Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autoverzekering opzeggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autoverzekering opzeggen

    In het draadje over de reserveband heb ik al geschreven dat ik "in blijde verwachting" ben van een nieuwe wagen, die waarschijnlijk volgende maand wordt geleverd.
    Nu krijg ik via die aankoop een aanbod voor een autoverzekering, van een andere maatschappij dan de huidige uiteraard. Dat aanbod is zo maar eventjes meer dan 450 euro voordeliger voor een full omnium dan bij de huidige verzekeraar (waarbij ik dus aangeef een prijsofferte te hebben aangevraagd bij mijn verzekering). Even counteren dat franchise hier weinig tot geen rol speelt.
    Financieel doe ik dus veel voordeel om van maatschappij te veranderen.

    Deze week kreeg ik telefoon van de nieuwe verzekeraar (ik heb de offerte ondertekend) met de vraag om een nieuwe nummerplaat aan te vragen. Ik heb er al een in de vorm van 1-XXX-999, dus vroeg ik waarom. Blijkt dat ik dan onmiddellijk bij hun de volledige verzekering kan nemen, dus BA plus omnium plus .... vanaf de inschrijvingsdatum terwijl ik anders nog voor minstens de BA afhang van de huidige maatschappij tot de vervaldatum. Na de aanvraag van de nieuwe plaat moet ik de oude insturen en zou de huidige verzekering automatisch beëindigd worden.

    Dat lijkt me logisch, maar kan de huidige maatschappij me niet dwingen om mijn contract te laten lopen tot de vervaldatum? Eventueel nog een boete opleggen voor contractbreuk?
    Is het niet gewoon beter bij de huidige maatschappij de BA te behouden (meerprijs voor een volledig jaar iets meer dan 100 euro) tot de vervaldatum en in afwachting enkel de omnium en bijkomende verzekeringen te nemen bij de nieuwe maatschappij? Zoals gezegd heb ik bij de huidige verzekeraar een offerte aangevraagd, dus zijn zij op de hoogte van de aankoop/vervanging.

  • #2
    Re: autoverzekering opzeggen

    Jij hebt een verzekering genomen voor jouw auto met nummerplaat xxx..

    deze heb je verkocht (of je rijd er niet meer mee), dus heb je daar ook geen verzekering meer voor nodig.
    Je kan deze gewoon opzeggen.

    Van die BA wist ik ook niet.

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: autoverzekering opzeggen



      [B]5. U heeft uw voertuig doorverkocht. U wenst geen autoverzekering meer te betalen:

      In dit geval moet u uw verzekeraar zo snel mogelijk op de hoogte brengen. Uw verzekeraar schort het contract op ten laatste 10 dagen na ontvangst van uw brief en beëindigt het op de vervaldag. Let op: als u gewoon van voertuig verandert, kunt u niet van BA-verzekering veranderen vòòr het einde van uw contract.

      Indien u dat wenst, kunt u wel al opties toevoegen of opzeggen (Omnium, rechtsbijstand, bestuurdersverzekering, …).

      De truuk met het aanvragen van een nieuwe nummerplaat valt in het water als je oude verzekeraar zijn goodwill niet toont.
      Last edited by notex; 23 september 2017, 15:09.

      Comment


      • #4
        Re: autoverzekering opzeggen

        Heb je die offerte al eens voorgelegd aan je huidige verzekeraar?

        Comment


        • #5
          Re: autoverzekering opzeggen

          In mijn geval verleden jaar bij aankoop van een nieuwe wagen heb ik bij mijn verzekeringskantoor de volgende vraag gesteld dat ik een offerte wilde voor een omnium.
          Ik wist dat het kantoor voor verschillende verzekeringsmaatschappijen werkt dus ook de vraag gesteld voor een keuze uit meerdere offertes. Drie werden er mij aangeboden
          waarbij deze waar ik toen de autoverzekering al had de duurste was en met behoud van nummerplaat 1-xxx-xxx. De twee andere waren ruim goedkoper met een betere
          dekking voor wagen en bestuurder/passagiers. Wel een andere nummerplaat aanvragen en zij zelf zorgden voor de opzeg van de toen huidige verzekering.

          Het verschil was dat ik ruim €700.00 minder betaal nu dan dat ik ging betalen als ik bij de zelfde verzekering bleef. Door dat ik de leeftijd van 60+ had en de bonus malus
          op -2 staat is in het contract opgenomen dat als in bij een ongeval met eigen fout de bonus malus niet wordt verhoogd dus blijft op -2.
          Wat ook een gegeven was in de offerte is de plaats waar je woont dat een deel van de prijs bepaald, een druk centrum of een kleine stad en ook dat de wagen niet meer
          gebruikt zal worden voor woon werk verkeer daar ik op brugpensioen ben. Kilometers blijft onbeperkt dus geen max tot 10.000 per jaar op zoiets.

          Ook belangrijk is wat de omnium eigenlijk dek en of er een franchise op zit. In mijn geval volledige waarborg voor drie jaar zonder franchise.
          Betaal nu €904.00 voor een volledige omnium per jaar voor een Nissan QASHQAI 1.6 Tekna tegenover dat ik bij de vorige verzekering ging blijven + €1600.00 ging betallen.

          Dus een offerte vragen en zeker de kleine lettertjes goed uitpluizen.

          Comment


          • #6
            Re: autoverzekering opzeggen

            Het is een gekend smerig truckje van de verzekeringsmaatschappijen om je als klant vast te houden.

            Maar ik heb het ook meegemaakt met AXA die mij zo aan het lijntje wilde houden.

            Ik heb toen een andere wagen gekocht met een andere nummerplaat en andere verzekeringsmaatschappij. En AXA kon er niets aan doen.
            Ze zetten je wel psychologisch onder druk dat bij een ongeval waarbij de tegenpartij verzekerd is bij AXA en er schade is te betalen aan mij, ik minder zou krijgen en ze dit als contractbreuk zouden aanzien.
            Dat is wat ik te horen kreeg aan de telefoon van AXA. Het was een zeer onaangenaam gesprek waarbij ze mij echt onder druk zette.

            Maar tussen woorden en daden zit nog een groot verschil. Ik heb nooit meer iets van AXA gehoord en ze konden op hun kin kloppen en ik was blij dat ik van die afzetters verlost was.
            Mijn huidig BA contract bij CoronaDirect is ongeveer de helft goedkoper dan wat AXA was vooral omdat ik veel openbaar vervoer gebruik en hooguit 9000km per jaar heb!

            Je moet wel een ander plaat aanvragen! Want in de kleine lettertjes staat dat een vervanging van de wagen het contract niet stop zet.
            De vervanging impliceert dat je de bestaande nummerplaat over brengt naar de nieuwe wagen. Dan spreken we echt van een vervanging.

            Maar niemand houd je tegen van 2 wagens te hebben bij verschillende maatschappijen verzekerd.
            En niemand houd je tegen dat dit toevallig net na elkaar gebeurt.
            Dus daarom, plaat opzeggen en nieuw aanvragen.

            Wil je echt helemaal zeker spelen dan kom je overeen met de garage dat je uw oude auto nog een week mag houden terwijl je de nieuwe wagen al hebt.
            Kan de verzekeringsmaatschappij nooit aan tillen.
            Last edited by buurmanBert; 23 september 2017, 23:13.

            Comment


            • #7
              autoverzekering opzeggen

              En als je tijdelijk (een week of zo) de 2 voertuigen ingeschreven en verzekerd laat?
              Dan is het toch geen vervanging maar een tweede voertuig?

              Of het correct is tegenover je huidige makelaar (als je die hebt) dat is iets anders.

              In elk geval nooit foefelen maar alles correct doen.

              Als ik online een berekening maakte bij mijn huidige maatschappij, dan was dat ook veel duurder dan wat ik uiteindelijk moest betalen.
              Via de makelaar een correcte “gepersonaliseerde” prijs vragen maakt veel uit.

              Maar het verschil in prijs moet ergens zitten ... in voorwaarden, dekkingen, beperkingen, keuze garage, aangenomen waarde, ...

              En verder hopen dat men nooit iets voor heeft ... ik denk dat men toch minder last krijgt als men al enkele jaren klant is tegenover wanneer men pas klant wordt ... want dan kan dat eventueel prijsverschil snel vervlogen zijn.
              Last edited by VerSeg; 24 september 2017, 02:32.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: autoverzekering opzeggen

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Ze zetten je wel psychologisch onder druk dat bij een ongeval waarbij de tegenpartij verzekerd is bij AXA en er schade is te betalen aan mij, ik minder zou krijgen en ze dit als contractbreuk zouden aanzien.
                Zoals ik hier in het verleden reeds meermaals aanhaalde, als je een verzekering afsluit, haal er dan de rechtsbijstand uit, en neem een aparte rechtsbijstand verzekering bij een onafhankelijke maatschapij die maar dat doet, met “echte” advocaten ipv pro deo advocaatjes. Dan ben je zekervan je zaak en kan je zelfs tegen je eigen verzekeringsmaatschapij procederen indien nodig.

                Comment


                • #9
                  autoverzekering opzeggen

                  Buiten advocaten is het in eerste instantie belangrijker om wat logisch te redeneren ... miserie met je eigen verzekering kan je vaak voorkomen door realistisch te zijn.

                  Er wordt ook veel onzin verkondigt volgens “horen zeggen”.
                  Dat iedereen eens begint met zijn eigen contract en bijhorende algemene voorwaarden te lezen.
                  Last edited by VerSeg; 24 september 2017, 11:11.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: autoverzekering opzeggen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    En als je tijdelijk (een week of zo) de 2 voertuigen ingeschreven en verzekerd laat?
                    Dan is het toch geen vervanging maar een tweede voertuig?

                    Of het correct is tegenover je huidige makelaar (als je die hebt) dat is iets anders.
                    Correct wel, tenminste juridisch, maar eerlijk?
                    Anderzijds zal de verzekeraar, oud of nieuw, ook niet nalaten de lettertjes in zijn voordeel door te buigen, voor zover ze zo al niet zijn geschreven.


                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Maar het verschil in prijs moet ergens zitten ... in voorwaarden, dekkingen, beperkingen, keuze garage, aangenomen waarde, ...

                    Dit werkt in beide richtingen. Te duur voor het gebodene kan ook
                    Die beperkingen (o.a. keuze garage) heb ik nu ook, maar de huidige verzekering werd wel halvelings opgedrongen door mijn werkgever.

                    Comment


                    • #11
                      Re: autoverzekering opzeggen

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Correct wel, tenminste juridisch, maar eerlijk?
                      Eerst doen en dan in twijfel trekken? [emoji1]
                      Oneerlijk is als men bedrog pleegt.
                      kan de huidige maatschappij me niet dwingen om mijn contract te laten lopen tot de vervaldatum? Eventueel nog een boete opleggen voor contractbreuk?
                      Zeker niet als je eerst de nieuwe inschrijft met een andere plaat ... dan is het zoals eerder gezegd gewoon een tweede voertuig.

                      Het is een verzekering dat het u voorstelt, andere klanten doen dat ook met hun.
                      Zouden ze u iets voorstellen wat onwettig is?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: autoverzekering opzeggen

                        Wanneer ik mijn nieuwe wagen heb gekocht, hebben wij deze op naam van mijn vrouw gekocht, zo kon ik mijn oude verzekering
                        gewoon opzeggen (geen wagen meer , ze hebben mij de nog resterende maanden uitbetaald (Argenta) , en wij hebben voor
                        de nieuwe wagen een verzekering bij KBC genomen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: autoverzekering opzeggen

                          Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                          Wanneer ik mijn nieuwe wagen heb gekocht, hebben wij deze op naam van mijn vrouw gekocht, zo kon ik mijn oude verzekering
                          gewoon opzeggen (geen wagen meer , ze hebben mij de nog resterende maanden uitbetaald (Argenta) , en wij hebben voor
                          de nieuwe wagen een verzekering bij KBC genomen .
                          Kan natuurlijk op deze wijze maar waarom zo? Begint dan de bonus malus dan terug op het hoogte niveau en betaal je daardoor dan meer dan dat je de verzekering op je eigen persoon nam.
                          Bij mij is de bonus malus op -2 blijven staan bij verandering van verzekering.

                          Comment


                          • #14
                            Re: autoverzekering opzeggen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                            Kan natuurlijk op deze wijze maar waarom zo? Begint dan de bonus malus dan terug op het hoogte niveau en betaal je daardoor dan meer dan dat je de verzekering op je eigen persoon nam.
                            Bij mij is de bonus malus op -2 blijven staan bij verandering van verzekering.
                            Een echte BM bestaat niet meer zoals het vroeger was en een verzekering kan u op de graad zetten dat ze willen wanneer je begint.
                            Trouwens werkt niet elke verzekering met een BM.
                            Een goede makelaar regelt dat allemaal voor u.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: autoverzekering opzeggen

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Het is een verzekering dat het u voorstelt, andere klanten doen dat ook met hun.
                              Zouden ze u iets voorstellen wat onwettig is?
                              De nieuwe verzekering doet helemaal niets onwettig. TS heeft een verzekeringscontract ondertekend voor een nieuwe auto, en daar gaan ze nieuwe nummerplaten voor aanvragen.

                              Wat TS met zijn nog lopende verzekering moet aanvangen, zal ze worst wezen.

                              Comment

                              Working...
                              X