Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

    Als je gaat zoeken op het www vind je nogal wat tegenstellingen ivm het bezit van die dingen.
    De een zegt max. 7,5 joule en de ander zegt dat dat niet van tel is voor sportwapens met lange loop.
    Ik heb er hier eentje gekregen en verleden week laten meten.
    Loodsnelheid bedraagt 310 m/sec wat neer komt op tussen 16 en 17 joule volgens dat meetsysteem.
    Het gaat hier over een Feinwerkbau 300s met twee dubbel getorste veren, een getunde versie zonder
    drukreductie dus.
    Schiet op statief en op 10 meter gewoon gat in gat.
    Wie weet meer over hoe dat nu juist zit qua wetgeving.

  • #2
    Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

    Ik heb een ex-collega die maniakaal met dit soort wapens bezig is. Als je geen bevredigend antwoord krijgt wil ik hem altijd eens bellen (hij kijkt toch niet naar zijn mails).
    Ik neem aan dat dit geen model is op luchtdruk uit een reservoir (je spreekt over veren). Als er een kijker op staat opgepast, die terugslag is moordend voor de korrel.
    Welk kaliber ? 4 mm neem ik aan want ook daar is een enorm verschil in hoorde ik.
    Of anders eens contact opnemen met een club vb de Sint-Pietersroos uit Brugge. Vragen naar Gilbert Hoef.

    Comment


    • #3
      Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Ik heb een ex-collega die maniakaal met dit soort wapens bezig is. Als je geen bevredigend antwoord krijgt wil ik hem altijd eens bellen (hij kijkt toch niet naar zijn mails).
      Ik neem aan dat dit geen model is op luchtdruk uit een reservoir (je spreekt over veren). Als er een kijker op staat opgepast, die terugslag is moordend voor de korrel.
      Welk kaliber ? 4 mm neem ik aan want ook daar is een enorm verschil in hoorde ik.
      Of anders eens contact opnemen met een club vb de Sint-Pietersroos uit Brugge. Vragen naar Gilbert Hoef.
      Heb beide Paul, de korrel van Feinwerkbau is wat speciaals, met een regelbaar klein diafragma zowel in voor en achter stuk,
      je kijkt dus door twee regelbare gaatjes, maar er is ook een super heldere kijker bij met 42mm frontlens, geen rommel
      dat zie je meteen.
      Die Feinwerkbau is ook uitgerust met een soort schuifsysteem waardoor je totaal niets van terugslag voelt,
      de loop is niet van het knik type maar opspannen gebeurt met een trekarm, gans dat systeem staat dus vast
      als het opgespannen is, en komt dus los als de druk in de kamer weg valt, en de loop met zuiger kan dus iets achteruit
      schuiven, dat om de terugslag zo goed als onvoelbaar te maken.
      Die competitie buksen waren dan ook peperduur in de tijd, en nu nog trouwens.

      Comment


      • #4
        Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Wie weet meer over hoe dat nu juist zit qua wetgeving.
        Het antwoord staat op blz. 47, het allerlaatste blad.

        Voor de wetgever is een wapen dat je kan verstoppen, onder je kleding bvb., gevaarlijker dan een lang wapen.
        Daarom is er dikwijls een verschil tussen lange wapens en handvuurwapens.
        Last edited by lingze; 13 september 2017, 20:44.

        Comment


        • #5
          Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

          Oorspronkelijk geplaatst door lingze Bekijk bericht
          Het antwoord staat op blz. 47, het allerlaatste blad.

          Voor de wetgever is een wapen dat je kan verstoppen, onder je kleding bvb., gevaarlijker dan een lang wapen.
          Daarom is er dikwijls een verschil tussen lange wapens en handvuurwapens.
          Klopt, maar dat is het juist, kort wapen met meer dan 7,5 joule is vergunnings plichtig.
          Lang wapen beneden de 7,5 joule mag vrij verkocht worden, maar over de kracht van een lang wapen
          zijn ze zeer onduidelijk, trouwens, die dingen worden bijna allemaal verkocht als zijnde minder dan 7,5 joule
          en de verdubbelingskit is vrij verkrijgbaar.....

          Comment


          • #6
            Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

            Vrij verkrijgbaar wapen:
            - kort wapen met kinetische energie niet hoger dan 7,5 joule
            - lang wapen.
            Last edited by lingze; 13 september 2017, 21:07.

            Comment


            • #7
              Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

              Ik vind het ook vrij onduidelijk. Ze hebben het precies de hele tijd over pyrotechnische wapens (ik ben de term luchtdrukwapen toch niet tegen gekomen...) terwijl er genoeg luchtdrukwapens (lang) zijn met een hogere impactenergie en veel dodelijker dan bv een .22 met zimmer-kogeltjes.

              Comment


              • #8
                Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Ik vind het ook vrij onduidelijk. Ze hebben het precies de hele tijd over pyrotechnische wapens (ik ben de term luchtdrukwapen toch niet tegen gekomen...) terwijl er genoeg luchtdrukwapens (lang) zijn met een hogere impactenergie en veel dodelijker dan bv een .22 met zimmer-kogeltjes.
                Inderdaad : http://forum.belgiumdigital.com/f59/legaal-423721.html
                Uit de oude doos. :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Klopt, maar dat is het juist, kort wapen met meer dan 7,5 joule is vergunnings plichtig.
                  Lang wapen beneden de 7,5 joule mag vrij verkocht worden, maar over de kracht van een lang wapen
                  zijn ze zeer onduidelijk, trouwens, die dingen worden bijna allemaal verkocht als zijnde minder dan 7,5 joule
                  en de verdubbelingskit is vrij verkrijgbaar.....
                  Over dat kort wapen (7.5) klopt. Mag ook niet zwaarder zijn voor competitie.
                  Reden : kort wapen is makkelijker te verbergen.

                  Maar een lang wapen op luchtdruk staat geen beperking op de joule.
                  Ik heb een Steyer LP10 > 7.5 (pistool)
                  Maar ook een Steyer Field Target > 24/28 en dat schiet ook "gat in gat" op 50m.
                  Dat maakt trouwens evenveel geluid als een LR22 geweer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                    Wat is dat, een gat in gat?

                    Ik heb nog een oude Diana van minstens 50 jaar oud. Zonder kijker is dat toch een leuk geweer om wat op schijven te schieten.

                    In een ver verleden hebben we daarmee ook duiven geschoten, en dat lukte ook. Zal wel wat verzwakt zijn, en ik hoop dat het niet te krachtig is (heb ik nergens voor nodig).
                    Ik heb zelf ooit een Webley Nemesis pistool gekocht. Dat werkt met een zuiger die je bij het laden samen drukt. Bij het schieten open je dan een ventiel, en de kogel vliegt. Dat is vrijwel geruisloos, en terugslagvrij. Zou ongeveer 3joule zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Wat is dat, een gat in gat?
                      In de schietsport schiet je op stilstaande doelen. Dat "doel" is een stukje karton met cirkeltjes en in het midden een zwart doel waarin de "roos" is.
                      Een goede luchtkarbijn en een goede schutter schieten altijd in het zwarte gedeelte. Als het vizier goed afgesteld is uiteraard.
                      Een top schutter zal zijn kogelgaten niet over het gehele karton spreiden maar geconcentreerd op een bepaalde plaats. Met de kogelinslagen heel dicht bij mekaar.
                      Meestal is dat de roos als het geweer goed afgesteld is.
                      Als de afstelling nog niet gebeurd is gaat het een andere plaats zijn maar al de kogelgaten zullen alleszins geconcentreerd zijn op één plaats.
                      Met "gat in gat" wordt er dan bedoeld dat het geweer, en de schutter ;-), zo goed zijn dat de kogelinslagen in hetzelfde gat van de vorige kogels terecht komen.
                      Dat is gat in gat schieten. Zie HIER waar de cijfers 11 en 10 weg zijn. Dat zijn gaten in gaten.
                      Op 50 meter is dat een topprestatie.
                      Met een kermisgeweer en kermiskogels lukt dat nooit. Zelfs niet op 5 meter.
                      Matchschutters kiezen zowel hun geweer als hun diabolokogels met de grootste zorg.

                      Let wel : alhoewel met lucht schieten niet zo macho klinkt als met een Desert Eagle .50 schieten is met lucht schieten de moeilijkste,
                      maar ook de meest voldoening gevende, schietsport die er is. En die schutters schieten juist, heel juist.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                        Oorspronkelijk geplaatst door lingze Bekijk bericht
                        ...
                        Let wel : alhoewel met lucht schieten niet zo macho klinkt als met een Desert Eagle .50 schieten is met lucht schieten de moeilijkste,
                        maar ook de meest voldoening gevende, schietsport die er is. En die schutters schieten juist, heel juist.
                        Dat is juist.

                        Daarom zijn de banen op lucht bij onze schietclub allemaal met elektronische registratie.(10m)
                        Gat in gat zie je op het scherm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                          Al uw vragen beantwoord: http://www.wapenunie.be/node/463#h3_3

                          In feite: lange luchtdruk wapens, ongeacht kracht, vrij te koop boven de 18. Nogal wat restricties op korte wapens. Aangezien sinds dit jaar luchtdruk lange wapens in de jachtwetgeving ingeschreven zijn hoop ik dat ze binnenkort niet meer vrij te krijgen zijn.

                          Vooral de pcp buksen kunnen levensgevaarlijk zijn, zowel ivm de gasdruk als met de kracht van het kogeltje.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            Aangezien sinds dit jaar luchtdruk lange wapens in de jachtwetgeving ingeschreven zijn hoop ik dat ze binnenkort niet meer vrij te krijgen zijn.
                            Waarom? Geldt dat ook voor de vrije verkoop van auto's die, al of niet vrijwillig, als moord- of zelfmoordwapen gebruikt worden? Met lucht schieten is een mooie en leuke hobby.
                            Last edited by lingze; 19 september 2017, 12:44.

                            Comment


                            • #15
                              Luchtdrukgeweer en kracht, hoe zit dat nu.

                              Oorspronkelijk geplaatst door lingze Bekijk bericht
                              Waarom? Geldt dat ook voor de vrije verkoop van auto's die, al of niet vrijwillig, als moord- of zelfmoordwapen gebruikt worden? Met lucht schieten is een mooie en leuke hobby.
                              Omdat men met bijna elke wagen ter wereld 100 km/u in een zone 30 kan rijden.
                              Net als met wapens is de mens de debiel, niet het voorwerp dat hij op dat moment gebruikt.
                              Maar met een wapen kan men zich verdoken opstellen en onopgemerkt mensen verwonden.
                              Als men met een auto iemand bedreigt, dan wordt die eveneens aanzien als een verboden wapen.
                              Maar wat dan met een riek, bijl, hakmes, ... men kan ook alles verbieden, alleen komen misdadigers er toch aan via de zwarte markt.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X