Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

    Hallo allemaal,

    Welke lenzen zouden jullie aanraden om te gebruiken bij productfotografie van kleine voorwerpen (zoals armbandjes?). Ikzelf ben in het bezit van een canon700d. Ik heb de starterskit gekocht maar ik zou graag een andere lens kopen die ik kan gebruiken om normale foto's te nemen, maar ook 1 die kan gebruikt worden om producten te fotograferen.

    Heeft iemand van jullie tips? Ik zou graag de kost zo laag mogelijk houden.. Maar ik zou wel graag defige foto's kunnen nemen

    Dankuwel!

  • #2
    Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

    Ik zou denken aan een 50 of een 100mm macrolens.Voor niet bewegende objecten is een 50mm voldoende.canon,sigma,tamron enz.

    Comment


    • #3
      Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

      Hoe groot zijn de producten die je wil fotograferen?
      Als dat geen hele kleine spulletjes zijn, dan heb je ook geen macrolens nodig.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

        Het zijn bracelets (armbanden). Een voorbeeld van een bandje is:http://mysterycharms.com/winkel/nature-beads/rene/

        Op dit moment heb ik een starterskit lens van canon en die vind ik niet scherp genoeg.

        Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite :-) Laat mij gerust weten welke lens jullie mij zouden aanraden

        Comment


        • #5
          Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

          Ik heb verschillende lenzen gezien, zouden jullie mij één aanraden van deze?

          1) CANON EF 40MM F/2.8 STM
          2) CANON EF 50MM F/1.8 STM
          3) Canon EF 50mm f/1.4 USM

          Bedankt! :-)

          Comment


          • #6
            Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door DD1994 Bekijk bericht
            Ik heb verschillende lenzen gezien, zouden jullie mij één aanraden van deze?

            1) CANON EF 40MM F/2.8 STM
            2) CANON EF 50MM F/1.8 STM
            3) Canon EF 50mm f/1.4 USM

            Bedankt! :-)
            Waarom wil je een andere lens?

            Volgens mij is de goedkoopste oplossing gebruiken wat je nu hebt. ( of is deze kitlens zo slecht? )
            Toch voor product fotografie.

            De link die je geeft, zijn dat foto's van jou?
            Ze zijn niet allemaal echt scherp, het lijkt er ook op dat er verschillende instellingen gebruikt worden voor quasi hetzelfde product.
            Het ene armbandje is van voor tot achter scherp, het andere heeft een veel kleiner dof.
            Er zijn foto's waarvan de scherpte goed is, maar bij andere is het beduidend minder.
            Sommige worden maar een heel klein beetje uitvergroot, anderen worden heel groot.
            Sommige achtergronden zijn niet wit, en dat valt op bij een website met witte achtergrond.
            Ik denk dat je hier veel kunt winnen door de manier van fotograferen, gebruikt licht, belichting instellen, enz..

            Gewoon fotograferen kun je met elke lens , maar wat versta je onder gewoon fotograferen?
            Keuze van lens hang af van de voorkeur van de fotograaf.
            - wat ga je fotograferen
            - veel mm of weinig
            - heb ik zoom nodig
            - of eerder breedhoek?
            - macro of niet
            - moet ik foto's kunnen nemen bij weinig licht?

            Je geeft zelf prime lenzen aan rond 50 mm maar met verschillende diafragma.
            Maar voor je productfotografie ga je deze grote diafragma's niet nodig hebben.
            Lichtsterke 50mm lensjes zijn wel leuke en betaalbare hebbedingetjes ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

              Tamron 45mm 1.8 VC?
              Canon heeft een manuele 45mm TS-E, wellicht een mooie geschikte verstelbare lens. Maar ergens ook wel overkill en te duur. Dan zou je ook is kunnen kijken naar de Walimex/Samyang/... 24mm f3.5 ts lens. Door de aanpassingen van de lens kun je de armbandjes evenwijdige krijgen met de beeldsensor. Waardoor alles scherp is
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                Ik ben op zoek naar een lens om bandjes te fotograferen in een fototent. Op dit moment gebeurt het vaak dat de voorkant van de bracelet scherp is en de achterkant niet. Ik dacht (als beginner) dat ik nood had aan een lens die door zijn zoom kon zorgen voor een foto van de bracelet waar hij volledig scherp is ..

                Comment


                • #9
                  Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DD1994 Bekijk bericht
                  Het zijn bracelets (armbanden). Een voorbeeld van een bandje is:http://mysterycharms.com/winkel/nature-beads/rene/

                  Op dit moment heb ik een starterskit lens van canon en die vind ik niet scherp genoeg.

                  Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite :-) Laat mij gerust weten welke lens jullie mij zouden aanraden
                  Ben je zeker dat de waargenomen onscherpte niet komt van te weinig of verkeerd geplaatste DOF ?
                  YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                    Er zijn hier verschillende zaken die een rol mee spelen.

                    Ten eerste zit je met een relatief klein object en je hebt een lens nodig die kortbij kan scherpstellen. Armbandjes zijn zo net die grootte dat een gewoon lens waarschijnlijk niet dicht genoeg zal kunnen komen om scherp te stellen. Dus heb je een macrolens nodig die dat wel kan.

                    Anderzijds zal je met een klein diafragma (groot getal) moeten werken om de DOF (diepte van scherp beeld) voldoende ruim te hebben. Dat houd in dat je ook krachtige belichting zal nodig hebben. Maar ik vrees dat dit nog niet voldoende zal zijn om alles scherp te hebben.

                    Komen we bij het laatste punt en dat is het gebruik van de techniek focusstacking. Moet je maar eens opzoeken hoe dat in zijn werk gaat.

                    Dus al bij al is het helemaal scherp in beeld brengen van kleine voorwerpen nog niet zo eenvoudig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                      DD1994,

                      Voor je nieuwe lenzen koopt zou je best eens iemand uitnodigen die je kan helpen. We kunnen jou heel veel dure woorden verkopen, die toch goedkoper zullen zijn dan lenzen , maar als je die eens in realiteit uitgelegd krijgt, dan zou het best wel eens kunnen dat je niets nodig hebt, behalve wat hulp. Het is al heel positief dat je zo'n tentje hebt.
                      Ik denk dat, indien je aangeeft waar je ergens woont, er wel een BD-er zal zijn die je komt helpen.

                      Groetjes,

                      Riho (regio Brugge-Roeselare-Oostende)
                      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                        Ik zou eerst even googlen naar "focus stacking in product photography"... een veel gebruikte techniek bij productfotografie (vooral bij kleinere zaken... luxehorloges en zo..)... wacht nog even met lenzen kopen... je beste investering op dit moment lijkt me enkele uren youtube filmpjes kijken...
                        www.freddyhelsen.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                          Focus stacking??? Daar zou ik niet mee beginnen voor een armbandje van 10 a 20 €
                          Het hangt er natuurlijk van af hoeveel verschillende armbandjes er zijn en hoeveel er bijkomen.

                          --
                          map.
                          T.T.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                            Probeer eerst eens met voldoende diafragmeren.f 16 en zie waar je uitkomt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke soort lens moet ik zoeken voor productfotografie?

                              hallo,
                              je kunt vlug kijken of het probleem aan een lens ligt of niet.
                              - met statief of niet ?
                              - indien met statief, idd op klein diafragma vb f 16 en zien of uw scherpte beter is ( want meer scherptediepte)
                              - probeer uw kitlens op iets tussen de 18 en 35 mm.
                              - op statief uw zelfontspanner gebruiken
                              succes !

                              (indien geen succes, suggestie van tweedehands nikon 1 met 18 mm : goedkoop,scherp, gemakkelijk en grote scherptediepte door de kleine sensor en voor website goed genoeg)

                              Comment

                              Working...
                              X