meer intrigerend.

                    Comment

                    Working...
                    X