Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotografie welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge fotografie welke camera

    Hey,

    Ik wil mss met analoge fotografie gaan beginnen, maar ik vroeg me af. Heeft de camera daar een impact op het beeld(metering,exposure verschilt wel)? BV een Nikon F3 vs F4 vs F5 vs Leica M6. Als je 3 keer hetzelfde schiet met een andere camera met dezelfde film. Gaan de foto's er dan niet hetzelfde uitzien. Of zie ik dat verkeerd? Ben nog noob in analoog.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Analoge fotografie welke camera

    Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
    Hey,

    Ik wil mss met analoge fotografie gaan beginnen, maar ik vroeg me af. Heeft de camera daar een impact op het beeld(metering,exposure verschilt wel)? BV een Nikon F3 vs F4 vs F5 vs Leica M6. Als je 3 keer hetzelfde schiet met een andere camera met dezelfde film. Gaan de foto's er dan niet hetzelfde uitzien. Of zie ik dat verkeerd? Ben nog noob in analoog.

    Alvast bedankt.
    Heeft geen belang... In een goede cursus ga je de eigen workflow kalibreren: camera/lens/film/ontwikkelaar, jouw manier van ontwikkelen...
    Met die kalibratie bepaal je de iso van die bepaalde film in die bepaalde workflow... (en controleer je ook je sluitertijden/diafragma's)

    Denk ook aan Medium Formaat... Hoe trager de fotografie, hoe leuker...

    mvrgr
    fred
    https://efbeo.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Analoge fotografie welke camera

      Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
      Hey,

      Ik wil mss met analoge fotografie gaan beginnen, maar ik vroeg me af. Heeft de camera daar een impact op het beeld(metering,exposure verschilt wel)? BV een Nikon F3 vs F4 vs F5 vs Leica M6. Als je 3 keer hetzelfde schiet met een andere camera met dezelfde film. Gaan de foto's er dan niet hetzelfde uitzien. Of zie ik dat verkeerd? Ben nog noob in analoog.

      Alvast bedankt.
      ter info: in CVO Leuven zijn er al 2 cursussen 'analoog' volzet...
      In de derde (dondernamiddag) waren er gisteren nog enkele plaatsen vrij....
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Analoge fotografie welke camera

        Thanks!

        Weet iemand nog labos waar ge 35mm kunt laten ontwikkelen?

        Welke scanners zijn aanraders en veel voorkomend, wil wellicht wel 2dehands een scanner aankopen.

        Ja medium format lijkt me sweet, maar de lenzen zijn wel wat aan de dure kant

        Comment


        • #5
          Re: Analoge fotografie welke camera

          Ik zou er eentje nemen zonder autofocus.
          Leica M6 zal ongetwijfeld mooi spul zijn, maar ik denk dat het een kostbare hobby wordt in een setje lenzen van 24/28/35mm + 50mm + 90mm

          Ook de oude lenzen die je erop zou kunnen plaatsen, werken op moderne Leica' s DSLR' s. En Leica hanteert prijzen waarbij alleen de hoge elite een uitgebreide set lenzen kan bekostigen. Zelfs de Summicron serie van F2 heeft al prijzen van boven de 2000 nieuw. Als ik kijk naar de 50mm F2 Summicron Apo, dan zie ik prijzen van 7500 a 7700 euro. De Noctilux 0,95/50mm Asph. black gaat voor meer dan 10K over de toonbank.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Analoge fotografie welke camera

            Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
            Thanks!

            Weet iemand nog labos waar ge 35mm kunt laten ontwikkelen?

            Welke scanners zijn aanraders en veel voorkomend, wil wellicht wel 2dehands een scanner aankopen.

            Ja medium format lijkt me sweet, maar de lenzen zijn wel wat aan de dure kant
            Labo's zijn er nog genoeg, hangt wel af van waar je ergens woont. Scanners zijn er ook maar dat hangt af van je budget en welk formaat je uiteindelijk kiest.

            Middenformaat hoeft niet duur te zijn. Maar als je leica als je normale camera beschouwt en je laat verleiden door de merknaam dan kan het duur worden. Gaat ook afhangen van welk formaat je kiest. Een C330 met alle lenzen gaat je minder kosten dan de summicron, maar een GX617 is een ander paar mouwen. De keuze in middenformaat is zo uitgebreid dat je eerst wat meer moet kijken waar je naartoe wilt.

            Edit: denk niet dat lenzen voor een m6 op een digitale leica dslr gaan werken. Voor zover ik weet is de enige leica dslr een middenformaat. Die gaan wel werken op een van hun digitale rangefinders. Maar voor die prijs heb ik liever een phase one of fuji gx.
            Last edited by Spanik; 6 september 2017, 21:21.

            Comment


            • #7
              Re: Analoge fotografie welke camera

              Thanks for the info.
              Ja liefst een goede in Limburg. Ja een scanner die medium format en 35mm aankan zou wel geweldig zijn, maar atm prio 35mm. Maar had gisteren al een test gezien van een 17000€ scanner vs 1 van 500€ en dat was een gigantisch verschil in kwaliteit. Nuja 17000€ kan ik er niet voor neerleggen, dan laat ik het wel doen door iemand die dat wel heeft. Enige aanraders in Limburg (of daarbuiten).

              Ja ik heb 3 R summicrons 35mm, 50mm en 90mm. Dus is handig als ik die kan gebruiken. Heb ook nog wel een hoop EF lenzen, maar die ben ik niet dadelijk van plan te gebruiken. Dus zoek een camera met een R mount. Dus ben ik aan het kijken naar de Leica R7 of R8.(vind de R7 er wat mooier uitzien, maar de R8 is ergonomisch wel beter).

              Medium formaat moet ik eens wat beter checken, C330 is wel goedkoop idd, ziet er wel wat groot en raar uit , maar als ik een medium format camera koop moet ik ook nog investeren in lenzen en koop ik wss wel een camera inclusief lens. Of mss zelfs een large format camera zoals Hasselblad Sinar (8x10), geen idee wat zoiets kost.
              Last edited by zerocool22; 7 september 2017, 08:54.

              Comment


              • #8
                Re: Analoge fotografie welke camera

                Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
                Thanks for the info.
                Ja liefst een goede in Limburg. Ja een scanner die medium format en 35mm aankan zou wel geweldig zijn, maar atm prio 35mm. Maar had gisteren al een test gezien van een 17000€ scanner vs 1 van 500€ en dat was een gigantisch verschil in kwaliteit. Nuja 17000€ kan ik er niet voor neerleggen, dan laat ik het wel doen door iemand die dat wel heeft. Enige aanraders in Limburg (of daarbuiten).

                Ja ik heb 3 R summicrons 35mm, 50mm en 90mm. Dus is handig als ik die kan gebruiken. Heb ook nog wel een hoop EF lenzen, maar die ben ik niet dadelijk van plan te gebruiken. Dus zoek een camera met een R mount. Dus ben ik aan het kijken naar de Leica R7 of R8.(vind de R7 er wat mooier uitzien, maar de R8 is ergonomisch wel beter).

                Medium formaat moet ik eens wat beter checken, C330 is wel goedkoop idd, ziet er wel wat groot en raar uit , maar als ik een medium format camera koop moet ik ook nog investeren in lenzen en koop ik wss wel een camera inclusief lens. Of mss zelfs een large format camera zoals Hasselblad Sinar (8x10), geen idee wat zoiets kost.
                Op de acedemie in Sask Hasselt (bij Carlo Valkenborgh) daar kunnen ze je alles leren van de trage fotografie, van kleinbeeld tot grootformaat, inclusief zelf (zwart-wit) ontwikkelen en scannen...
                De Carlo: een wandelende encyclopedie!

                mvrgr
                fred
                https://efbeo.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: Analoge fotografie welke camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                  Op de acedemie in Sask Hasselt (bij Carlo Valkenborgh) daar kunnen ze je alles leren van de trage fotografie, van kleinbeeld tot grootformaat, inclusief zelf (zwart-wit) ontwikkelen en scannen...
                  De Carlo: een wandelende encyclopedie!

                  mvrgr
                  fred
                  thx, maar zelf ontwikkelen of een opleiding ervoor volgen ga ik niet doen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoge fotografie welke camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
                    Ja ik heb 3 R summicrons 35mm, 50mm en 90mm. Dus is handig als ik die kan gebruiken. Heb ook nog wel een hoop EF lenzen, maar die ben ik niet dadelijk van plan te gebruiken. Dus zoek een camera met een R mount. Dus ben ik aan het kijken naar de Leica R7 of R8.(vind de R7 er wat mooier uitzien, maar de R8 is ergonomisch wel beter).
                    Dan zie ik geen reden om niet opzoek te gaan naar een mooi geprijsde Leica.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoge fotografie welke camera

                      Je fotografeert altijd analoog, ook als je 'digitaal' werkt. Als je gaat scannen is alleen het moment van de A/D conversie anders.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoge fotografie welke camera

                        IK heb nu een aantal proefopnames gemaakt met m'n EOS1N.Had een probleempje met de sluiter.(ERR).Via Youtube opgelost.
                        De foto's zijn goed,met een 24-70 2.8 Canon.
                        Maar ik vraag mij nu af waarom dat je analoog wilt gaan ????
                        Wil je terug naar vroeger,zet je camera op M.Dan heb je alle instellingen zelf in de hand,en gaat het de mist in,dan kost je het je niets en je ziet zelf je fouten direkt.
                        Analoog ontwikkelen ,kost wel wat.
                        Ik had het gevoel van vroeger,foto maken,filmpje binnenbrengen,5 dagen wachten,en dan kijken wat er opstaat.
                        Daar is niets op tegen,maar ik vond wel een beetje gepasseerd.Je neemt wel minder snel een foto.
                        De enige reden waarom ik dat ding terug aan de praat wou krijgen,is dat mijn dochter analoog wilt fotograferen,ZW met hoge ISO,omdat dit een speciaal effect heeft bij optredens,backstage etc.
                        Nu gebruikt zij m'n oude AE1 met oude FD-lens.
                        Maar als analoog je ding is,OK.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoge fotografie welke camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Nu gebruikt zij m'n oude AE1 met oude FD-lens.
                          Was ook mijn allereerste spiegel reflex camera. Ik heb al verschillende camera' s geprobeerd: 30D, 300D, 400D, 40D, 60D, 5D Mark II(I), 6D, 1D Mark IV. Geen van de camera' s gaf me dat speciale gevoel die ik had met de Canon AE-1. Alleen de AE-1 had een mooie fijne matglas om manueel scherp te stellen en de rest heeft (standaard) geen matglas waarmee je een indicatie hebt of je onderwerp scherp is.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoge fotografie welke camera

                            Dat is juist.Mijn Canon T90 had ook nog zo'n matglas.
                            Ik had er op een bepaald ogenblik 3.Fantastische bodies,maar zoals die 1n problemen met de sluiter.Beiden analoog,maar manuele focus versus AF.De een was een doorontwikkeling van de ander.
                            Ergens zit daar een magneetje of zoiets,en als je die toestellen veel gebruikt,want daarvoor zijn het pro-toestellen,geen probleem.Maar als ze een tijdje rusten,krijg je daar een probleem.
                            Dus voor de TS,als je zo'n oude body wilt kopen,google dan eens of er nergens een probleem zit met die bodies.
                            Voor de rest denk ik dat de kwaliteit van de foto's grotendeels bepaald wordt door de lens.Film is film.Maar de ene sensor digitaal,is niet de andere.
                            Kwa lichtmeting zal het ook niet zoveel verschillen.Wel opletten dat je nog een batterij vindt voor die oudere toestellen.
                            Anders kun je nog altijd een externe lichtmeter gebruiken,als je sluiter zuiver mechanisch is,en niet elekt. gestuurd wordt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoge fotografie welke camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Anders kun je nog altijd een externe lichtmeter gebruiken,als je sluiter zuiver mechanisch is,en niet elekt. gestuurd wordt.
                              Volgens mij was dit bij Leica het geval, dat het puur mechanische was.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X