Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsprobleem met Canon 300D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsprobleem met Canon 300D

    Wie oh wie met een 300D kan mij helpen?

    Sinds kort gebruik ik de flitser Canon 420ex op mijn toestel maar nu is het volgende aan de hand.
    Wellicht zie ik iets compleet over het hoofd, maargoed....

    Ik fotografeer bij voorkeur in de AE stand, ik kies dus de diafragmawaarde en het toestel pakt daarbij de beste sluitertijd. Dit gaan eigenlijk altijd heel erg goed. Maar met de losse flitser erop gaat dat dus niet meer goed.


    Zonder flitster:
    Ik kies bv. diafragma 5.6 en dan krijg ik een sluitertijd van een zestigste seconde.

    Met losse flitser, onder exact dezelfde omstandigheden, krijg ik een sluitertijd van dik een seconde.

    Dit snap ik dus niet, want door het extra licht van de flitser zou de sluitertijd toch juist veel korter moeten worden

    Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen want ik weet het niet meer!

    groetjes, Ebbie

    MOD: verplaatsing C&A
    Last edited by Dolphin; 22 september 2004, 12:10. Reden: verplaatsing C&A
    Groetjes, Ebbie
    mijn foto-log

  • #2
    Re: Flitsprobleem met Canon 300D

    Als je gaat flitsen wordt je belichting niet langer meer bepaald door de sluitertijd maar slechts door de intensiteit van de flits, de duur van de flits en het diafragma. De sluitertijd moet slechts zo ingesteld zijn dat de sluiter gedurende de flits helemaal open staat.

    Echter, als je gaat flitsen in een wat grotere ruimte, dan zul je al snel merken dat de achtergrond helemaal dichtloopt. Daarom kun je de sluitertijd verlengen; je krijgt dan meer doortekening in de achtergrond (door het omgevingslicht) en de belichting van je hoofdonderwerp wordt dan bepaald door het flitslicht.

    Waarom dit anders zou zijn bij het gebruik van een interne flitser is mij niet duidelijk. Het enige dat ik kan bedenken is dat de interne flitser op een andere manier geregeld wordt. Wat voor programmainstellingen gebruik je op je camera?

    Comment


    • #3
      Re: Flitsprobleem met Canon 300D

      Hi Joost,

      Ten eerste bedankt voor je reactie.
      Ten tweede: ik gebruik vaak (meestal) het programma met diafragmavoorkeur.
      Ik maak graag portretten van kinderen, ik kies dan het kleinst mogelijke diafragmagetal. Daarmee lukken de portretten vrijwel altijd.

      Maar nu met de losse flitser krijg ik in deze programmastand een veel te trage sluitertijd waarbij het beeld bewogen is.

      Ik heb een beetje de balen van deze flits, of beter gezegd, ik moet gewoon leren hoe dat ding werkt.

      Iemand nog een tip voor een website waar staat uitgelegd hoe je de 420ex praktisch kan toepassen, want van de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer.


      Groetjes, Ebbie
      Groetjes, Ebbie
      mijn foto-log

      Comment


      • #4
        Re: Flitsprobleem met Canon 300D

        Lees in elk geval hier even door: http://photonotes.org/articles/eos-flash/

        Verder heb ik het even uitgeprobeerd (maar ik wist dat het zo zou zijn...) met m'n 10D en 550ex: het maakt niets uit in Av of Tv of P stand of je de flitser er nu opzet of niet. Hij behoudt dezelfde combinatie van sluitertijd en diafragma (aangezien je in dat geval de flits gebruikt als fillflash)...
        Ik heb ook geen weet van een instelling waar je dat zou kunnen veranderen...
        Lijkt me dus een rare te zijn... (niet jij, maar jouw vraagstuk )
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Flitsprobleem met Canon 300D

          Met diezelfde combinatie (300D + 420EX) heb ik de beste ervaringen in M-mode.
          Ik bepaal dus het diafragma en de sluitertijd zelf, en laat de flitsintensiteit varieren. Ik vermoed dat dit het best werkt met e-TTL. Ik ben er geen expert in maar dat heb ik eens onthouden uit één of ander artikel daaromtrent.
          Mijn ervaring is dat onder dezelfde omstandigheden de resultaten merkelijk beter zijn in M dan in andere modi.
          Mark (300D)

          Comment


          • #6
            Re: Flitsprobleem met Canon 300D

            ff systematisch proberen oplossen:
            - bij P-modus zal camera zelf diafragma en sluitertijd instellen. Daarbovenop komt nog dat de skuitertijd nooit langer zal worden dan 1/60s. Dat is meestal veel te kort om nog omgeviingslicht te registreren.
            - bij Av selecteer je diafragma en zal de camera de sluitertijd instellen om het omgevingslicht goed in te stellen. Dat wil zeggen dat de sluitertijd alle waarden (van 30s tot 1/180s) kan aannemen.
            - om te vermijden dat de camera een te lange sluitertijd instelt moet je overgaan op M.

            Nu met 420EX op de camera doet hij het dus goed, maar met het ingebouwd flitserke doet hij het dus niet goed (want stelt 1/60s in)

            Weet eigenlijk ook niet hoe dat komt...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: Flitsprobleem met Canon 300D

              Iedereen bedankt voor het meedenken.
              Ik ga eens lekker aan de slag met die flitser, ik heb nog een hoop te leren.
              (en het regent toch heel hard buiten)

              groetjes, Ebbie
              Groetjes, Ebbie
              mijn foto-log

              Comment


              • #8
                Re: Flitsprobleem met Canon 300D

                Flitsen is een vak appart , en ik ben er zeker geen meester in ...
                http://www.dullaert.net

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsprobleem met Canon 300D

                  Ik heb het zelfde probleem, met dezelfde uitrusting.
                  Daarom zet ik mijn camera op P-mode (omdat ik net niet beter weet )
                  Dus ik volg deze thread met heel veel interesse
                  Canon 5D MkII+30D, EF70-200L, EF24-70L, EF50 1.4, EFS 10-22, Sigma 18-50 2.8, 580EX
                  http://photo.wvesoft.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsprobleem met Canon 300D

                    Hier kun je ook wel één en ander vinden, met voorbeelden :

                    http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/elan7e4.htm
                    Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
                    LidNr. BD0211BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsprobleem met Canon 300D

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                      ff systematisch proberen oplossen:
                      - bij P-modus zal camera zelf diafragma en sluitertijd instellen. Daarbovenop komt nog dat de skuitertijd nooit langer zal worden dan 1/60s. Dat is meestal veel te kort om nog omgeviingslicht te registreren.
                      - bij Av selecteer je diafragma en zal de camera de sluitertijd instellen om het omgevingslicht goed in te stellen. Dat wil zeggen dat de sluitertijd alle waarden (van 30s tot 1/180s) kan aannemen.
                      - om te vermijden dat de camera een te lange sluitertijd instelt moet je overgaan op M.

                      Nu met 420EX op de camera doet hij het dus goed, maar met het ingebouwd flitserke doet hij het dus niet goed (want stelt 1/60s in)

                      Weet eigenlijk ook niet hoe dat komt...
                      Als je de 7.1 firmware hack op uw 300D zet heb je de optie om 1/200 of 1/60 vaste sync te gebruiken bij het flitsen....Laat nu aub weer niet de 'welles - nietes hack installeren' discussie losbarsten. Ik wou gewoon maar even informatief zijn. Trouwen MLU en FEC is dan ook mogelijk met de 300D
                      Canon 30D - Tammy 28-75 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsprobleem met Canon 300D

                        Nog even toevoegen dat als je in P werkt (of A of V), dan zal de flits gewoon de sluitertijd volgen die je kiest of die de cam kiest onder de omstandigheden, behalve als de sluitertijd onder de 1/60 zakt, dan zet hij die vast op 1/60...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsprobleem met Canon 300D

                          Flitsen in het donker doe je best in P of M mode.

                          In Av of Tv (diafragma of shutter priority) zal de camera de flits als een invul lichtbron (invulflits) proberen te gebruiken ipv als hoofd lichtbron. Dit hangt echter ook wel af van de hoeveelheid omgevingslicht dat de camera registreert.

                          Wil je dus je flits als hoofd lichtbron gebruiken, dan ga je best naar P of M mode.
                          Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                          Comment

                          Working...
                          X