Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture One (Pro 10)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capture One (Pro 10)

    De tijd is rijp om terug wat te investeren in m'n hobby. Ttz, de Mac is aan vervanging toe en meteen is het ook tijd om te investeren in een (nieuwe) degelijke bewerkingssoftware. Zoals ik lees in meerdere "discussie" heb ik het ook niet zo voor het maandelijkse abonnement van LR. Nog ter info ; ik ben helemaal niet professioneel bezig en hoewel fotografie (Nikon) mijn belangrijkste hobby is, ben ik er ook niet dagelijks mee bezig.
    Soit om een lang verhaal kort te maken, ik plan me een licentie aan te schaffen en heel waarschijnlijkheid kies ik voor Capture One.
    Ik ga me ook niet nog eens verdiepen in weer een nadenken over- en vergelijken van verschillende soorten software. Kortom, het wordt dus of Capture One of toch terug LR.

    Ik plan weldra de trial te installeren voor een eerste kennismaking, maar voordien lees toch graag wat reacties van mensen met ervaring. Waarom wel kiezen voor Capture One, waarom niet....?

    Los van jullie bevindingen die ik graag lees, enkele losse vragen:
    - Op de website lees ik de huidige versie " Capture One Pro 10 ". Is dit een heel recent uitgebrachte versie of leunt het nu eerder aan bij een nieuwere (11?)?
    - Is Cature One Pro een goede investering voor de komende jaren? Ik plan immers wat jaren verder te doen zonder telkens te investeren in weer een nieuwe versie.
    - Is dit een bewerkingssoftware in opmars of eerder aan het uitbloeden?
    - Hun website is helemaal in het Engels opgebouwd ; is er voor de software een Nederlandstalige versie beschikbaar?
    - De software en bijhorende licentie is enkel online te bekomen?
    - Welke Mac is minimaal vereist om deze software op een fatsoenlijke manier te gebruiken?
    - Een flinke zelfstudie zal wel noodzakelijk zijn, maar is een overschakelen van een (oudere versie) LR naar Capture One een bocht van 360° of valt dit nog mee?

    Alvast bedankt om de reactie,, ik lees jullie wel hoop ik.
    Last edited by justijn; 11 september 2017, 12:15.

  • #2
    Re: Capture One (Pro 10)

    Voor mij is fotografie ook "maar" een hobby en nadat ik met de proefversie van C1 oude foto's bekeek was ik meteen verkocht.
    Ik durf niet te zeggen dat het beter is dan LR, maar ik vind het wel een hele goede software.

    Welk fototoestel en welke lenzen heb je? C1 is een beetje een niche product zou ik durven zeggen. meer gericht op professionele fotografie en dat merk je aan de aankoopprijs. Een ander nadeel is dat sommige (goedkope?) lenzen niet "herkend" worden. Lastig als je automatische correcties wil uitvoeren (Tamron bijvoorbeeld). Je kan die correcties (vertekening, ...) natuurlijk wel handmatig uitvoeren.
    Sinds ik C1 heb gebruik ik LR niet meer.

    Kijk ook eens naar DxO Opticspro. Goedkoper en ook heel goed, maar het biedt wel minder bewerkingsmogelijkheden. Voordeel van DxO is oa dat het zowat elke lens herkent en de nodige correcties toepast.

    De C1 website is niet in het Nederlands, maar de taal past zich aan de taal van de computer (bij Mac) en voor WIN is er ook een Nederlandstalige versie.
    Op de website zijn er regelmatig video's met tips van professionele fotografen.

    Op mijn computer draait de software zonder problemen (Macbook van enkele jaren oud).
    Ik denk dat 1 aankoop telt voor 3 computers en bij een upgrade naar de volgende versie krijg je korting, maar het blijft een dure zaak.
    Last edited by philitalia; 11 september 2017, 14:03.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Capture One (Pro 10)

      Heb veel jaren LR gebruikt heb zelfs nog beta testen van de allereerste versie (LR1) gedaan maar ben nu volledig overgeschakeld naar Capture one. Overschakeling is eerst geleidelijk gebeurt tot dat ik de tijd genomen heb om handleiding is wat van dichterbij te bekijken. Toen ben ik van de ene verbazing in de andere gevallen als ik zag wat de mogelijkheden waren van dit programma.

      Ik wil er vooreerst toch op wijzen dat als je enkel een RAW-converter gebruikt voor wat basic aanpassingen zoals belichting contrast een beetje kleuren, WB etc.. dat dan alle 3 converters zoals LR, DXO en capture one min of meer gelijkwaardig zijn. En dan is het volgens mij niet zo verstandig zoveel geld te spenderen aan C1, of het moet zijn dat je sony gebruiker bent dan heb je C1 voor 50€ of dat je voor de express versie gaat.

      Wat mij heeft overgehaald C1 te gebruiken:
      -de zeer goede camera profielen (dit kun je bestempelen als een kwestie van smaak, maar toch)
      -het uitgebreid aanbod en mogelijkheden van de kleurcorrectie tools
      -het aanbod aan correctie mogelijkheden op laag niveau(local adjustments)
      -niet noodzakelijk beelden te importen indien je werkt met sessies, vergroot de portabiliteit en biedt de mogelijkheid te werken met het bestandsbeheer van windows of mac.
      -uitgebreide mogelijkheden om foto's te organiseren en te beheren. (beheer database)
      -mogelijkheid menu structuur (tool tab) volledig aan te passen aan je eigen workflow en voorkeur.(tools verplaatsen, bijvoegen en verwijderen)
      - mogelijkheid van je werkblad in grote mate te personaliseren
      -snelheid, niet enkel van de tool zelf maar ook van de nodige handelingen om bepaalde correcties door te voeren.
      -voor Sony en Fuji kan gebruiker kiezen tussen lensprofiel aanwezig in de RAW-files of het C1-lensprofiel.
      etc....


      History file is niet zo handig als in LR.
      Zijn minder plug-ins beschikbaar voor C1 maar je hebt er ook minder nood aan, en heel wat van de plug-ins draaien ook in stand-alone welke je dan zo kunt oproepen vanuit C1.
      Combinatie LR/PS is heel sterk, maar je moet in veel gevallen heel wat in boeten aan snelheid en gebruikersgemak. Kunt PS ook oproepen vanuit C1

      Versie 10 is nog recent verwacht nog een 9 tal maand voor versie 12. Maar je hoeft niet altijd over te schakelen op de laatste versie en upgraden is niet zo duur.
      Capture one bestaat al veel langer dan LR, is eigendom van dezelfde firma welke de phase one camera's produceren. (professionele mid formaat camera's). Is waarschijnlijk oorspronkelijk ontwikkelt als RAW-converter voor phase one toestellen, maar ondersteunt al veel langer dan 10 jaar kleinbeeld toestellen. Denk niet dat C1 direct zal verdwijnen, dan zullen er wel overneem kandidaten zijn.

      Persoonlijk vind ik dat het LR licentie gedoe niet een voldoende reden is om over te schakelen naar C1, ik begrijp dat niet, aanbod van adobe is in feite heel mooi, LR/PS voor wat is het 12€.

      Maar als je op een vrij eenvoudige en snelle manier, zonder te veel zijsprongen naar externe programma's, het meeste uit je beeld wil halen dan is C1 het overwegen waard.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: Capture One (Pro 10)

        Ik gaf al mee dat ik Nikon materiaal in de tas heb. Meer concreet een D800 met de objectieven Nikkor 24-70 f2.8 en 70-200 f2.8

        Comment


        • #5
          Re: Capture One (Pro 10)

          Justijn,
          Gebruik Capture one in de proef versie en moet zeggen het programma is niet verkeert.
          Capture one 10 is een recente versie.
          Heb geen idee hoe vaak er een nieuwe versie uitkomt heb wel gelezen dat als je een update doet dit 50 euro kost. Dan niet een update van versie 9.01 naar 9.02 maar van 9 naar versie 10
          Zoals hierboven al geschreven over het programma het bestaat langer dan Lightroom
          Het programma zelf is in het Nederlands maar denk als je het wilt installeren en je Mac staat op Engels het programma de taal kiest waarop jou systeem draait.
          Heb het programma op Win computer staan en deze is al weer wat jaartjes oud.

          Een groot voordeel in het programma is dat als je iets niet weet je snel en makkelijk informatie krijgt.
          Neem bijvoorbeeld Hoge dynamische omvang als je daar mee werkt en je wilt iets meer erover weten zit er een ? in het balkje als je daar op klikt ga je naar de website voor verdere informatie de site is wel in het Engels maar met google Chrome vertaalt hij erg goed naar Nederlands. Je krijgt eerst een beknopte informatie maar je kunt er ook een uitgebreide informatie in vinden.

          Er is 1 nadeel in het programma weet niet of ik tijdens het installeren iets verkeert heb gedaan maar als ik een SD kaart gebruik start het programma vanzelf op.
          Dat is niet wat ik wil en heb ook nog niet iets gevonden om dit uit te zetten.

          Comment


          • #6
            Re: Capture One (Pro 10)

            Oorspronkelijk geplaatst door martinh123 Bekijk bericht
            Er is 1 nadeel in het programma weet niet of ik tijdens het installeren iets verkeert heb gedaan maar als ik een SD kaart gebruik start het programma vanzelf op.
            Dat is niet wat ik wil en heb ook nog niet iets gevonden om dit uit te zetten.
            Is waarschijnlijk een instelling in windows (autoplay)?
            kan je zien door start -> settings en dan autoplay in te typen

            Comment


            • #7
              Re: Capture One (Pro 10)

              Onder edit (bewerken) -> preferences (voorkeuren?) -> General (algemeen) kun je de gewenste taal kiezen, hier vindt je ook de optie om de importer te openen bij het detecteren van kaart, mogelijk als je dit uit vinkt dat het programma niet auto opstart.
              www.polartha.com

              Comment


              • #8
                Re: Capture One (Pro 10)

                ik wil hier injumpen omdat ik met dezelfde twijfels zitals kleine amateur
                ben ook toe aan een nieuwe iMac(pro early 2008 loopt op zijn laatste benen) en ook al het besluit genomen om met c1pro10 te werken(ergens gelezen dat ze normaal in november aan een nieuwe versie toe zijn)en wou graag weten of het gemakkelijker,meerwaarde geeft als je hun media pro se ook gebruikt of zijn er andere,betere om dit te bewerkstelligen?(als plugin)
                zie ook dat ze pakketten hebben styles genaamd,wie heeft deze al gebruikt?of ben je eerder geneigd om c1naturalstyles te gebruiken
                voor de iMac zou ik de voor de 3,8 ghz of 4,2 ghz,die het voordeel heeft van hyperthreading heeft maar zou c1 er gebruik kunnen van maken?
                verder 1tb ssd en nadien zou ik er 32gb geheugen aan toevoegen van een derde(apple is te duur)
                alle advies of link is welkom

                Comment


                • #9
                  Re: Capture One (Pro 10)

                  Media pro SE is een programma om foto's te beheren, is volgens mij meer gericht op pro gebruik en waarschijnlijk nuttig als je ook foto's buiten C1 omgeving wil beheren, heb je volgens mij niet nodig. C1 beschikt over een vrij krachtige ingebouwde db die ruim voldoet. Zijn ook handleidingen te vinden van hoe je foto's van LR naar C1 kunt migreren. In session mode laat C1 ook toe te werken met het file handling systeem van uw operating system. (mac, win..)

                  Of gebruik van styles nuttig is is iets heel persoonlijk, is te vergelijken met preset's in LR, ik heb daar weinig behoefte aan en in principe kun je je eigen styles creëren. Zijn ook een aantal styles standaard opgenomen in het pakket en aantal gratis beschikbaar.

                  Weet niet of C1 hyper-treading gebruikt maar programma is vrij snel, sneller dan bvb LR. Denk dat hyper treading meeste voordeel biedt als je meerdere programma's gelijktijdig loopt

                  Intel i5 of i7 processors of gelijkwaardig, met 8 a 16gb geheugen voldoen ruimschoots om C1 te draaien op win-omgeving.
                  www.polartha.com

                  Comment

                  Working...
                  X