Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichte + compacte monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichte + compacte monopod

    Ik ben op zoek naar een lichte ( <500g) en compacte (ingeschoven ) monopod om mee te nemen op safarireis.
    De reis gaat naar Botswana, dit betekent enkele binnenlandse vluchten waar toegelaten bagage miniem is, vandaar zo licht mogelijk...
    Iemand ervaringen, suggesties ?

  • #2
    Re: lichte + compacte monopod

    Mooi zo ; tch iemand die het nut van een éénbeen inziet; meestal ingeschoven rond de 1/2 meter , kan misschien kleiner maar hoe meer sektie's, hoe meer gewicht.
    Zelf gebruik ik een VelbonUP4000 ( op 2dehands als nieuw voor 10€ ) je moet wel een balhoofd voorzien voor de beweeglijkheid en je kan deze ook als wandelstok gebruiken.

    Veel plezier op je safari en doe ze in Botswana de groeten van
    Maurits

    Comment


    • #3
      Re: lichte + compacte monopod

      Bedankt voor de tip!

      Comment


      • #4
        Re: lichte + compacte monopod

        Oorspronkelijk geplaatst door frene Bekijk bericht
        Ik ben op zoek naar een lichte ( <500g) en compacte (ingeschoven ) monopod om mee te nemen op safarireis.
        Welk materiaal wil je op de monopod gebruiken? Da's de belangrijkste vraag. Je kan gaan voor de lichtste en compactste maar daarom is het nog niet de beste voor jou materiaal, omwille van stabiliteit bedoel ik. En een gewoon balhoofd op een monopod is geen goed idee!

        Comment


        • #5
          Re: lichte + compacte monopod

          Inderdaad dat is een terechte opmerking .
          Ik ga een Canon eos 80D body monteren met de Sigma 120-300mm f2.8 telelens.
          Deze lens weegt rond de 3kg dus de monopod zou toch een draagvermogen van minstens 4kg moeten hebben.
          Ik heb nu een monopod ( wel te zwaar om mee te nemen op safari) die ik tot op heden steeds zonder balhoofd heb gebruikt.

          Comment


          • #6
            Re: lichte + compacte monopod

            Oorspronkelijk geplaatst door frene Bekijk bericht
            Inderdaad dat is een terechte opmerking .
            Ik ga een Canon eos 80D body monteren met de Sigma 120-300mm f2.8 telelens.
            Deze lens weegt rond de 3kg dus de monopod zou toch een draagvermogen van minstens 4kg moeten hebben.
            Ik heb nu een monopod ( wel te zwaar om mee te nemen op safari) die ik tot op heden steeds zonder balhoofd heb gebruikt.
            Normaal is het zo dat je het gewicht van hetgeen erop zal komen (hou ook rekening met ooit een grotere lens of body eventueel) en dat totaal moet je maal drie doen, dat is zowat de vuistregel.
            Vergeet uiteraard ook niet de statiefkop erbij te tellen !

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: lichte + compacte monopod

              Ik ben heel tevreden over m'n Sirui monopod. Welke je neemt hangt natuurlijk ook af hoe groot je bent en of je kiest voor aluminium of carbon.
              Ik heb deze:


              Maar deze kunnen natuurlijk ook.



              Een balhoofd zou ik zoals eerder al geschreven niet doen. Als je met een balhoofd werkt en je wil die gaan instellen, heb je een hand nodig om je monopod vast te houden, één om je toestel/lens vast te houden en één om je balhoofd in te stellen. En drie handen heb ik vooralsnog niet... ;-)
              Tenzij je voor een L-10 kiest.

              Comment


              • #8
                Re: lichte + compacte monopod

                Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
                Ik ben heel tevreden over m'n Sirui monopod. Welke je neemt hangt natuurlijk ook af hoe groot je bent en of je kiest voor aluminium of carbon.
                Ik heb deze:


                Maar deze kunnen natuurlijk ook.



                Een balhoofd zou ik zoals eerder al geschreven niet doen. Als je met een balhoofd werkt en je wil die gaan instellen, heb je een hand nodig om je monopod vast te houden, één om je toestel/lens vast te houden en één om je balhoofd in te stellen. En drie handen heb ik vooralsnog niet... ;-)
                Tenzij je voor een L-10 kiest.
                Dat begrijp ik niet goed; dat je daar problemen mee hebt, ik ben rechtshandig en ik houd mijn toestel met de lens erop met m'n rechterhand vast( klaar om af te drukken) & met m'n linkerhand bedien ik het balhoofd en de rest van het toestel. Waarvoor heb je dan een derde hand nodig? of het ware om te krabben ?

                Comment


                • #9
                  Re: lichte + compacte monopod

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                  Dat begrijp ik niet goed; dat je daar problemen mee hebt, ik ben rechtshandig en ik houd mijn toestel met de lens erop met m'n rechterhand vast( klaar om af te drukken) & met m'n linkerhand bedien ik het balhoofd en de rest van het toestel.
                  Wanneer je - ik zeg maar iets - een D5 met een 600mm op het balhoofd gezet hebt en je wil met je linkerhand je balhoofd gaan bedienen, dan zou het me verwonderen dat je alles gewoon met je hand aan de body op een deftige manier kan vasthouden. Da's trouwens ook niet aan te raden want zo komt er teveel druk op de bajonet tussen body en lens. Als het iets lichts is, is het inderdaad een ander verhaal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichte + compacte monopod

                    Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
                    Wanneer je - ik zeg maar iets - een D5 met een 600mm op het balhoofd gezet hebt en je wil met je linkerhand je balhoofd gaan bedienen, dan zou het me verwonderen dat je alles gewoon met je hand aan de body op een deftige manier kan vasthouden. Da's trouwens ook niet aan te raden want zo komt er teveel druk op de bajonet tussen body en lens. Als het iets lichts is, is het inderdaad een ander verhaal.
                    Het gene ik als voorbeeld aanhaal telt voor een doordeweekse amateur en voor heel veel pro-s .
                    De fotograaf hier twee straten verder heeft zo een enorme houten balgcamera ( die hij trouwens nog regelmatig gebruikt met papiernegatief )
                    tja... die kan met een mono-pod ook niet uit de voeten ; gelijk heb je...

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichte + compacte monopod

                      Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
                      Ik ben heel tevreden over m'n Sirui monopod. Welke je neemt hangt natuurlijk ook af hoe groot je bent en of je kiest voor aluminium of carbon.
                      Ik heb deze:


                      Maar deze kunnen natuurlijk ook.



                      Een balhoofd zou ik zoals eerder al geschreven niet doen. Als je met een balhoofd werkt en je wil die gaan instellen, heb je een hand nodig om je monopod vast te houden, één om je toestel/lens vast te houden en één om je balhoofd in te stellen. En drie handen heb ik vooralsnog niet... ;-)
                      Tenzij je voor een L-10 kiest.
                      Ik heb net dezelfde Monopod (Sirui 324) met het kantelhoofd L-10 (http://www.fotocoudenys.be/accessoir...opod-tilt-head).
                      De Sirui 324 is vervaardigd uit lichtgewicht carbon (beste verhouding trillingen versus gewicht) en beperkt tot 4 schuifsegmenten om nog een goede stabiliteit te hebben.
                      Ideale combinatie voor langere lenzen, want een Tilt head zorgt ervoor dat de lens zacht gedempt op en neer kan (niet onbelangrijk bij wildlife) terwijl de monopod stevig blijft staan.
                      Een balhoofd op een monopod gebruiken is zinloos en een niet werkbare combinatie.
                      PS wordt gebruikt voor een Nikon D800 + Nikon 200-500
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X