Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

    Ik ben aan het twijfelen over de aankoop van een macro objectief.
    Ik wil me houden aan een budget van 500 euro.
    In eerste instantie wou ik de Sigma 105mm, vooral omdat deze voor dit bedrag beeldstabilisatie biedt.
    Maar nu zag ik de Tokina 100mm... goede reviews maar geen beeldstabilisatie en goedkoper.
    Ik heb nog nooit macro gedaan, dus is voor mij een lens om die kant te kunnen ontdekken.
    Wat zouden jullie adviseren? Of zijn er nog andere waar ik naar moet kijken?
    Alle tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

    Op welke camera ga je de lens gebruiken?

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

      Ik heb beide gebruikt op de Canon 30D (1,6 crop / 8,2 megapixels). De Sigma wel de versie voor de stabilisatie. De Sigma heb ik geleend van iemand en de Tokina had ik naderhand zelf gekocht. Heb de laatste al eventjes niet meer.

      De Tokina vond ik wel mooier van kleuren/contrast in vergelijking met de Sigma. De focus was wel niet bijster snel. Wellicht doet de huidige Sigma beter. Maar heb je een Nikon met of zonder AF motor? Kan heel goed zijn dat de Tokina geen eigen AF motor heeft.

      Tamron heeft trouwens ook een 90mm F2.8 VC (stabilisatie), neem ook die mee.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

        Als het enkel voor macro is, dan heeft beeldstabilisatie weinig tot zelfs geen meerwaarde.

        Beeldstabilisatie vangt de links/recht/boven/onder bewegingen van de camera op. De vooruit/achteruit bewegingen van de camera worden door de autofocus bijgesteld, maar die snelheid is niet te vergelijken met deze van beeldstabilisatie. Omdat bij macrofotografie de scherptediepte klein is, kan de minste vooruit/achteruit beweging volstaan om een onscherpe foto te hebben of eentje met de scherpte op een verkeerd punt.

        Ik weet niet of er veel macro fotografen uit de hand werken en een goeie vaste hand dus kan volstaan om een behoorlijke succesratio te halen.
        Het hangt er ook wel wat van af hoe macro je wil gaan. Hoe korter je bij je onderwerp komt hoe kleiner de scherptediepte. Daarom meen ik dat bij macro fotografie nagenoeg altijd vanop statief wordt gewerkt. Op een statief moet je echter beeldstabilisatie uitschakelen want deze kan dan juist problemen veroorzaken. Begin je met focus stacking, dan is werken vanop een statief met macro-slede de enige mogelijkheid.


        Je kan met een macrolens uiteraard ook andere dingen doen en dan kan beeldstabilisatie wel zijn nut hebben. Bij een brandpuntsafstand van 100mm kan je veilig een sluitertijd handteren tot 1/160 = 1 / (brandpuntsafstand x crop factor). Gebruik je langere sluitertijden dan kan je bewegingsonscherpte beginnen krijgen. Het nut van beeldstabilisatie is afhankelijk van hoe vast je hand is, hoe vaak je langere sluitertijden nodig hebt en hoeveel je de iso omhoog wil draaien om de sluitertijd te verkorten (als het enkel gaat om een correcte belichting te hebben).
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door ZwieberNietStelen Bekijk bericht
          Op welke camera ga je de lens gebruiken?

          Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
          Even de zoek functie
          Oorspronkelijk geplaatst door Didigirl Bekijk bericht
          Bedankt voor jjllie adviezen.
          Ik heb vandaag de d5300 besteld... uiteindelijk toch deze gekozen omdat je het scherm naast je camera kan doen, bij de d5200 kan het scherm alleen kantelen.
          Nogmaals dank!
          Bron: http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...ml#post4417870

          PS: Didigirl is de AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR niet iets?

          Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
          Last edited by Rogier; 2 september 2017, 07:42.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

            Zelfde camera en ook op zoek... Heb je al beslist? Welke is het geworden en waarom?
            Ik neig op dit moment naar die tamron maar ik zie dat er blijkbaar 2 verschillende van zijn... nog even uitzoeken hoe en wat...

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel: Sigma 105mm 2.8 of Tokina 100mm 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
              Zelfde camera en ook op zoek... Heb je al beslist? Welke is het geworden en waarom?
              Ik neig op dit moment naar die tamron maar ik zie dat er blijkbaar 2 verschillende van zijn... nog even uitzoeken hoe en wat...
              De duurste zal de nieuwste zijn, net wat beter en een nieuw design zo uit het blote hoofd. Sommige zeggen dat zelfs versie 1 met VC net zo goed/beter/bijna net zo goed is als de geprezen Canon 100L IS
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment

              Working...
              X