Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reserveband

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reserveband

    Ik hoorde zojuist op de radio dat steeds minder auto's een reservewiel hebben. De auto zou lichter en zuiniger zijn en goedkoper zijn.
    Ze willen de problemen oplossen met een spuitbus of de pechverhelping. Belachelijk volgens mij.
    Wanneer heb je een platte band ? Als je gehaast bent (vliegtuigen wachten niet) of in het weekend (bandencentrales zijn gesloten).

    En die spuitbus ? De helft van mijn platte banden waren scheuren aan de zijkant, ik wil dat wel eens zien als het werkt. De laatste keer was met de jeep ergens in een Zweeds niemandsland langs een gravelbaantje zonder naam. Begin maar zou ik zeggen....

    Ben ik nu echt de enige die daar zo over denkt of ben ik de enige die zich af en toe in de nesten werkt met een auto ?

  • #2
    Re: reserveband

    Ik heb pas een nieuwe auto besteld en volgens de verkoper was het een maatregel van Europa.

    "Wilt u een reservewiel, dat is een optie van 105 euro, mijnheer. Maar weet dat wij u een mobiliteitsgarantie aanbieden, ook bij een platte band. Binnen een half uur komen we u depanneren, gratis gedurende 5 jaar waar ook in Europa. Het duurt wel ietsje langer op een bergweggetje in de Alpen uiteraard."

    Comment


    • #3
      Re: reserveband

      Ik voel me toch ook comfortabeler als ik weet dat ik een volwaardig reservewiel bij heb.
      Die paar kg gaan het nu toch ook niet maken he.
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • #4
        Re: reserveband

        Hier in Spanje is het zelfs wettelijk verboden om een wiel te vervangen als je auto op de openbare weg staat.
        In elke Spaanse autoverzekering is standaard pechverhelping inbegrepen.
        In geval van bandenpech brengt men je auto per takelwagen naar de dichtsbijzijnde garage.

        Comment


        • #5
          Re: reserveband

          Volwaardige reservewielen schijnen een uitzondering.
          Als ik kan kiezen tussen een spuitbusje en een runflat verkies ik die runflat.
          Met een platte voorband (runflats) convenabel thuisgekomen, 40 km waarvan een stuk autosnelweg.
          De garagist vertelde mij dat één van zijn klanten uit Duitsland was teruggekeerd tegen +120 Km/hr, maar misschien was dit geen voorwiel dat plat was.
          Anderzijds is een volwaardig reservewiel op weg naar het Zuiden toch een geruststelling.
          Patric

          Comment


          • #6
            Re: reserveband

            De vraag is:wie kan nog een reservewiel plaatsen???
            Hoe krijg je het andere wiel los??
            Al eens gevoeld hoe zwaar een zogenaamd lichtmetalen velg weegt,en hoe krijg ik ze juist gepositioneerd ??
            Ik kan het nog wel,maar hoeveel anderen ook??
            TW of VAB of iets anders zijn toch aan te raden.Zelfs met een reservewiel.

            Comment


            • #7
              Re: reserveband

              Ik zou zelfs niet weten wat voor reservewiel ik nu heb op mijn huidige wagen. Ik denk een 'thuiskomertje', maar daar maak ik me geen zorgen over. Ik rij nooit of te nimmer met mijn eigen wagen off road, die zou het trouwens niet aan kunnen ook.

              Daarbij komt nog dat de laatste keer dat ik een lekke band had, ongeveer 45 jaar geleden was... dus, ik wil het (nood)lot niet uitdagen, want het kan morgen terug voorvallen, maar aan een lekke band, daar denk ik zelfs niet aan.

              Daarenboven ben ik nog aangesloten bij Europe Assistance, dus wanneer ik verder dan 10 km van mijn woonplaats ben, komen die mij of mijn wederhelft wel "redden".
              Dus geen reservewiel meer... waarom niet !? Neemt inderdaad alleen maar ruimte en gewicht in.

              Maar zoals altijd, ik spreek voor mezelf, en op welke wegen ik rijd, en wanneer... dus dat anderen daar anders over denken... mij niet gelaten .
              Last edited by Guest17; 21 september 2017, 18:42.

              Comment


              • #8
                Re: reserveband

                Bij de aankoop van mijn auto heb ik wel gekozen voor het volwaardig reservewiel in plaats van de standaard "reparatiekit".
                Die optie kostte 100 euro, en ik heb het reservewiel al nodig gehad, op bijna drie jaar heb ik zelfs 2 keer lek gereden, telkens de rechtse achterband (1 keer met een zomerband, en ook een keer met een winterband).
                Waarschijnlijk is dat omdat ik hier vlakbij geregeld langs een bedrijf kom waar ze alle soorten metalen recycleren (je moet maar eens zien hoe de meesten hun "oud ijzer" op de aanhangwagen gooien, als ik daar met de fiets voorbij kom, dan zie ik er ook geregeld spijkers en schroeven liggen).
                De bandenspanningssensors hebben dus ook al dienst gedaan, ik controleer wel geregeld de bandenspanning, maar als er dan toch een lek is, dan heb ik liever dat ik op tijd verwittigd word zodat ik nog zonder problemen een veilige plaats kan opzoeken om de band te wisselen.
                De wielmoeren los zetten is trouwens ook geen probleem, want als ik de wielen wissel (winter-zomerbanden), dan worden die altijd op de juiste manier vastgezet met een momentsleutel (zoals dat in het instructieboekje staat).

                Een "thuiskomertje" is eigenlijk de grootste afzetterij die er bestaat, zo'n minibandje waarmee de wegligging van de auto zwaar wordt aangetast en waarmee je heel traag moet rijden kost meer dan een volwaardige band (toch voor de "normale" bandenmaten). En als je zo'n "plaatsbesparende" band onder je auto hebt gestoken, waar blijf je dan met het veel grotere wiel met de lekke band? (dat past niet op de plaats van dat miniwieltje, je zal dat maar meemaken als je koffer volgeladen is, dan heb je een bijkomend probleem...)

                Met de motor had ik vroeger wel altijd een spuitbus bij, en die heb ik ook een paar keer moeten gebruiken (wel telkens een nieuwe natuurlijk).
                En op de fiets heb ik altijd plakkertjes, lijm en ook nog een reserve binnenband bij, maar met degelijke antilekbanden rij ik bijna nooit lek.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  reserveband

                  Wat is goed of slecht?
                  Afhankelijk van de situatie.

                  Bij een scheur, klapband en/of beschadigde velg kan enkel een reservewiel helpen.

                  Bij een nageltje loopt de band niet meteen volledig leeg en kan men gerust tot op een parking geraken.
                  Maar in kletsende regen of pikkedonker een wiel vervangen?

                  Bij voorkeur heb ik een reservewiel, maar ook een (elektrische) pomp om traag leeglopende banden onderweg nog even wat extra op te pompen en naar de garage te kunnen gaan.

                  Een spuitbus is slecht want dat plakt op alles, ook je velg en de band wordt meteen onherstelbaar.
                  Ook heb ik van die snoeren mee ... kan je gaatjes mee dichten mocht het voorwerp verdwenen zijn dat het gaatje gemaakt heeft.
                  Weer idem, moeilijk te doen in slechte omstandigheden.

                  Runflats zijn een oplossing, vooral dat er nu ook zijn die op gewone velgen passen.

                  Het beste is nooit een lekke band hebben ... maar dat kan men niet voorspellen.

                  Edit:
                  Ik heb ooit een klapband gehad en moest verder met een thuiskomertje ... het was veiliger om met die volledig platte band verder te rijden dan met dat thuiskomertje ... ik moest nog een stuk snelweg doen en harder dan 80 was onmenselijk en verboden.
                  Vrachtwagens rijden u van de baan omdat je te traag rijdt en niet zien waarom.
                  De eerste afrit nemen is de beste oplossing.

                  Een volwaardig wiel is veel beter, desnoods met een smallere band dan de andere wielen.
                  Indien niet gehaast ... bellen voor bijstand is het veiligst.
                  Last edited by VerSeg; 21 september 2017, 20:25.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: reserveband

                    Allemaal om de mensen schrik aan te jagen.
                    Ik rij nu al 2 auto's zonder reservewiel (en kan het niet laten off-road te gaan).
                    Heb al de meegeleverde rubber solutie moeten gebruiken, redelijk gat mee kunnen fixen (band kan verder gebruikt worden en velg is zeker nog bruikbaar nadien).
                    Omdat voor de rest alle lekken veroorzaakt werden door spijkers of schroeven heb ik een set met pluggen.
                    Al complimenten gekregen van de bandenman over de professionele reparatie.
                    En als ik echt ver weg ga neem ik een wiel mee van mijn winterbanden.
                    En ja, ik stop als ik een boodschap krijg van de bandenspanningssensor (doorgaans gewoon op een borduur gereden ofzo).
                    Last edited by palombian; 21 september 2017, 20:22.

                    Comment


                    • #11
                      reserveband

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Heb al de meegeleverde rubber solutie moeten gebruiken, redelijk gat mee kunnen fixen (band kan verder gebruikt worden en velg is zeker nog bruikbaar nadien).
                      Na wat kuiswerk is een velg natuurlijk herbruikbaar, maar een band waar een herstelvloeistof werd gebruikt, die mag normaal niet meer hersteld worden.
                      (Volgens bandencentrale.)

                      Omdat voor de rest alle lekken veroorzaakt werden door spijkers of schroeven heb ik een set met pluggen.
                      Dat is de properste oplossing, maar pluggen mogen ook niet zomaar op alle banden gebruikt worden ... toch niet als definitieve herstelling.

                      En ja, ik stop als ik een boodschap krijg van de bandenspanningssensor (doorgaans gewoon op een borduur gereden ofzo).
                      Paar weken terug lekke band gehad, nog 900gr i.p.v. 2,4kg ... niks van melding gezien op display.
                      Volgens garage moeten we content zijn dat dit niet werkt want dat geeft meer foute meldingen dan correcte.
                      Vermoedelijk de grappigste van de bende want nog nooit op enig voertuig een valse melding gehad.
                      Last edited by VerSeg; 22 september 2017, 00:46. Reden: Typfout
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: reserveband

                        Uiteraard gaan je ze de band met herstelvloeistof niet meer herstellen, maar ondertussen rij je toch nog. Daarom liever een plug.

                        Het zou eventueel kunnen dat op de duur het karkas zou aangetast worden door roest na reparatie door een plug, maar er zitten toch wel veel kabels in.

                        Akkoord dat die bandensensors veel valse alarmen geven, maar het omgekeerde heb ik nog niet meegemaakt.

                        Comment


                        • #13
                          reserveband

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Uiteraard gaan je ze de band met herstelvloeistof niet meer herstellen, maar ondertussen rij je toch nog. Daarom liever een plug.
                          Als dat nog een nieuwe band is en je verprutst hem met die vloeistof, dan is het wel een dure herstelling.
                          Is de band al iets verder versleten, dan kan het nog duurder uitkomen doordat er dan 2 banden vervangen moeten worden.

                          Een plug (veter) is een betere keuze, maar is alleen goed als tijdelijke herstelling mits verboden als definitieve oplossing.

                          Maar soms is snel terug kunnen rijden belangrijker dan wat het kost en kan men zich enkel behelpen met wat men heeft. [emoji1]

                          Akkoord dat die bandensensors veel valse alarmen geven, maar het omgekeerde heb ik nog niet meegemaakt.
                          Daarom was het beter met deze gebaseerd op de ABS sensoren, bijna nooit valse meldingen, goedkoper en weinig defecten ... gelukkig hebben ze dat nu ingezien.
                          Last edited by VerSeg; 22 september 2017, 01:13.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: reserveband

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Ik heb pas een nieuwe auto besteld en volgens de verkoper was het een maatregel van Europa.

                            "Wilt u een reservewiel, dat is een optie van 105 euro, mijnheer. Maar weet dat wij u een mobiliteitsgarantie aanbieden, ook bij een platte band. Binnen een half uur komen we u depanneren, gratis gedurende 5 jaar waar ook in Europa. Het duurt wel ietsje langer op een bergweggetje in de Alpen uiteraard."

                            "Waar dan ook in Europa".... moet ik eens ferm mee lachen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: reserveband

                              Als uw actieterrein 't Stad is en de parking, dan heb je geen reservewiel nodig.
                              Vorige auto: nooit lek, huidige auto: nooit lek.
                              Ik heb zo'n antileksetje, en een compressor, en een waarschuwingssysteem.

                              Ooit heb ik in één van mijn vorige auto's een schroef in mijn band gehad. Het systeem waarschuwde me, en ik kon de druk rustig volgen. Ik was niet ver van huis, en ben verder naar huis gereden zo lang de druk hoger was dan 1.5 Bar.

                              Thuis heb ik dan de pechdienst gebeld, en die hebben er dan zo'n veter in gedraaid. in de loop van de week er na rustig laten herstellen in de bandencentrale.

                              Uiteraard, als je off-road door de pampas gaat, dan neem je reservewiel(en) mee, en waarschijnlijk ook water en brandstof...

                              Comment

                              Working...
                              X