Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Broltooth probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Broltooth probleem

    Nee nee, geen typfout, de aandachtige lezer zal weten dat ik BT al jaren een alternatieve naam toebedeel.

    Vrijdag aangeschaft: Lenovo Ideapad 11" met 4GB RAM en 64GB Flash, draait Windows 10

    Dat ding vooral gekocht voor op reis, weegt amper een kilo, werkt verrassend snel en heeft nogal wat uitbreidingspoorten.
    (USB, HDMI, SD)

    Ik constateer dat er ook BT op zit, en vermits ik een BT speaker heb (JBL Charge2+) kan dat interessant zijn, dus even het lot uitgedaagd.

    Speaker ingeschakeld en na dik 2 minuten (!!!) wordt eindelijk de JBL speaker gevonden. Op verbinden geklikt en na ettelijke minuten een bericht op het scherm dat de speaker geen respons geeft. Hoe ???? als hij na een paar minuten gevonden wordt dan moet de speaker toch iets zenden ??? Maar verbinden is blijkbaar teveel gevraagd....

    Tweede poging: speaker wordt na een paar seconden gevonden (waarschijnlijk één en ander opgeslagen in de laptop ?), maar verbinden: NO WAY

    En voor ik daar misschien op gecounterd wordt: de speaker op 1 meter van de laptop gezet, dat is dacht ik binnen het bereik van BT.

    Nochtans werkt diezelfde speaker ALTIJD via mijn LG G4 smartphone (weliswaar elke keer opnieuw na de gebruikelijke processie: speaker aanzetten, BT aanzetten op speaker, BT aanzetten op smartphone, klikken op verbinding maken en dan joepie, na enkele seconden is er verbinding).

    Ik krijg dus echt een punthoofd van die broltooth techniek. Het zal wel weer te maken hebben met stacks of iets anders exotisch zeker ? Ik vraag me af binnen hoeveel jaar die BT techniek eindelijk eens "volwassen" zal worden in plaats van een loterij.

    Wie DE oplossing zou weten is natuurlijk welkom.
    Last edited by nete; 10 september 2017, 23:31.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Broltooth probleem

    Ik zou de speaker eens resetten.

    --
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Broltooth probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Ik zou de speaker eens resetten.

      --
      T.T.
      Bedankt voor de tip.
      Ik zie zo'n piepklein gaatje naast de bedieningstoetsen, dat zal wel de reset zijn vermoed ik.
      Ik durf een reset echter niet te doen, het werkt nu goed via de smartphone (behoudens de eerder beschreven "processie"), de "stabiliteit" van BT is zó schitterend dat ik riskeer met lege handen te staan na zo'n reset.
      Ik denk trouwens dat het probleem eerder in de laptop BT module zit dan in de speaker.

      Blijft het raadsel waarom de speaker met wat moeite wel gevonden wordt, maar verbinden dan weer niet lukt.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Broltooth probleem

        Kijk eens of de bluetooth versies compatibel zijn, 4.0 of 4.2 enz...
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Broltooth probleem

          Zet je smartphone eerst eens helemaal uit, of alvast de BT.

          Comment


          • #6
            Re: Broltooth probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Zet je smartphone eerst eens helemaal uit, of alvast de BT.
            BT op de smartphone staat altijd uit, tenzij ik de speaker wil gebruiken (en dat werkt dan wel). De laptop is spiksplinternieuw en daar werkt het niet.
            Eerder toevallig zie ik dat op mijn grotere laptop ook BT zit, daar even geprobeerd: secondenwerk om de speaker te vinden en te verbinden.

            Ik blijf het wel absurd vinden dat, als je het commando geeft om een BT apparaat te vinden, je dan na die "vondst" nog eens verbinding moet maken.
            Last edited by nete; 11 september 2017, 11:00.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Broltooth probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              Kijk eens of de bluetooth versies compatibel zijn, 4.0 of 4.2 enz...
              Is BT dan niet achterwaarts compatibel, zoals ongeveer alle andere protocollen ? (USB....)
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Broltooth probleem

                Normaal wel, maar ze hebben er een plaatsdetectie in gestoken zodat het bij jou niet werkt.

                Is altijd een gok, maar als je het ééns aan de praat krijgt, dan zal het daarna wel lukken.

                Comment


                • #9
                  Re: Broltooth probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                  Is altijd een gok, maar als je het ééns aan de praat krijgt, dan zal het daarna wel lukken.
                  Merci om me gelijk te geven: BT is (en blijft na zoveel jaren) een loterij.

                  Maar wat je schrijft klopt niet helemaal: ik heb al ooit een BT muis gekocht (om USB poorten uit te sparen). Na veel gewroet één keer aan de praat gekregen, na een uur of zo was de verbinding plots weg. Nooit meer aan de praat gekregen. Ook niet door er mensen bij te halen die me verzekerden dat BT toch echt wel werkte....

                  Als je dat vergelijkt met een wireless USB muis. Ontvangertje in een USB poort en klaar is kees. Werkt ALTIJD.

                  Nu ja, het probleem is niet zo storend, ik gebruik dan wel mijn smartphone als ik muziek of internet radio wil beluisteren via de bewuste speaker.
                  Last edited by nete; 11 september 2017, 13:23.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Broltooth probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Normaal wel, maar ze hebben er een plaatsdetectie in gestoken zodat het bij jou niet werkt.
                    Da's een goeie
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Broltooth probleem

                      Ik heb eens de moeite gedaan om die oude BT muis op te diepen en eens te testen op het nieuwe laptopje: werkt wel. Helaas moeten daar 2 relatief zware AA batterijen in, terwijl ik juist de mini laptop gekocht heb om gewicht te besparen en de mini USB muis tevreden is met één AAA batterijtje. Bovendien werkt de BT muis veel onnauwkeuriger, maar dat kan wel te maken hebben met haar "leeftijd" denk ik. Ik heb ze dan maar meteen naar de eeuwige jachtvelden verbannen.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Broltooth probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Ik heb eens de moeite gedaan om die oude BT muis op te diepen en eens te testen op het nieuwe laptopje: werkt wel. Helaas moeten daar 2 relatief zware AA batterijen in .../...
                        Ik dacht dat je muziek wou horen ... maar blijkbaar wil je die speaker als muis gebruiken. [emoji1][emoji1][emoji1]

                        BT werkt ofwel heel goed, ofwel is het dikke miserie.
                        Maar de miserie komt vaak van gebrekkige software en/of onduidelijke instellingen/handelingen die soms nodig zijn.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Broltooth probleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          BT werkt ofwel heel goed, ofwel is het dikke miserie.
                          Dus in feite, zoals ik al schreef: na zovéél jaren Broltooth nog altijd een loterij: k***etechniek.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Broltooth probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Dus in feite, zoals ik al schreef: na zovéél jaren Broltooth nog altijd een loterij: k***etechniek.
                            Zoals in de rest van mijn reactie dat je even achterwege liet ... vooral de software dat sommigen erbij gebruiken.

                            WiFi werkt ook goed ... in het algemeen, alleen zijn er ook toepassingen die op geen knijt trekken.
                            Ook zo met sommige bekabelde aansluitingen.

                            Maar al wat je niet kan zien en/of voelen is altijd moeilijker op te lossen.

                            Resultaat is dat het dan niet werkt. [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Broltooth probleem

                              Verseg, ik herinner me nog de tijd (rond de eeuwwisseling) dat Wifi inderdaad een even grote loterij was. Maar nu is een Wifi probleem een grote uitzondering.
                              Helaas is het na zoveel jaren nog altijd even droevig gesteld met BT als in het begin. Dat begrijp ik dus niet. Alle protocollen ontgroeien na een tijdje hun kinderziektes, BT blijft eeuwig met de mazelen zitten.

                              Je haalt er "gebruikte software" bij: laptopje vrijdagavond gaan halen, is in juni 2017 geassembleerd. Als je dan een speaker van een jaar oud via BT wil aansluiten lukt het niet. Wat heeft dat met software te maken ? Ik klik enkel op het BT taakbalkicoon en klik op BT apparaat toevoegen.
                              Na een paar minuten wordt de speaker eindelijk "gevonden" (dus de speaker geeft respons), maar bij "verbinden" komt hij dan zeveren dat de speaker geen respons geeft.
                              Het kan dus goed zijn dat de BT software in de nieuwe laptop op niets trekt.
                              Alhoewel, mijn stokoude BT muis wordt dan weer direct herkend en verbonden door diezelfde software.
                              Terwijl de speaker dan weer wel werkt via mijn smartphone. Besluit: broltooth.
                              Last edited by nete; 11 september 2017, 22:59.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X