Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B-36

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] B-36

    Op 18 maart 1953 vloog een gigantische B-36 USAF bomber in de nabijheid van Burgoynes Cove (een piepklein gehuchtje in een afgelegen gebied van Newfoundland) tegen een bergrug.
    De Convair B-36 (cold war peacemaker) was een strategische bommenwerper, 49 m lang, 14,25 m hoog met een spanwijdte van 70 m en 10(!) motoren: 6 Pratt & Whitney propellermotoren en 4 GE turbojets. Het toestel met 23 man aan boord (waaronder een generaal) was op geheime missie van de Canarische Eilanden naar de USA onderweg. De missie bestond erin om ongezien (onder de radar) het Amerikaanse luchtruim binnen te dringen. Het mocht niet hoger dan 500 voet over de Atlantische Oceaan vliegen om radaropsporing te verhinderen. Door gebrekkige informatie en slecht weer week het toestel van zijn koers af om veel noordelijker in Newfoundland tegen een berg terecht te komen.
    Alle inzittenden kwamen om het leven.
    Het wrak ligt er nog bij zoals in 1953 met brokstukken verspreid over een groot onherbergzaam gebied. Een hele exploratie om er te geraken. Maar het loont de moeite. Ik vond vandaag zelfs de stoel van één van de piloten tussen de duizenden wrakstukken. Het mooiste stuk is het staartstuk dat nog grotendeels intact gebleven is.
    Deze foto nam ik binnenin dat staartstuk.

    DSC_7551 by Raf Strobbe, on Flickr

    Bedankt voor het kijken en alle commentaren welkom,

    Raf.

  • #2
    Re: B-36

    Pas na het zien van de andere foto kon ik deze foto goed plaatsen. Ik kan mij voorstellen dat het erg indrukwekkend is om dit te zien en zeker als je daar een moeizame reis voor ondernomen hebt.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: B-36

      Knappe foto van een hallucinant wrak. Leuk ook om die bijkomende informatie te kunnen lezen. Zijn echt wel indrukwekkende cijfers...

      Groetjes, Marchristan.

      Comment


      • #4
        Re: B-36

        Zonder de informatie heeft de foto weinig te vertellen. In feite heeft deze een 'journalistieke' waarde en klaar voor opslag in een dossier. Waarschijnlijk heb je nog opnames in je bezit ?
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment


        • #5
          Re: B-36

          Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
          Zonder de informatie heeft de foto weinig te vertellen. In feite heeft deze een 'journalistieke' waarde en klaar voor opslag in een dossier. Waarschijnlijk heb je nog opnames in je bezit ?
          Ik had ongeveer tegelijkertijd een tweed foto gepost met het staartstuk van de buitenkant (B-36 ii).
          Ik zal er deze avond nog enkele posten (B-36 iii) om nog een beter idee te krijgen van de omvang van deze ramp.

          Grts,
          Raf.

          Comment


          • #6
            Re: B-36

            Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
            Zonder de informatie heeft de foto weinig te vertellen. In feite heeft deze een 'journalistieke' waarde en klaar voor opslag in een dossier. Waarschijnlijk heb je nog opnames in je bezit ?
            Ik had ongeveer tegelijkertijd een tweed foto gepost met het staartstuk van de buitenkant (B-36 ii).
            Ik zal er deze avond nog enkele posten (B-36 iii) om nog een beter idee te krijgen van de omvang van deze ramp.

            Grts,
            Raf.

            Comment


            • #7
              Re: B-36

              Vind dit de beste foto. 's nachts fotograferen zou je onderwerp meer edge geven
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #8
                Re: B-36

                Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                Vind dit de beste foto. 's nachts fotograferen zou je onderwerp meer edge geven
                Ik vond al niemand om overdag met mooi weer mee te gaan, je kunt gaan denken 's nachts. Ik zou het 's nachts ook niet avonturen, eerst die barslechte gravel road met vele putten en washouts op de steile afdalingen en daarna die lange klim te voet naar de top. Eigenlijk is dit ooit een pad geweest (voor de hulpdiensten en de militairen waarschijnlijk) maar nu volledig onderkomen en een uitgespoeld beekje geworden. Bovendien nog beren en elanden die er rondzwerven. Tenslotte ligt het wrak zelf in duizenden stukken verspreid in die wildernis van bomen struiken en moerassen. Om je nog een beter idee te geven: een B-29 superfortress van de USAF werd voor opzoeking en redding naar deze plaats gestuurd en is ook gecrasht. Van dit wrak en de 10 bemanningsleden werd nooit enig spoor teruggevonden.
                grts,
                Raf.

                Comment

                Working...
                X