Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

    Ik ben het meeslepen van lenzen een beetje zat. En wil daaom mijn Canon 5D mark iii inruilen voor een OMD-EM1 mk ii.
    Is dat een goed idee?

    Ik zal dan m’n L lenzen verkopen, maar Olympus F2.8 ervoor aankopen.
    De 5-as stabiliser is een groot voordeel.
    Ik twijfel wel over ruis op hogere iso’s, in vergelijking tot De Canon. En het gemis van groothoek, tenzij je er veel geld voor neerlegd.

    Doen of niet doen?
    Iemand ervaring met de overstap?
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

    Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
    Ik ben het meeslepen van lenzen een beetje zat. En wil daaom mijn Canon 5D mark iii inruilen voor een OMD-EM1 mk ii.
    Is dat een goed idee?

    Ik zal dan m’n L lenzen verkopen, maar Olympus F2.8 ervoor aankopen.
    De 5-as stabiliser is een groot voordeel.
    Ik twijfel wel over ruis op hogere iso’s, in vergelijking tot De Canon. En het gemis van groothoek, tenzij je er veel geld voor neerlegd.

    Doen of niet doen?
    Iemand ervaring met de overstap?
    Geen ervaring met de overstap. Maar heb je wel een advies: Let op met verkopen. Zorg dat je niet te maken krijgt met oplichters.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

      Alles is in nieuwstaat. Verzenden na betaling of thuis ophalen is veilig, lijkt me.
      www.dpix.nl event photography

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

        Hoi Scannie,

        reeds een slordige 5 jaar terug, maakte ik eenzelfde overstap.
        Van de 5D mkII naar een Oly OM-D E-M5.
        Ook mijn beweegredenen waren de grootte en gewicht van body en lenzen.
        Vooraf had ik mijn fotogedrag onderzocht en zag tot ISO 1600 amper verschil tussen die 2 camera's.
        Ik heb de E-M5 een goede 2 jaar gehad, daarna de E-M1.
        Maar ik liep inmiddels wel tegen enkele grenzen van een systeemcamera aan...
        De AF was heel snel... zeker van de E-M1. Maar de accuraatheid was onvoldoende voor een gedeelte van mijn foto's.
        Snelle kleine onderwerpen waren een echte uitdaging om op de plaat te zetten.
        Bijvoorbeeld, bij vliegshows... Een snelle F16 onder een wit wolkendek... de camera was nagenoeg kansloos...
        Vogels in de vlucht... nagenoeg niet...
        Ik heb eind 2014 alle systeemcamera's in m'n handen gehad, bij enkele fotowinkels en op Photokina in Keulen.
        Tijdens de Kerstperiode 2014/2015 zag ik het licht...
        Tijdens een bezoek aan Berlijn, waren we in het Sonycenter.
        De A7II was net uit, die kon ik daar aan de tand voelen, met een mooie f2.8 lens.
        Snelheid heel goed, accuraatheid minder... dus ook niets voor mij...
        Ik pakte daarna maar even een spiegelreflex, de A77II... potverd... ieder puntje waarop ik scherp wilde stellen had ie bijna sneller dan ik er aan dacht...
        Daar concludeerde ik voor mezelf, dat ik weer terug moest naar een zware/zwaardere spiegeldoos.
        Ik heb begin 2015 maar weer een Full Frame reflex gekocht...
        Een Nikon D750... Waar ik nu nog heel veel plezier van heb... tot komende week m'n D850 binnenkomt.

        Ook nu heb ik een systeemcamera heel goed bekeken, een Sony A7RII.
        Qua gewicht en grootte iets minder dan een spiegeldoos, fotokwaliteit ook verbluffend.
        Maar... ondanks wat Sony in het begin vermeldde, de camera is NIET weather sealed.
        Dat vind ik niet kunnen voor zo'n camera.
        Dus werd het de Nikon D850.

        In mijn 2,5 jaar Olympus tijdperk heb ik veel plezier mee beleefd, maar de systeemcamera's zijn nog niet zover.
        Voor hetgeen wat ik er van wil hebben.
        Ik weet niet op welk gebied jij de plaatjes schiet, als de snelheid matig is, is een systeemcamera een goede tegenhanger van een spiegelreflex.

        Succes met je keuze.
        Adrie

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

          Beste Adrie,

          Bedankt voor je uitvoerige uitleg.

          Ik ben alle pro's en contra's naast elkaar aan het leggen.
          Het gewicht staat me steeds meer tegen en dat begint steeds zwaarder te tellen.
          Ik denk dat een systeemcamera in de meeste gevallen mijn Canon kan vervangen.
          Waar ik bang voor ben is dat hogere ISO het een heel stuk slechter doen.
          Bij de Canon is 6400 geen probleem, maar of ik dat met de Olympus ook kan?
          Ik fotografeer nog wel eens muziekoptredens in theaters, daar is het licht dan een probleem en moet de ISO soms flink omhoog.

          Gr. Peter.
          www.dpix.nl event photography

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

            Hoi Peter,

            ook op ons dierbaar Internetje kun je beeldkwaliteit op hogere en hoge ISO's goed vergelijken.
            Dat zijn dan studiobeelden, gemaakt onder dezelfde situaties en belichting.
            Hier komt de Olympus er niet zo goed vanaf, ondanks dat ie maar op ISO 3200 staat...:

            Of hier:

            Hier vul je boven je camera's in, dan scroll je naar beneden naar bijvoorbeeld "Still-life 6400" bij beide camera's,
            tik op de foto voor de grote versie en je hebt een goed vergelijk. En dan valt het verschil wel mee...

            Ik zou een Olympus met een goede lens gaan huren voor een weekend, dan weet je het zeker.
            Een Fuji zou ik ook wel heel interessant vinden.
            Een Sony (A7IIR) niet... die is niet weather sealed, dat vind ik voor zó'n camera beschamend.
            Er staan op het Internet best wel wat gevallen van corrosie en daardoor kortsluiting, die daardoor NIET onder de garantie vielen.
            (ondanks dat dit in het eerste jaar wel bij de gegevens stond, dat ie weather sealed was... Daarna niet meer...)

            Ík blijf voorlopig nog bij "groot".
            Er is nóg steeds geen FF systeemcamera die aan mijn eisen kan voldoen.
            Die Sony A7RII zou het misschien kunnen, maar de veel mindere afdichting en eventuele gevolgen daarvan doen de deur dicht.
            De nieuwe Sony A9 heeft een te lage resolutie en is daarnaast peper- en peperduur.
            Omhoog gevallen merk (misschien, wellicht...)
            En meer...? andere merken...?

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

              Het bezwaar bij de 5D is: lenzen sjouwen. Wat schiet je dan op met een A7?
              MFT dat is echt gewicht besparen, de kwaliteit van de hoge isoos is geen probleem, want als het donkerder wordt, kun je camera amper gebruiken door de kleur van symbolen op de knopjes en de grootte ervan(zilveren en zwarte PEN en zwarte GH3 iets beter). Bij dezelfde en veel slechtere lichtomstandigheden kan ik de camera nog gewoon aflezen en hoef je eigenlijk ook niks te gebruiken, dit in tegenstelling tot MFT.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                Te zwaar? Een veel gehoorde klacht. Ik gebruik dan mijn instaptoestel, Nikon d3200, ca 500g. Samen met een 35 mm of 50mm prime, zelfs met een 18-55mm kitlens kom je ongeveer aan 700g. Ik denk dat de doorsnee dames tas veel zwaarder is. En groter. Alleen als ik een bepaald doel voor ogen heb, moet ik ook slepen. Maar dan is dat de moeite waard. Meestal toch.😊

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                  Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                  Ik ben het meeslepen van lenzen een beetje zat. En wil daaom mijn Canon 5D mark iii inruilen voor een OMD-EM1 mk ii.
                  Is dat een goed idee?

                  Ik zal dan m’n L lenzen verkopen, maar Olympus F2.8 ervoor aankopen.
                  De 5-as stabiliser is een groot voordeel.
                  Ik twijfel wel over ruis op hogere iso’s, in vergelijking tot De Canon. En het gemis van groothoek, tenzij je er veel geld voor neerlegd.

                  Doen of niet doen?
                  Iemand ervaring met de overstap?
                  Komende van een verleden van SLR en DSLR (laatste was 5DII en een hele reeks L objectieven) mag ik gerust zeggen na enkele jaren ervaring met het M43 gamma... dat dit een heel volwassen systeem is.

                  Als het echt compact moet zijn dan zit je bij Olympus/Panasonic goed op voorwaarde dat je volgende dingen in acht neemt.

                  1. Rond 1.8 of 2.0 voor de primes blijven als het compact moet blijven
                  2. De 1.2 primes zijn groot en zwaar voor het M43 systeem maar relatief compact in vergelijking met Canon 1.2 Primes ... wat normaal is vermits deze laatste een grotere sensor moeten dekken.
                  3. Voor de 2.8 zoomlenzen geldt hetzelfde zoals punt 2 .. relatief compact tegenover FF maar toch al vrij zwaar voor het systeem in kwestie.
                  4. De GH4/5 - G80 - Olympus EMII zijn niet bepaald de kleinste body's

                  Je zegt dat je een groothoek gaat missen tenzij je er veel geld voor neerlegt, wat ik begrijp.. maar vermits je nu Canon "L" glas hebt zou dat geen issue mogen zijn

                  High iso met MFT camera's van de voorlaatste generaties was voor mij geen probleem en al zeker niet met de laatste modellen .... maar er is wel degelijk een verschil met volbeeld sensor en M43 sensor van dezelfde generatie... wat eigenlijk normaal is gezien de fysische eigenschappen tussen beide.
                  De vraag is naar jou toe wat je goed genoeg vindt ?
                  Ik zou zeggen dat de "LAATSTE” MFT camera's op vlak van high iso te vergelijken valt met een Canon 5DII.. zonder hier te zitten muggenziften.

                  Ook frappant verschil tussen je 5D en het M43 systeem is de DOF controle.
                  Een 12-40 2.8 van Olympus is vergelijkbaar met een 24-80 (FOV) ... 5.6 (DOF)
                  Kleinere Dof is haalbaar met de 1.8 primes of de zwaardere 1.2 exemplaren, tenminste als dit één van de vereisten moest zijn voor jouw type fotografie, want voor sommigen is die grotere DOF juist een voordeel!
                  Voor mezelf vond ik die DOF controle geen issue..
                  Bedenk wel als je met een FF 24-70 nog goede DOF controle hebt .... wat vrij beperkt is bij b.v. een 12-40 2.8 van het M43 systeem.

                  M43 raad ik je zeker aan rekening houdend met bovenstaande punten .. je hebt hier de mogelijkheid tot zeer compact en licht op stap te gaan binnen hetzelfde systeem ( b.v een body GM5 + 15 1.7 weegt 325 gram )
                  Last edited by Funcky; 26 september 2017, 08:21.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    M43 raad ik je zeker aan rekening houdend met bovenstaande punten .. je hebt hier de mogelijkheid tot zeer compact en licht op stap te gaan binnen hetzelfde systeem ( b.v een body GM5 + 15 1.7 weegt 325 gram )
                    Van FF naar M43 gaan is wel een hele grote stap denk ik persoonlijk...
                    Ik zou het ook willen doen maar heb grote schrik voor het kwaliteitsverschil....(met M43 heb je ook niet veel overschot in MP)

                    Een Sony A6500 met 16-50 pancake is qua grootte/gewicht/IQ onklopbaar volgens mij... 550gr!
                    Spijtig genoeg zijn de Sony APS-C lenzen zijn niet echt super...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                      Voor een aantal doeleinden is M4/3 fantastisch, maar een em1 body is bijna net zo groot als een Sony A7 serie. Wel bespaar je aanzienlijk gewicht op lenzen, maar wil je vergelijkbare DOF hebben, dan verval je M4/3 ook in kostbare en zware objectieven. Dus ook zeker eens naar Fuji en Sony kijken voor je een keuze maakt. Het staat of valt met de kwaliteit die je wilt hebben en het type objectieven dat je gebruikt.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                        Ik heb ook gekeken naar Fuji X-T2. Deze lijkt qua mogelijkheden minder aan boord te hebben. Zoals de beeldstabilisatie van 5,5 stops. Dan moet je lenzen kopen met IS.
                        Bij Olympus heb je een mooie rang met 12-40 en 40-150, allen F/2.
                        Bij Fuji mis ik dat ook.

                        Ik zie geen reden om voor Fuji te kiezen, ookal lijkt deze populairder te zijn. Maar waarom?
                        www.dpix.nl event photography

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                          Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                          Ik heb ook gekeken naar Fuji X-T2. Deze lijkt qua mogelijkheden minder aan boord te hebben. Zoals de beeldstabilisatie van 5,5 stops. Dan moet je lenzen kopen met IS.
                          Bij Olympus heb je een mooie rang met 12-40 en 40-150, allen F/2.
                          Bij Fuji mis ik dat ook.

                          Ik zie geen reden om voor Fuji te kiezen, ookal lijkt deze populairder te zijn. Maar waarom?
                          Als je de fotokwaliteit van de Olympus goed genoeg vind, zou ik dat systeem kiezen.
                          De lenzen en body's zijn dik in orde.

                          Je kan naar https://pixelpeeper.com/ gaan kijken voor foto's getrokken met een bepaalde camera en/of lens

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                            Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                            Ik heb ook gekeken naar Fuji X-T2. Deze lijkt qua mogelijkheden minder aan boord te hebben. Zoals de beeldstabilisatie van 5,5 stops. Dan moet je lenzen kopen met IS.
                            Bij Olympus heb je een mooie rang met 12-40 en 40-150, allen F/2.
                            Bij Fuji mis ik dat ook.

                            Ik zie geen reden om voor Fuji te kiezen, ookal lijkt deze populairder te zijn. Maar waarom?
                            Ik denk niet dat de Fuji X-T2 minder mogelijkheden heeft.
                            Wel geen IBIS zoals de OMD's .. en die IBIS van Olympus is heel goed ..ik spreek uit ervaring.
                            Toch vind ik dat geen deal breaker bij de keuze van je camera.
                            De 12-40 en 40-150 zijn uitstekend.. maar de Fujinon's 16-55 2.8 en 50-140 zijn dat ook.. maar toegegeven een 300 ff eq. aan het lange eind is fijn. (voor de Olympus)
                            De jPegs van Fuji liggen aan mij persoonlijk heel goed.. om niet te zeggen geweldig. Je houd ervan of niet.
                            De Olympus Jpeg's zijn eveneens excellent... kleuren zijn natuurlijker. ( hangt af van je pre-set maar ondanks dat komt Olympus helemaal anders over)
                            Uiteraard als geen van beide jPeg's je aanstaan kies je natuurlijk voor raw, al was het maar voor de bewerkingsruimte alleen.

                            Olympus is het meeste compacte systeem van de twee als je rekening houdt dat je voor primes in het 1.8-2.0 gamma blijft.
                            Betreft de 1.2 Objectieven....er komen er twee bij nl. de 45 1.2 en 17 1.2. Niet bepaald kleintjes.
                            Ook de EM1 MKII is niet bepaald een compact toestel en is eigenlijk iets groter dan een X-T2.. maar scheelt wel gevoelig met jouw Canon 5D... bovendien is de E-M1 II perfect geschikt voor de zwaardere objectieven.
                            Eén van die objectieven is de 12-100 Pro 4.0. Geen enkele fabrikant heeft zoiets in zijn gamma.

                            Een goede EVF is belangrijk. Die van de OMD EM1II is dezelfde dan zijn voorganger. Een LCD type en dat wil zeggen .. weinig contrast en (relatief) uitgewassen kleuren.. zeker bij low light. (zwart is eigenlijk donker grijs)
                            Een teleurstelling wat dat betreft.... een 2000 euro kostende body verwacht je wel een betere EVF... jammer.
                            De X-T2 is van het Oled type..zelfde type zoals de Evf's in de Sony's en in eigen huis de Olympus EM10/2/3 EM5II/Pen F... het verschil is frappant.

                            Wat afmetingen en gewicht betreft als je rekening houdt met betere DOF controle dan zit je bij Fuji met de primes beter.
                            Voorbeeld is de Fujinon 35 1.4 vergeleken met de 25 1.2.
                            Gewicht en afmeting is aanzienlijk minder voor de Fuji tegenover de Olympus, terwijl de Dof controle min of meer overeenkomt (zelfs iets in het voordeel van de Fuji)
                            Het dient wel gezegd dat de Olympus 25 1.2 weerbestendig is, betere bouwkwaliteit heeft en veel snellere AF heeft (Fuji 35 1.4 is niet van de snelste) maar daar betaal je dan ook voor (1200-1300 euro tegenover 500 euro voor de Fuji)

                            Idem voor de 23 1.4 Fuji en de aankomende Olympus 17 1.2.
                            Althans wat DOF controle betreft, weerbestendigheid gewicht en afmetingen en waarschijnlijk ook met een hoog prijskaartje!

                            Hoe dan ook, mijn ervaring met Olympus is zeer positief.
                            Als je de kleinere primes neemt kan dit een zeer compact systeem zijn (met één van de kleinere body's)
                            De EM1 is een grotere body maar is nog altijd veel kleiner dan jouw 5D (ik heb de EM1 mark 1 gehad)
                            Volgens mij is deze body beter te bedienen dan mijn X-T2 met zijn betere grip, logischer lay-out en royalere knoppen. (echter de Evf van de EM1 is een minpunt maar geen deal breaker)

                            Zoals altijd heeft elk systeem zijn voor en nadelen... en compromissen.
                            Je kan niet slecht gaan met Olympus ... eens je ervoor gaat .. concentreer u op het systeem en maak geen verdere vergelijking met Full frame.
                            Er is bij het M43 altijd wel een objectief die je behoeften vervult en het is juist een uitdaging om het systeem ten volle te benutten en mooie resultaten neer te zetten.
                            Geduld en doorzettingsvermogen kan ook wonderen doen.
                            Het is tenslotte nog altijd jij die de foto neemt en niet de camera.

                            Als je een kleiner en lichter systeem wil dan zit je bij Olympus aan het juiste adres ook al gaat het hier om compromissen.
                            Ik zie maar weinig redenen dat MFT beperkingen oplevert voor normaal consumer gebruik



                            Nog iets wat ik IMHO mag vermelden uit ervaring, iets waar maar heel weinig over gezegd wordt .. "sensorreiniging"
                            Over een 4-5 tal jaren heb ik geen enkele keer de Olympus sensor moeten reinigen ... iets wat ik van mij 5DII niet kon zeggen.
                            Olympus is uitvinder van Supersonic Wave Filter (SSWF) .. en was ook als eerste die dit effectief toepaste in zijn camera's
                            Zeer effectief als je het mij vraagt en beter dan welke camera dan ook die ik in bezit gehad heb

                            Ik heb ooit bij Konijnenberg gevraagd of ze regelmatig M43 camera's binnenkregen voor sensor reiniging waarop het antwoord was "nooit"
                            Ik zocht toen sensor swab's voor het M43 systeem .. wat zelfs onbestaand was.
                            Dit is al een tijdje geleden en ik weet niet of dit nu al in de handel is.
                            Ik heb er sindsdien niet meer naar omgekeken omdat ik eigenlijk nooit problemen ondervond i.v.m stof op de sensor
                            Last edited by Funcky; 29 september 2017, 10:51.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Eén van die objectieven is de 12-100 Pro 4.0. Geen enkele fabrikant heeft zoiets in zijn gamma.
                              Plaats dit wel even in perspectief, eigenlijk is dit evenwijdige aan een 24-200 F8. Zowel Canon, als Nikon hebben wel een 28-300 F3.5-5,6 IS/VR voor full frame. Dus alleen iets minder wijd, maar wel langer.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X